Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest førevar
Skrevet

Vi er i ferd med å gå fra hverandre og jeg lurer på litt ang. vår samboerkontrakt før vi deler oss, så jeg vet hva jeg har krav på.

I vår samboerkontrakt står det at alt som kjøpes etter at samboerforholdet er opprettet skal dette eies av begge parter.

Men nå er det sånn at min samboer har handlet et annet hus og en båt som står på hans navn i kontrakten. Har jeg krav på dette da når det står formulert slik det gjør i kontrakten selv om disse tingene er blitt handlet fra hans konto og på hans navn?

Jeg kommer ikke til å ta krav på alt da jeg syns det blir litt urettferdig da hans økonomi er sterkere enn min. Bare så jeg får sagt det så jeg ikke fremstår som en gribb.

Vil bare vite det hvis han skulle motsi meg på mitt krav. Jeg bør vel kanskje ta kontakt med en advokat først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel blant annet slike tilfeller samboerkontrakter er til for. Har dere avtalt at alt dere erverver under samlivet skal være felleseie så er det det. Om kontrakten ikke skulle gjelde slike tilfeller ville det være enkelt å omgå samboerkontrakten ved å inngå avtaler som kun står i den enes navn, og slik unndra midler for det som egentlig skulle deles likt.

Skrevet

Dersom dette huset og denne båten overhodet ikke har hatt noe med deg å gjøre ville jeg synes det var urimelig å kreve noe av det. Du sier selv at han har sterkere økonomi enn deg og har han hatt råd til å kjøpe disse tingene UTEN at du har lagt til en krone eller noe arbeid så synes jeg ikke du skal kreve halvparten av dette. Skjønt jeg er usikker på hva som vil skje i en eventuell rettssak, der vil du kanskje stå sterkt. Har du derimot bidratt gjennom arbeid på båt og hus eller satt deres eget liv på vent for at han skal realisere disse tingene ville jeg krevd en del av det.

Skrevet

Det står også at det er lik sameielovens regler. J

eg kommer nok til å kreve noe av det så lenge jeg også jobber og bidrar til hjemmet. Jeg har også "ofret" meg for at han skulle realisere seg og gjøre karriere. Han hadde aldri nådd så langt uten min hjelp og tålmodighet. Det er jeg som har mesteparten av ansvaret når det gjelder hjem og barn. Han kommer til å slite med å kombinere familieliv og karriere når den dagen kommer. Han kommer sikkert til å synes det surt så lenge det er "hans" oppsparte/investerte penger. Men han hadde aldri klart det uten meg!

Skrevet

I så fall ville jeg også krevd endel av det!

Skrevet

Selvsagt skal du ha halvparten såfremt noe annet ikke står i kontrakten. Begge parter yter sitt inn i forholdet og ikke alt dreier seg om penger sett i forhold til hva du gir inn i ett forhold spesielt hvis dere også i kontrakten ikke har noen punkter om særeie eller at du i etterkant har skrevet under på at kjøp av båt og hus er hans særeie. Du skriver at dere har felles barn, så uansett så vil halvparten av hva dere får gå en gang i fremtiden til barna.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Halvparten av det huset du bor i kan du nok kreve, men kan ikke tenke meg at du har krav på et hus som han har kjøpt utenom og som du ikke har hatt noe med å gjøre??

Skrevet

Spørsmålet er vel om han har kjøpt dette med midler som han hadde før dere ble samboere, eller eventuelt med midler som han har fått i arv og gave underveis? I så fall kan han kreve å beholde det selv. Dersom det er kjøpt med midler som er opptjent underveis i sambnoerskapet, kan du kreve halvparten ihht avtalen.

Skrevet
Spørsmålet er vel om han har kjøpt dette med midler som han hadde før dere ble samboere, eller eventuelt med midler som han har fått i arv og gave underveis? I så fall kan han kreve å beholde det selv. Dersom det er kjøpt med midler som er opptjent underveis i sambnoerskapet, kan du kreve halvparten ihht avtalen.

Dette er ihvertfall helt feil. De er samboende, ikke gifte, og dette gjelder kun for ekteskap.

Det er det som står i kontrakten som gjelder, og står det slik som ts sier så skal det ikke spille noen rolle hvem sitt navn eiendelene står i eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...