Catzy Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Lagde nettopp "Dagens rett: Kyllingminestrone" her fra KG. Jeg hadde ikke alle grønnsakene og skulle bare lage til 2, så det ble 1 liter buljong, 2 kyllingfileter, 3 gulrøtter, 2 tomater og 3 poteter. Ble godt likevel. Men vi bruker lite salt i maten, og min kjære reagerer SVÆRT lett på salt nå. Har brukt Maggi kyllingbuljong, og spørsmålet er: Er det noen som vet om noen buljonger med mindre salt / saltsmak? Fortrinnsvis kyllingbuljong, men jeg tar gjerne imot tips om andre typer også, siden vi lager en del forskjellig mat, og nå begynner vel "buljongsesongen". Catzy
Gjest Eurydike Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Det beste er å koke egen kyllingkraft, da kan du jo få den helt uten salt, om du vil.
Gjest Zia Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Det beste er å koke egen kyllingkraft, da kan du jo få den helt uten salt, om du vil. Helt enig. Jeg tror ikke det finnes kraft å få kjøpt som ikke er tilsatt salt, om man ser bort fra fond/kraft fra enkelte delikatessebutikker. Jeg har et bra tips i dette henseendet, som i tillegg utgjør en fin helgesyssel: Kjøp en hel fersk kylling eller noen ferske kyllinglår. Hvis du kjøper hel kylling: Del den i mindre biter (eventuelt kan du først skjære ut brystene, legge dem i kjøleskapet, og ha dem til middag samme dag). Fjern alt skinn samt synlig fett fra resten av kyllingen. Del lårene i to midt på. Ha dem i en kjele, dekk med kaldt vann, og kok sakte opp. Når det begynner å koke, skru ned temperaturen slik at vannet bare såvidt beveger seg. Skum av alt som kommer opp til overflaten. Tilsett så hele pepperkorn, laurbærblad og litt kraftgrønnsaker (det du har av det følgende: persillestilker, sellerigress, gulrøtter, løk, purretopper, tomater, fersk sopp). La syde i én til halvannen time. Lengre skader ikke heller. Ta ut kyllingen, og legg den over på en tallerken. Sil kraften gjennom en finmasket sil over i en ren skål eller gryte. Avkjøl kraften. (Neste dag fjerner du fettlokket på toppen, og fryser ned kraften i passende porsjoner.) Når kyllingen på tallerkenen er avkjølt nok: Plukk kjøttet av beina, og riv det opp. Frys ned. Dette kjøttet egner seg fantastisk godt i meksikanske retter som taco, fajitas og burritos, samt i paier, supper, sandwicher osv. Det er en veldig bra ting å ha i fryseren.
Catzy Skrevet 11. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. august 2008 Takk for tips, begge to! Da får det bli kyllingkraftkoking neste helg.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Jeg er enig i at hjemmelagd kraft er best, men er ikke så glad i kokt kyllingkjøtt at jeg lager mer av det enn nødvendig Derfor lager jeg stort sett bare kraft av skroget (altså det som blir igjen når lår, bryst og evt vinger er skåret fra) på kyllingen. Framgangsmåten er som Zia beskriver. Det blir gjerne minst et par liter (mild) kraft av dette, så jeg synes det monner greit nok. Ellers er det jo veldig greit å koke hel kylling eller høne til frikassé, da blir det mye kraft til overs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå