Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en leilighet i november i fjor, med forholdsvis nytt kjøkken med alle hvitevarer integrert, blant annet kjøleskap. De siste månende har jeg lagt merke til at kjøleskapet holder høy temperatur. Jeg er mye på reise, og det er ikke så veldig ofte brukt, og er alt annet enn fullt......I går la jeg inn et steketermometer (vet ikke hvor nøye det blir, men var alt jeg hadde) for å sjekke temperaturen. Den var 10 grader. Hva kan dette skyldes? Hvor lang levetid har slike ting? Jeg har alle kvitteringer fra forrige eier. Tips anyone?

Skrevet

De fleste kjøleskap kan du vel selv stille inn temeperaturen på? På vårt er det en bryter (slik du vrir på) med tallene fra 1-6 på utsiden av kjøleskapet (like over døra). Der justerer vi selv temeperaturen ut fra hvor mye varer det er i kjøleskapet.

Skrevet

Prøv å still ned temperaturen - dersom dette ikke går får du handle raskt slik at du kan reklamere innen for fristen som er 5 år. Dette kan være en defekt thermostat og det koster ikke all verdens å fikse.

Skrevet

Vårt kjøleskap som ble kjøpt i 2003 (whirlpool fra ikea) skjedde også det med at det ikke gikk an å stille ned temperaturen. I følge reperatøren var det da en lekasje i kjølegassen. Det virket som det var ganske vanlig på det kjøleskapet. Det måtte skiftes ut, men for oss gikk det på reklamasjon siden det skjedde innen 5 år.

Gjest Elfrida
Skrevet

Øverste hylle i kjøleskapet er varmest - og et steketermometer er kanskje ikke så presist. 8-9 grader på øverste hylle er helt vanlig.

Nederst i skapet er det kaldest og der bør det ikke vær høyere enn 4 grader, helst litt kaldere.

Hvilken hylle målte du?

Skrevet
Øverste hylle i kjøleskapet er varmest - og et steketermometer er kanskje ikke så presist. 8-9 grader på øverste hylle er helt vanlig.

Nederst i skapet er det kaldest og der bør det ikke vær høyere enn 4 grader, helst litt kaldere.

Hvilken hylle målte du?

Jeg la steketermometeret på nederste hylle. Termostaten er still på max - trinn 7. Funnet kvitteringen for kjøleskapet, og det ble kjøpt i mars 2003.... så da er vel garantien ute. :(

Skrevet

Er det et kombiskap du har? Vårt kombiskap har en sånn automatisk avisningsfunksjon som det var noe galt med. Den fjernet is fra fryseren, men det ble for kaldt et sted på veien slik at det frøs til og vannet kom ikke ut slik det skulle. Det var bare å avise manuelt så fungerte det. Kan det være noe slikt hos deg også?

Hos oss var det innenfor garantitiden, så kom det en snill kar hjem til oss og la inn en ekstra varmekabel på det røret som frøs til :jepp:

Gjest *persille
Skrevet

Hei.

Det samme har skjedd meg. Kjøpte et kombiskap for et år siden. Har vært veldig fornøyd med det, men så kommer jeg hjem en dag fra jobb og synes det var veldig varmt inne i kjøleskapet. Var så dum først at jeg trodde jeg hadde glemt å lukke igjen døren på morgenen. Så det tok litt tid før jeg oppdaget at det ikke fungerte.

Etter å ha lagt inn et termometer, fant jeg ut at det var mellom 10-15 grader i kjøleskapet når det sto på max.

Ringte de jeg hadde kjøpt det av, og dette hadde vist skjedd med flere kjøleskap av samme modell.

De sendte en til å komme å se på det, og det viser seg at kjøleskapet trekker kald luft fra fryser delen til kjøleskapet ved hjelp av en vifte. Og denne viften fungerte ikke, noe galt med en sikring.

anbefaler deg å ringe noen for å se på kjøleskapet raskt, så slipper du kanskje å kaste så mye mat.

Jeg endte opp med å måtte kaste alt, og det ble dyrt.

Lykke til :)

Gjest strykebrett
Skrevet

En annen ting du kan sjekke er om det er noen vifteåpninger som det er mye støv i. Av og til kan det faktisk være noe så enkelt så jeg anbefaler deg å ta av eventuelle deksler, slå av kjøleskapen og så støvsuge godt i alle luftinntak.

Billig løsning i alle fall og det kan godt hende at det er alt som skal til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...