timi Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Jeg tenkte jeg skulle ta opp et fag eller to til jul (mest sannsynelig SK og historie), og mange flere senere. I den forbindelse lurer jeg på om noen har noen gode tips til meg (og sikkert andre)? Hvis du har tatt opp fag: - Hvordan fungerte eksamenene du tok? Fikk du vite før du stod der hva du kom opp i osv...? - Hvordan og hvor lenge før forberedte du deg?
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Har vært oppe i rettslære som privatist. Det gikk veldig greit. Leste på egenhånd og begynte rundt et halvt år før eksamen. Det var skriftlig eksamen, da. Visste ikke hva jeg kom opp i, utenom at det var noe i pensum
BananaFurby Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Jeg tenkte jeg skulle ta opp et fag eller to til jul (mest sannsynelig SK og historie), og mange flere senere. I den forbindelse lurer jeg på om noen har noen gode tips til meg (og sikkert andre)? Hvis du har tatt opp fag: - Hvordan fungerte eksamenene du tok? Fikk du vite før du stod der hva du kom opp i osv...? - Hvordan og hvor lenge før forberedte du deg? Mine tips om lesing: Jeg har tatt biologi og matte som privatist. Begynte å lese et halvt år før, +/- noen månederi biologi, men nesten 1 år i matte. Jeg hadde nytte av å ha rutine på lesingen. Se hvor stor pensum er, sett opp hvor mye du skal gjennom (f. eks: lese, oppgaver, notere) i løpet av en uke, og så gjøre det. Jeg arbeidet meg gjennom bøkene rimelig kjapt, og brukte deretter mye tid på repetering. Jeg lærte mest når jeg brukte ca 1 time hver dag (det er kanskje mye, men jeg trengte gode karakterer ) En venninne av meg arbeidet mye ut fra læreplanen, det tror jeg er lurt. På bokhandelen selger de små hefter med eksamenoppgaver i flere fag. Der har de delt opp læreplanen for deg, slik at du kan lage framdriftsplan og krysse av når du har nådd målene. Det er kjempelurt å benytte seg av! Det er fint om du kan få noen til å gi deg tilbakemelding på oppgaver du løser og høre deg i pensum. Særlig når du skal opp i muntlig må du trene på å legge fram stoffet på en bra måte. Vuder også å benytte Oddbjørn Bys bøker om memorering Eksamenstips: I SK og historie er det muntlig eksamen. Jeg gikk opp i "gammel" reform, og det skjedde slik: En halv time før eksamen fikk vi oppgaven. Det var en liten tekst og et bilde, ingen spørsmål. Ut i fra dette skulle du selv lage et foredrag. Etter foredraget ble du eksaminert (de stiller deg masse spørsmål) Jeg vet desverre ikke hvordan eksamen foregår etter "ny" reform... Det viktigste jeg kan si deg angående eksamen er dette: - Strukturer foredraget ditt. Pass på å IKKE ta med for mye, snakk rolig og engasjer deg i det du skal opp i. - Vær rolig, smil og vær hyggelig og HA SELVTILLIT!!! (det er nesten mer viktig enn at du sitter inne med mye kunnskap, sensor faller for personligheten din --> det betyr ikke at du ikke må lese...) Lykke til! (skriver igjen hvis jeg kommer på noe mer)
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Har vært oppe i rettslære som privatist. Det gikk veldig greit. Leste på egenhånd og begynte rundt et halvt år før eksamen. Det var skriftlig eksamen, da. Visste ikke hva jeg kom opp i, utenom at det var noe i pensum Hvordan viste du hvilke bøker du trengte, og hvilke kapittler i disse du måtte lese?
timi Skrevet 19. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2008 Tusen takk! Andre må gjerne også komme med innspill her
Gjest Gjest_kristina_* Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Har vært oppe i rettslære som privatist. Det gikk veldig greit. Leste på egenhånd og begynte rundt et halvt år før eksamen. Det var skriftlig eksamen, da. Visste ikke hva jeg kom opp i, utenom at det var noe i pensum
Gjest Gjest_kristina_* Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Hvor tok du rettslære som privatist??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå