Gå til innhold

Iskrem maskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med iskrem maskiner? Jeg har sett en hvor fryseelementer må tas ut og fryses ned mellom hver omgang. Dette så noe upraktisk ut og jeg har hørt at det finnes modeller uten dette systemet, men jeg aner ikke hva de heter. Noen forslag?

Skrevet

En gang i tiden tenkte jeg å investere i iskremlagetilbehør til Kenwooden min - men det var før jeg lagde Nigellas is.

Kjempeenkelt og godt. Helt uten maskin - bare med en fryser.

Bare et lite sidespor.

Skrevet

Har ingen erfaring med ismaskiner, men jeg lager av og til kjempegod fløteis med mixer og fryser den i fryseboksen. Vil tro at det er like enkelt som med ismaskin.

Mmmm, snadder om sommeren med hjemmelaget is med masse deilig jordbær!!

Skrevet

Vi har en ismaskin med et slikt fryseelement som du nevner, og det blir utrolig bra kvalitet på isen med den! Avhengig av hvilken rørehastighet man velger, får man enten vanlig is eller softis.

En av mine absolutte favoritter med denne maskinen er jordbærsorbet! :P Den sorbeten man kjøper synes jeg har en tendens til å være for søt, men når man lager den selv får man akkurat den søtsmaken man selv ønsker. Og det smaker jo så godt med nylaget sorbet av friske bær!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor mye kostet din maskin? Jeg fikk og lyst på å lage softis! :)

Skrevet
Hvor mye kostet din maskin? Jeg fikk og lyst på å lage softis! :)

Vi har hatt vår maskin i mange år, men den kostet vel rundt tusenlappen i sin tid. Jeg tror ikke de er noe dyrere nå, heller litt billigere.

I forhold til vanlig softis har du mulighet til å lage mer spennende varianter med en ismaskin, f.eks. banansoftis. Kjempegodt! En gang jeg hadde gjester serverte jeg banansoftis i sjokoladeskåler - det ble stor suksess! :)

Skrevet

Nei, det er ikke den jeg har. Den er riktignok fra Philips, men er mer avrundet i formen enn den maskinen du linket til. Dessuten er det to is-illustrasjoner på min maskin - en av kuleis og en av softis. Den i linken viser bare kuleis, så den er sikkert noe enklere enn min.

Min heter Philips HR2305 Delizia Duo, og du kan se et (dårlig) bilde av den her.

Skrevet

Åååå!!! Nå fikk jeg lyst på en sånn maskin! Nam! Nam! :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Det går helt fint å lage softis i en maskin som ikke har såkalt "softis funksjon". Du tar bare isen ut når den har passelig konsistens. Lett som bare det :-)

Selv har jeg ikke maskin, men lager isparfait:

Egg vispes over vannbad. Deretter vispes det kaldt.

Vend inn pisket krem og tilsett ønsket smak. Hiv den i frysern, og det var det. La isen stå på benken en stund før servering.

Det er ikke like lett å lage kuler av parfait, men bortsett fra det er det helt strålende :-)

Gjest Lula ikke innlogget
Skrevet

...og gjest over var Lula, som hadde glemt å logge inn :roll:

Skrevet
Det går helt fint å lage softis i en maskin som ikke har såkalt "softis funksjon". Du tar bare isen ut når den har passelig konsistens. Lett som bare det :-)

Selv har jeg ikke maskin, men lager isparfait:

Egg vispes over vannbad. Deretter vispes det kaldt.

Vend inn pisket krem og tilsett ønsket smak. Hiv den i frysern, og det var det. La isen stå på benken en stund før servering.

Det er ikke like lett å lage kuler av parfait, men bortsett fra det er det helt strålende :-)

Kan du kanskje røpe hvor mange egg, hvor mye krem, hvilkesmaker du bruker, please?? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...