Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om fri mobil på jobben, denne mobilen skal også brukes til alle inn og utgående telefoner mens jeg er på jobb. Har ingen fast telefon.

Jeg har pr idag mobil regning under 200kr pr mnd.

Hvordan er skatte reglene iforbindelse med fri mbil på jobben?

Vil det lønne seg for meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Revisordamen
Skrevet

Fri mobil = 1 elektronisk kommunikasjonsmiddel

For det vil du bli skattet 4000 kr. i året. ( som meldes inn på lønns- og trekkoppgaven din pr. 31.12 )

200 kr. *12 mnd = 2400 kr. pr. år.

Det vil da være mer gunstig for deg å IKKE har fri mobil siden du har så lave utgifter.

Skrevet

Telefonkostnadene pr. år som overstiger kr. 1000,- må du skatte for. (Opp til kr. 4000,- for ett abonnement.)

Hvis man regner at din telefon har kostnader opptil kr. 4000,- i løpet av et år (de fleste har det) og din årslønn ikke er over 400 000,-, vil du betale ca. 35,8 prosent av 4000 kroner, altså 1432 kroner i året.

Hvis du nå har ca. 200,- kr. i telefonkostnader pr. mnd., koster dette deg ca. 2400,- i året. Det vil da lønne seg å ha fri mobil i jobben. Og du kan også ringe så mye du vil :jepp:

Skrevet

Man må skatte av fordelen på 4.000, ja, altså betale 28% skatt av 4.000. Det er 1.120,- kr, og mindre enn dagens telefonregninger.

Alternativet er at Shayla fortsatt har en privattelefon og en jobbtelefon, og legger igjen jobbtelefonen på kontoret når hun går hjem. Da trenger hun naturligvis ikke å fordelsskatte, da mobiltelefonen fungerer som ren jobbtelefon.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg vil kun ha en telefon til jobb og privat, for at dette skal være gunstig for meg må jeg bruke telefon for 4000kr i året.

I disse 4000kr kommer også alle telefoner jeg har i forbindelse med jobben.

Og som noen skriver har man fri telefon vil man automatisk bruke den mer privat også.

Siden skatte utgiftene er 1 120 pr år, er dette mindre enn jeg privat betaler for mine mobilregninger.

Er konklusjonen da at fri telefon er lønnsomt??

Skrevet
Takk for svar.

Jeg vil kun ha en telefon til jobb og privat, for at dette skal være gunstig for meg må jeg bruke telefon for 4000kr i året.

I disse 4000kr kommer også alle telefoner jeg har i forbindelse med jobben.

Og som noen skriver har man fri telefon vil man automatisk bruke den mer privat også.

Siden skatte utgiftene er 1 120 pr år, er dette mindre enn jeg privat betaler for mine mobilregninger.

en fordel til for deg. Du får vel straks ny tlf, om den gamle streiker.

Utgifter det også.

Skrevet

For de fleste vil jeg tro det er lønnsomt. Ellers skal man ha svært lave telefonregninger. Hvis man regner at du betaler 28 % i skatt, og regningen kommer på 5000 eller mer, så koster det deg kr. 93,33 pr.mnd., og da kan du ringe så mye du vil. Tviler på at det finnes noe abonnement som er bedre enn det.

Men du trenger ikke å ringe for 4000 for at det skal lønne seg (eller 5000, siden de første 1000 er skattefritt). Er kostnadene mindre, skatter du for mindre også. Men du blir aldri skattet for mer enn 4000 uansett. Og jobbsamtaler er inkludert i de 4000 også, så det blir fort 4000 i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...