Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk nytt modem tilsendt fra vår nettleverandør for litt siden, da det gamle visstnok var utdatert. Vi hadde på det tidspunktet trådløst internett. Nå da vi har koblet opp det nye modemet, så har vi plutselig ikke trådløst nettverk lenger og for å være på internett må vi bruke USB-kabel.... Da vi snakket med nettleverandøren før de sendte det nye modemet fikk vi beskjed om at det var bare å koble til, og så var vi ready-to-go, men det stemte altså ikke.....

Noen som vet hva vi må gjøre for å lage til nytt trådløst internett? Har prøvt veiviseren, men det funker ikke.... :(

(kan alltids ringe nettleverandøren, men det koster flesk, så da prøver jeg heller her inne først.....)

Det var forresten ikke vi selv som laget til det trådløse internettet sist gang, så vi har aldri vært med på å innstallere trådløst internett tidligere.

Mvh KP

Skrevet

Hvilken nettleverandør har du? Og hva slags modem fikk du?

Skrevet

Jeg går ut fra at du har koblet routeren til det nye modemet? Er disse koblet sammen burde det trådløse nettverket fungere.

Vi skiftet nettleverandør for ikke lenge siden og fikk tilsendt nytt modem. Det var heldigvis så enkelt som å koble modem og router sammen for at det skulle fungere.

Skrevet

Vi har nextgentel. Modemet er speedtouch (det gamle var netopia). Vi fikk ny router også (pga vi fikk 3mnd prøvetid med tv over internett..plutselig har vi ledninger overalt) Har koblet det rett ifølge tegninger og bruksanvisninger.

Skrevet
for å være på internett må vi bruke USB-kabel.... Da vi snakket med nettleverandøren før de sendte det nye modemet fikk vi beskjed om at det var bare å koble til, og så var vi ready-to-go, men det stemte altså ikke.....

USB-kabel? Hva i alle dager for et nett er det du har? Jeg regner med at du bruker TP-kabel med RJ45 i endene, den ser slik ut.

USB ser slik ut.

Jeg antar at den forrige boksen du kaller modem egentlig inneholdt både modem, ruter og trådløs switch. Det nye modemet inneholder kanskje bare modem, kanskje er det modem og ruter, kanskje er det også modem, ruter og switch, men uten enhet for trådløs. Hvis du klarer å lese av en modellbetegnelse på den er det lettere å finne ut hva du faktisk har. Hvis det er så at den boksen ikke har trådløs enhet kan dette kjøpes utenom for ca 500 kr.

Skrevet

Ja, mener naturligvis at jeg sitter med internett via TR-kabel nå.

Ja, du har nok rett i at den forrige "boksen" inneholdt alt. Da jeg snakket med kundeservice hos nextgentel fikk jeg beskjed om at boksen de nå sendte var bedre, og at den var bare å koble opp, så var jeg på nett trådløst. Jeg antar derfor at den også inneholder alt, ellers kunne jeg liksågodt beholdt den andre?

Jeg mistenker at det er på dataen jeg må ordne noe, innstillinger eller noe? Sette opp nytt nettverk? (fulgte veiviseren, men nettverket kommer ikke opp på oversikten over trådløse nettverk)

Hvordan ordner man trådløst nettverk om man feks aldri har hatt det før, men har internett via ledning?

Synes det virker som internettet er blitt "nullet ut", og at jeg er tilbake et par år med denne ledningen...

Takk for svar hittil :)

Skrevet

Jeg regner med at du via pcen skal inn på den nye boksen og sette opp det trådløse nettverket derfra. Det gjør du i nettleseren, ikke i windows-kontrollpanel og nettverksfunksjonene der.

Kan du finne en modellbetegnelse på den nye boksen så kan jeg finne manualen for den og vise deg detaljert fremgangsmåte. I tillegg er det fint om du finner ut hva som er "standard gateway" for deg, det er nettadressen til boksen din, sånn at når du skal stille inn boksen trykker du den adressen inn i adresselinjen i nettleseren så kommer du til menyen. Hos meg er det 192.168.2.1, regner med at din ser nokså lik ut. En måte å finne standard gateway på er å gå på Start -> Programmer -> Tilbehør -> Ledetekst, skrive inn ipconfig, trykke enter og se hva som dukker opp.

Skrevet

Vi har en speedtouch 546i v6.

standard gateway er 10. 00 1 (<--og det betyr vel at alt ikke er som det skal?)

Skrevet
Vi har en speedtouch 546i v6.

standard gateway er 10. 00 1 (<--og det betyr vel at alt ikke er som det skal?)

Hehe, jeg tror jeg forstår hva du mener, men når pcen skal lese det er den helt fanatisk på riktig tegnsetting. Du mente 10.0.0.1 ? Adresser som begynner på 10 er i likhet med adresser på 192.168 forbeholdt lokalnettverk, så det kan stemme helt fint.

Så til de dårlige nyhetene. Thomson sier selv at 546i ikke har trådløst nett, Thomsonrutere med trådløst nett er benevnt 585 og 587.

Du har ikke redusert fra to til en boks nå med omleggingen? Du kan fortsatt ha trådløst nett selv med Thomson 546i, men da som en egen boks som kobles til 546i i en av kontaktene som om det var en pc.

Hva het den forrige boksen din?

Skrevet

Nei, jeg har ikke en mindre boks en tidligere. Den tidligere routeren var en netopia, en gammel en. (Har pakket den ned så vet ikke resten av navnet)

Utrolig frustrerende at de har klart å sende meg en boks som for meg virker dårligere enn den vi hadde tidligere. (Mener med tanke på at vi må ordne en trådløs sender...)

Tusen takk for all hjelp!

Skrevet

Tror jeg fant den, Netopia 3357. Nextgentel har også delt ut andre rutere uten trådløs, jeg lurer på om kundeservice trodde du hadde en av disse andre modellene og hadde din egen private trådløsboks koblet til innenfor deres ikke-trådløse ruter, i så fall ville det bare vært å bytte fra gammel til ny boks og du ville fortsatt hatt fungerende trådløst nett.

Se det på den lyse siden, kablet nett er tryggere :) Ingen som "låner" nett av deg, full hastighet uansett hvor mange naboer som har trådløst nett, ingen som sniffer opp pakkene som inneholder passord/fødselsnummer etc...

• 8 måneder senere...
Gjest Gjest_sussi_*
Skrevet
Hehe, jeg tror jeg forstår hva du mener, men når pcen skal lese det er den helt fanatisk på riktig tegnsetting. Du mente 10.0.0.1 ? Adresser som begynner på 10 er i likhet med adresser på 192.168 forbeholdt lokalnettverk, så det kan stemme helt fint.

Så til de dårlige nyhetene. Thomson sier selv at 546i ikke har trådløst nett, Thomsonrutere med trådløst nett er benevnt 585 og 587.

Du har ikke redusert fra to til en boks nå med omleggingen? Du kan fortsatt ha trådløst nett selv med Thomson 546i, men da som en egen boks som kobles til 546i i en av kontaktene som om det var en pc.

Hva het den forrige boksen din?

Hei. Jeg har også dette problemet. Fra gammel trådløs modem til nytt, en thomsonsak 587, internett fungerer ikke på trådløs bare kabel, men den gamle fungerte. HJELP!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...