Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Hvordan ble effekter laget på film før vi fikk pc-er, eller før/på 80-tallet? Hvordan tegnet de på film da? Tenker på visuelle effekter som flammer, eksplosjoner og slikt, "magieffekter" også.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Endel mener jeg er blue screen nesten på samme måte som i dagens teknologi. Noe er en film kjørt i bakgrunnen av handlingen (f eks når noen sitter i en bil og landskapet forandrer seg). Noe er animatronics (eks originale første Star Wars) og stop motion animasjon - noen ganger gjort i fullstr foran kamera, andre ganger lagt på etterpå vha blue screen og dobbelteksponering. (f eks i gamle King Kong, Jason and the Argonauts etc). Noe er pyroteknikk o.l gjort på scenen. I skikkelig gamle filmer er det mye stunts man aldri ville gjort i dag, f eks i Buster Keaton sine filmer - det blir bra film, men var livsfarlig. Også kan man nok gjøre endel rart i framkalling og redigering som jeg ikke har så greie på. Uff, jeg burde egentlig vite mer om dette Mulig jeg tar feil i noe også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå