Passe uvitende Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Jeg har nå flyttet sammen med typen min i hans hus. Jeg har en leilighet (74 kvm) som jeg leier ut for kr. 8.350,- pr. mnd. Jeg har totale utgifter på leiligheten på kr. 11.000,-. Han har et hus på 176 kvm og betaler et lån på kr. 8.000,- pr. mnd. Han vil at jeg skal betale halvparten av utgiftene han har i mnd. Dvs. internett, tlf., avis, vann og kloakk, forsikring etc. Skal jeg også da betale kr. 4.000,- i mnd for husleie på hans lån? Hva synes dere er rimelig å betale i husleie? Jeg må også betale halvparten for maling for oppussing samt to nye garderobeskap for hans barn. Mine barn beholder de opprinnelige garderobeskapene. Vil bare presisere at det er jeg som ville pusse opp. Han hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde flyttet inn. Jeg betaler også halvparten av maten inn på felles konto enda vi spiser mindre enn de. Jeg har ikke for øyeblikket midler til å kjøpe meg inn i huset hans, men vi skal til advokat for å sette opp en samboerkontrakt. Setter pris på deres synspunkter vedrørende ovennevnte og takker for alle svar.
Gjest Stjernedryss Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Jeg har nå flyttet sammen med typen min i hans hus. Jeg har en leilighet (74 kvm) som jeg leier ut for kr. 8.350,- pr. mnd. Jeg har totale utgifter på leiligheten på kr. 11.000,-. Han har et hus på 176 kvm og betaler et lån på kr. 8.000,- pr. mnd. Han vil at jeg skal betale halvparten av utgiftene han har i mnd. Dvs. internett, tlf., avis, vann og kloakk, forsikring etc. Skal jeg også da betale kr. 4.000,- i mnd for husleie på hans lån? Hva synes dere er rimelig å betale i husleie? Jeg må også betale halvparten for maling for oppussing samt to nye garderobeskap for hans barn. Mine barn beholder de opprinnelige garderobeskapene. Vil bare presisere at det er jeg som ville pusse opp. Han hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde flyttet inn. Jeg betaler også halvparten av maten inn på felles konto enda vi spiser mindre enn de. Jeg har ikke for øyeblikket midler til å kjøpe meg inn i huset hans, men vi skal til advokat for å sette opp en samboerkontrakt. Setter pris på deres synspunkter vedrørende ovennevnte og takker for alle svar. Hei! Hva gjør man egentlig i et samboerskap hvis man må spleise på maling til oppussing? Kan ikke skjønne at det spiller noen rolle hvem som betaler sånt, når man uansett deler alt. Det er rimelig med 4000 kr i husleie ja, men det er ikke penger du betaler for hans lån, det er penger du betaler for å bo i hans hus.
Klematis Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Jeg synes også det er rimelig at du betaler rundt 4000 kr til samboeren din. Ikke fordi det er halvparten av hva han betaler på lånet sitt, men fordi det er halvparten av hva du får inn i leie. Og så betjener dere hver deres lån (og eventuelt husleie/felleslån om det er borettslag). På den måten "tjener" begge to like mye på å gå fra enehusholdning til samboerskap: en halv leieinntekt. Men du bør trekke fra skatten før du fordeler halvparten til ham Fellesutgifter som strøm, oppussing osv deler dere likt eller prosentvis etter inntekt. Alt etter hva som passer dere best.
flickan Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Tja, jeg ville vel tatt avdragene ( fre begges lån) ut av regnestykket, og delt de reelle kostnadene på 2. Så hvis du har utgifter på 11 000, hvorav 3000 er avdrag, har du kostnader på 9000. Deretter trekke fra 6000 (som er det du sitter igjen med etter å ha skattet 28% av leieinntektene. Dette må imidlertid regnes litt på, da du kan trekke fra utgifter til forsikringer, husleie, vedlikehold, osv. Leier du ut møblert kan du trekke fra 15% av inntektene før du beregner skatt) Om han betaler 8000 i mnd, hvorav 3000 er avdrag, er kostnaden 5000. Tilsammen sitter dere igjen med kostnader på 3000+5000=8000. Deler man dette på 2 vår vi 4000. Dette ble jo et veldig ca regnestykke, du bør sette inn dine reelle tall her. Men denne fordelingen synes jeg er grei, så lenge dere ønsker å dele mest mulig likt. Jeg synes det er ryddig å holde avdragene ute av regnestykket, fordi dette må sees på som en form for sparing, og avhenger av løpetid, betalingsevne, osv. Jeg synes ikke dere trenger å finansiere hverandres sparing om dere ikke ønsker felles økonomi. Hvem som spiser mest, osv synes jeg blir bagateller og smålig å regne på. Men det er jo selvsagt opp til deg. En annen løsning er jo å betale de løpende utgiftene prosentvis etter hvor mye dere tjener. Det er jo ikke så hyggelig om en må blakke seg totalt, mens den andre sitter igjen med masse penger hver mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå