Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Om man får barnebidrag på grunnlag av at barnefar tjener mer enn henne, så blir vel dette bidraget evnt nedjustert om hun får ny samboer (avhengig av hvor mye han tjener). Hørte at det ikke hadde noe å si om hun fikk ny samboer og hvor mye han tjente, det går kun på hennes inntekt kontra eksens:S Dette kan da ikke stemme?
Gjest *nurket* Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 (endret) Stemmer det. Om hun får seg samboer har ingenting å si. Det har heller ingenting å si om han får seg samboer. Men bidraget blir nedjustert hvis han får barn med ny samboer. Man tenker vel at ny samboer ikke skal dele utgiftene for særkullsbarn. Derfor det ikke er noen nedjustering. Endret 11. august 2008 av *nurket*
liv Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 hvorfor skal ny samboer betale for mors barn? Mor mister jo en barnetrygd, overgangstønad, barnetilsyn og sånt.
liv Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Det har heller ingenting å si om han får seg samboer. Jo det har faktisk noe å si for bidragspliktig kan måtte betale mer da i og med at han får lavere boutgifter. Testet her jeg; http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Så det som da er tilfelle, er at HUN får mer i bidrag ved å få ny samboer fordi hun liksom får mindre støtte fra staten - og HAN er den som overtar det ansvaret og må evnt betale MER fordi HUN valgte å bli samboer. Rettferdig.. Og når han da i tillegg må betale MER fordi han får samboer, fordi DA teller det plutselig at man har felles inntekt/utgifter.. For et system! Jeg er jente selv og syns virkelig synd på menn og deres rettigheter i dette systemet!
Gjest *nurket* Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 (endret) Jo det har faktisk noe å si for bidragspliktig kan måtte betale mer da i og med at han får lavere boutgifter. Testet her jeg; http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/ Når jeg kjører utregningen på mine barn her, så er det ingen forskjell hvis han har samboer eller ikke. Og vi har regnet det ut flere ganger. Endret 11. august 2008 av *nurket*
liv Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 jeg kjørte med 300' som egen inntektog 400 som hans inntekt, samt valgte at jeg hadde et barn og ingen stønader (siden en ikke får det som samboer). Da fikk jeg forskjell i allefall.
Amalie_85 Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Stemmer det. Om hun får seg samboer har ingenting å si. Det har heller ingenting å si om han får seg samboer. Men bidraget blir nedjustert hvis han får barn med ny samboer. Man tenker vel at ny samboer ikke skal dele utgiftene for særkullsbarn. Derfor det ikke er noen nedjustering. Har du dette skriftlig ett sted? Jeg kunne bare ikke finne det selv. Men så er jeg og innmari dårlig til å lete på sånne sider.
Daiquiry Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Man må svare på om man deler husholdning med en annen voksen person, så det blir tatt med i beregningen av bidraget at man har samboer.
Gjest *nurket* Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 jeg kjørte med 300' som egen inntektog 400 som hans inntekt, samt valgte at jeg hadde et barn og ingen stønader (siden en ikke får det som samboer). Da fikk jeg forskjell i allefall. Ja da blir bidraget selvsagt økt når man krysser av at man ikke får noe stønader. Men jeg skal ikke "straffe" barnefaren med økt bidrag fordi jeg har valgt å bli samboer. Har jo tross alt felles økonomi med ny samboer (ikke alle som velger å dele likt, men det gjør vi).
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #12 Skrevet 12. august 2008 Mente at bidraget økte når FAR fikk samboer. Ja, og igjen sier jeg: hvorfor i pokker skal HAN straffes for at han har fått ny samboer/familie, at den nye samboeren hans skal påvirke str på bidraget når det er helt irrelevant at HUN har fått ny samboer?? at det er logisk at den nye hennes ikke skal ha et forsørgeransvar for særkullbarnet, men det har hun som blir ny samboer til ham? Hvordan kan man anta at far automatisk lever i et nytt delt økonomisk forhold, men ingen spør barnemor om hun gjøre det samme?
