Gå til innhold

Hva og hvor mye spiser deres barn på ca 18 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 18 mnd har alltid vært god og rund og han har en enorm matlyst, det virker nesten som om han ikke kan bli mett. Lurer allikevel på om han av og til får litt for lite mat, de skal vel ikke gå rundt sultne selv om de er litt lubne i den alderen...?

En vanlig dag ser slik ut matmessig:

Frokost ca kl 8-9: i Skive grovt brød med diverse pålegg, ost, leverpostei, banan eller kjøttpålegg. Han drikker ca en flaske vann.

Lunsj ca kl 12: En skive grovt brød med diverse pålegg og en flaske lettmelk.

Middag ca kl 16: Enten den maten vi spiser eller et middagsglass. Drikker vann.

Kveldsmat ca kl 18: En bolle med blanding av barnegrøt og havregryn. Drikker vann.

Som regel spiser han en frukt eller noe grønnsaker innimellom.

Det er spesielt etter frokost jeg synes han er mye masete og lurer på om han trenger mer mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min sønn på 1,5 spiser omtrent dette i løpet av en dag:

frokost halv 8: 2 brødskiver med leverpostei, prim, kaviar, hvitost eller baconost.. Drikker h melk til maten.. får vel kanskje 1 vanlig glass totalt.. (får bare en liten skvett i glasset hver gang, men fyller på ofte..tror det blir 1 glass totalt..)

lunsj kl 11 i bhg: 2 brødskiver med leverpostei, prim, kaviar, hvitost eller baconost.. Drikker melk til maten..

kl 14.30: matpakke i bhg.. pleier ikke å være så sulten da, men han tar noen biter av brødskiven.. og så får de frukt. drikker vann

kl 18: middag, det vi skal ha.. drikker vann til middagen

hvis han spiser lite middag får han som regel grøt ved halv 7 tiden, spiser han mye får han ikke mer mat..

Legger seg kl 7...

Skrevet (endret)

Frokost, ca kl 07: en bolle grøt (2 ss barnegrøt + havregryn)

Lunsj: ca 11: 1,5 skive + youghurt

Ettermiddagsmat ca 1430; 1 skive + frukt

Middag ca 1630; 1 middagsglass eller fra vår mat (mengden varierer fra 2 pølser til noen skjeer)

Kvelds kl 1830; 2 dl ekstralettmelk

Legger seg før 1900.

Vann til alle måltider og utenom.

Han er god og rund og veldig glad i mat.

Endret av Donpedro
Skrevet (endret)

Hmm... det virker jo som om min gutt får forholdsvis lite mat da. Har lurt litt på om han er veldig sulten, og ikke blir ordentlig mett siden han bestandig er så hol og maser på mat. Men hvordan kan han få for lite mat når han veier over 14 kg? :fnise:

Endret av LilleKylling
Skrevet

Jenta vår på 1,5 har alltid vært glad i mat og er god og rund. Måltidsplanen hennes ser omtrent slik ut (men det går veldig i perioder om hun spiser mye eller lite. Dette er vel det hun spiser i periodene med god matlyst):

07:30 Grøt eller en brødskive med baconost eller leverpostei

08:30: Frokost nummer to :ler:. De får frokost i barnehagen, og hun spiser gjerne et knekkebrød her.

11: Lunsj i barnehagen. Tror hun spiser etpar skiver med diverse pålegg (evt varmmat når de har det...)

14:30: Matpakke i barnehagen. To skiver med baconost eller leverpostei. Spiser stort sett mesteparten av matpakken.

16:00: Mellommåltid. Litt frukt, evt en yoghurt eller et knekkebrød

18:00 Middag - det vi spiser. Veldig varierende hvor mye hun spiser. Noen ganger mer enn meg, andre ganger ingenting.

Skrevet

Gurimalla, ungen min spiser ca halvparten av det deres spiser :dåne: men hun vil ikke ha mer da. Småspist skjønner jeg.

0800 - 1 brødskive til frokostmed et glass melk

1100 - 1 brødskive til lunsj med et glass juice eller melk

1430 - En godmorgen yoghurt eller en vanlig yoghurt med frokostblanding til mellommåltid. Litt frukt hvis hun er i humør til det.

1800 - Middagen vi spiser eller et glass til middag med vann til maten.

Skrevet (endret)

Lillemor er også heller småspist.

Frokost hjemme 06.30: 1/2 brødskive,en hel hvis vi er heldige. Melk.

Frokost bhg 8.30: 1/2 brødskive,en hel hvis vi er heldige, kommer ann på hvor mye hjemme

Lunsj bhg 11: 1/2 brødskive,en hel hvis vi er heldige, kommer ann på hvor mye hjemme og frokost i bhg

Varmmat i bhg 14: Spiser som regel greit

Middag hjemme 16.30: Middag sammen med oss, bruker ikke glass lengere.

Kveldsmat18.30: 1/2 brødskive. Melk.

Får frukt tilbydd etter hver brødskive hjemme.

Bruker dere glassmiddag enda? Lillemor har nektet å spise dem siden rundt 12 mnd hun...

Endret av BitteLille
Skrevet

Vi bruker glass når hun ikke vil ha maten vi spiser. Før spiste hun alt vi hadde, men hun har plutselig bestemt seg for at mat er æsj så det blir noen glass i uka :) men det er bare nødløsning da, er lei av de glassene.

Skrevet

Vi bruker glass fordi det ikke er all mat vi spiser som vi vil at han skal ha, eller at vi spiser etter han har lagt seg. Han har aldri protestert.

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet

Min jente på 20mnd spiser:

Frokost (enten hjemme eller i bhg) 1brødskive, en yoghurt og et glass melk.

Lunch 11. Ca et par brødskiver eller varmmat i bhg.

Mellommåltid 14.30. Frukt og et knekkebrød el en skive.

Middag 16.30. Det vi spiser (ca en potet,en kjøttkake, litt grønsaker.)

Kvelds 18. en halv til en skive brød, eller en liten bolle grøt. noen ganger bare en yoghurt om vi hadde sen middag.+melk.

Jeg synes jenta vår er matvrak, hun er veldig glad i mat, men det er perioder der hun spiser lite og perioder der hun spiser mer. Hun er ikke lubben, ganske så lang men heller ikke spinkel.

Skrevet

hei

sønnen min er nå 2 år og vi har slitt veldig for han ville ikke ha mat. ikke middag, ikke brød, ikke melkeprodukter..kanskje noen kjeks og grøt og saft det var det han fikk i seg...det var ganske slitsomt og han er veldig tynn per i dag...det vi måtte gjøre for å få i han mer mat var å kutte på drikkingen..han får nå ikke så mye drikke (drakk opp til 6 flasker om dagen) og nå har det pendlet seg sakte inn at han spiser mer.

Men han spiser fortsatt ikke mye. kanskje to brødskriver et eple og litt middag i løp av dagen. og en bolle grøt på kvelden.

hilsen elisabeth

Skrevet

Vesla her på 20 mnd spiser kanskje 2 brødskiver til frokost, to til lunsj. Til middag spiser hun mer enn meg, kanskje 2 poteter og to kjøttkaker pluss saus. Så blir det litt frukt og yogurt i løpet av dagen, og kanskje en brødskive til kvelds. Hun drikker ikke melk, men mye vann!

For noen måneder siden spiste hun maks to skiver tilsammen på en hel dag, så ting forandrer seg fort! Hun er forresten veldig liten og tynn..

Gjest cybergirl
Skrevet

Bytt ut vannet med lettmelk til alle måltider (unntatt til middag). Er sikker på at det vil hjelpe mot sultfølelsen.

Skrevet

har ei jente på snart to.dette spiser hun:

frokost kl 8-830:lita skål grøt halv yoghurt,blir tilbydt brød, men det blir som oftest bare spyttet ut.

lunchca 12:lita skål grøt litt frukt el yogurt

middag1530:det vi spiser el glass,er vi heldige spiser hun kanskje hele glasset.

kvelds1900:grøt av 2 dl væske litt brødskive.

får vann el det hun vil til måltider.har alltid hatt et strev med å få henne til å spise, hun er lang og spe,og jeg må leke i henne maten.fikk hun velge helt selv ville hun nok ikke spise noe særlig-og ville vært grinete hele tia....

de barna som spiser brød, er det med skorpe eller skjerer dere de vekk?

Skrevet

Min spiser ihvertfall skorpene, det har han gjort hele tiden.

Har begynt å gi melk til både frokost og lunsj nå, i tillegg til litt frukt etter maten.

Han spiser forresten vanlig middag sammen med oss, men vi bruker glass hvis vi har en type middag han ikke kan ha.

Skrevet

Syns dere er kjempeheldige! Har en liten gutt som ikke er glad i mat i det hele tatt - veide knapt 9 kg på 1 års kontrollen. (Er 19 mndr. nå).

Frokost; 1/2 skive med vanlig pålegg (ost, leverpostei og slikt)

Prøver å lure inn et par eplebiter fram mot lunch.

Lunch; 1/2 skive eller nesten en hel Litago yoghurt.

En havrekjeks eller halv liten banan til mellommåltid om det blir sent til middag.

Middag; nå sist en halv liten potet most med litt gulrot og EN fiskebolle. Spiste ca. 2/3.

Kvelds; 3-4 biter av en skive/en frukt/grøt. Har fått beskjed av helsestasjonen å gi litt mme før han legger seg for å sikre at han får i seg nok næring og sover greit.

Ellers får han litt juice eller lettmelk til måltidene og vann til tørstedrikk på dagtid.

Syns det er fortvilende at han spiser så lite...

• 7 måneder senere...
Gjest MelodiAnna
Skrevet

Foreldrene, ser dere ikke at barna deres spiser ikke godt med bare tør og kald mat? Hva tenker dere?

Gjest Gjest_MrsC_*
Skrevet

Jenta vår er 17 måneder og har alltid hatt god matlyst. Enkelte ganger har jeg også hatt følelsen av at hun ikke kan spise seg mett. Dette var både i begynnelsen med grøt og nå med pasta. "Alle" mente at det bare var å gi til hun selv ikke ville ha mer, men hun har aldri knepet igjen munnen slik som "alle" andre barn gjør. Det går bare litt saktere å få maten ned. Nå kjenner vi hennes måten å si fra på ;)

Sånn ser våres "matdag" ut:

06.00: Barnegrøt, vann

08.00: 1 skive i barnehage. Hun liker å sitte sammen med de andre som spiser frokost der, så det er ikke alltid at det spises så mye av den skiva, melk

11.00: lunsj, 1 brødskive eller biola/yoghurt med havregryn, melk

ca 14.00/14.30: 1 brødskive og frukt, melk/vann

16.30/17.00: middag, spiser det vi spiser f.eks to kjøttkaker og en potet, masse grønnsaker,vann

18.30:Barnegrøt,vann,tran

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...