liv Skrevet 13. august 2008 #13 Skrevet 13. august 2008 Bidragsmottager taper en ekstra barnetrygd, overgangsstønad og stønad til barnetilsyn. Totalt på over 3000 i mnd. Så dermed taper mor også på å bli samboer.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #14 Skrevet 13. august 2008 Dette er egentlig veldig enkelt! Om far får samboer så kan ha få økt bidrag. Ikke fordi samboer skal være med å forsørge hans barn, men fordi hans bidragsevne øker i og med at han får lavere bokostnader. Men dette gjelder kun om far ikke har hatt full bidragsevne og betalt redusert bidrag. Om mor blir samboer kan far få økt bidrag om mor mister mye stønader og dermed går ned et trinn på inntektsskalaen (der er trinnene store). Men om mor ikke har inntekt og barnet er over 3 år så blir det skjønnsfastsatt inntekt. I de fleste tilfeller så øker bidraget kun som følge av at stønad til barnetilsyn forsvinner, fordi de reelle utgiftene på barnet blir høyere. Husk at stønad til barnetilsyn trekkes fra før bidraget beregnes og kommer begge til gode slik sett. Ligger far på grensen til å ikke ha bidragsevne kan bidraget bli nedjusterst om han får flere barn. Dette fordi barn i egen husstand (kun egne barn) også blir tatt med i regnestykket.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #15 Skrevet 13. august 2008 Ja, og da betyr det at staten selv mener hun får en bedre økonomi med å bli samboer og dermed kutter i stønader - men dette ansvaret blir dermed HANS. Argumentet deres faller jo bort og de lar ham ta smellen for at de ikke lengre vil støtte. Det at menn blir skadelidende fordi eksen får seg flere barn med ny er jo absurd. Satt på spissen må jo eksen "betale" for at eksen velger å starte på nytt.
Gjest *nurket* Skrevet 13. august 2008 #16 Skrevet 13. august 2008 (endret) Mente at bidraget økte når FAR fikk samboer. Javel....Når jeg bruker kalkulatoren og bidragspliktige har samboer (altså faren til mine barn). Så har det ingenting å si om han har samboer eller ikke. Uansett får ikke bidragsmottaker MINDRE bidrag kun fordi hun får seg samboer. Hun har faktisk krav på MER når enslige stønadene blir borte etter ett års samboerskap. Endret 13. august 2008 av *nurket*
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #17 Skrevet 13. august 2008 Jeg har søkt om redigering av barnebidrag! Har det noe å si at jeg har samboer som da ikke er barnets far. Barnets far har 0 samvær!
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #18 Skrevet 13. august 2008 Man må svare på om man deler husholdning med en annen voksen person, så det blir tatt med i beregningen av bidraget at man har samboer. Da mener du vel om bidragspliktige har samboer? Det har vel ikke noe å si at bidragsmottaker har samboer når bidraget skal fastsettes?
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2008 #19 Skrevet 17. august 2008 Da mener du vel om bidragspliktige har samboer? Det har vel ikke noe å si at bidragsmottaker har samboer når bidraget skal fastsettes? Men er det ikke flere enn meg som syns det er riv ruskende galt at det skal ha noe å si om bidragspliktig får samboer, men det har overhodet ikke noe å si at bidragsmottaker får det??
Gjest Pissed Skrevet 18. august 2008 #20 Skrevet 18. august 2008 Men er det ikke flere enn meg som syns det er riv ruskende galt at det skal ha noe å si om bidragspliktig får samboer, men det har overhodet ikke noe å si at bidragsmottaker får det?? Helt enig!!!! Selv er jeg nå gift med en mann som ble skilt for noen år siden og de har to barn sammen. Eksen har samboer, null gjeld og to skatteklasser, mens da vi fikk barn sammen før vi ble gift, mistet han dette. I tillegg jugde eksen om sin egen inntekt og viste frem en lønnsslipp på en mnd hvor hun nesten ikke hadde inntekt, noe som førte til at han måtte betale over 50.000 til henne. Trygdekontoret brydde seg ikke om å sjekke inntekten resten av året selv om han visste at hun var uærlig og tok dette opp med trygdekontoret. Så han sitter med gjeld etter forrige ekteskap, måtte punge ut med masse penger og mistet fordelen med to skatteklasser da han fikk barn med meg. Jeg mener, at når man blir samboere, deler man uansett utgifter, og dette med skatteklassene burde ikke være avhengig om man har barn el er gift. Jeg synes hele oppleget med bidragsplikt stinker og det er stort sett mennene som får svi for dette dessverre, noe jeg har fått merke siden jeg er gift med en med barn fra før
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå