Gå til innhold

Lage tapasbuffet for 17stk selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha navnefest for datteren vår om ikke så lenge, og vurderer frem og tilbake hva slags mat vi skal ha. Vi skal ha selskapet hjemme.

Vi synes begge cateringmat er ganske dyrt, men vet ikke om det virkelig blir billigere å lage maten selv?

Slik jeg tenker er det absolutt ikke umulig for meg å lage en tapasbuffet for alle sammen (ca 17 voksne), så lenge flesteparten av tingene kan lages i forveien, og serveres kalde.... Mannen min mener imidlertid at det er galskap :fnise:

Men det er vanskelig å beregne mengde......

Noen tips?

Maten slik jeg ser det for meg nå:

Spekeskinke

Spekepølse

Kjøttboller i tomatsaus

Røkelaks i lefse med snøfrisk

Tortilla med grønnsaker

Poteter

Salat

Pastaskruer i pesto/olje

Godt brød

Aïoli

Oliven

Alt kan lages/danderes på fat dagen før. Kjøttbollene kan bare varmes opp før servering. Potetene er jeg litt skeptiske til... kanskje de burde droppes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette klarer du selv :). Du kan nok spare en god del på å lage selv i steden for å bestille fra et cateringselskap. Hvor mye mat du trenger er ikke så lett å si. Jeg har laget til koldtbord (ikke tapas som du skal ha) til omtrent like mange personer flere ganger, noe som gikk helt fint. Kjøpte inn godt med pålegg (laks, reker, roastbeef, spekeskinke), kyllinglår og karbonader. Jeg laget også en stor bolle med potetsalat og bolle med waldorfsalat. Det gikk også med mye eggerøre (laget av 20-25 egg) og jeg laget også cabaret og en salat.

Jeg tror jeg ville ha droppet poteter og heller satset på potetsalat. Kjøttboller varmes fort opp i ovenen rett i forkant av servering.

Skrevet

Jeg laget tapas til 25 - og det er ikke noe problem - må bare planlegges - så det ikke blir for mye stress på forhånd.

Jeg serverte søt/sterk kyllingsalat, tunfisksalat, scampi, kjøttboller, kyllingspyd og parmaskinke. Hadde foccaciabrød og patatas bravas ved siden av.

Det aller meste laget jeg dagen før - og bare varmet opp før servering (det som skulle være varmt) - stekte tom potetene dagen før - og satt dem bare i oven så de ble gjennomvarme - før jeg helte skarp tomatsaus og hvtløksaus over ved servering.

Skrevet
Jeg serverte søt/sterk kyllingsalat, tunfisksalat, scampi, kjøttboller, kyllingspyd og parmaskinke. Hadde foccaciabrød og patatas bravas ved siden av.

Det aller meste laget jeg dagen før - og bare varmet opp før servering (det som skulle være varmt) - stekte tom potetene dagen før - og satt dem bare i oven så de ble gjennomvarme - før jeg helte skarp tomatsaus og hvtløksaus over ved servering.

Ohhh... Hadde det gått an å spørre om oppskrift på søt/sterk kyllingsalat og potetene - særlig sausene er jeg nysgjerrig på...

Skrevet

Dersom du har litt erfaring med å lage mat fra før så er ikke dette noe å nøle med. Men gjør så mye som mulig i så god tid som mulig. Det er ikke sjarmerende når mor til dåpsbarnet er blå under øynene og bjeffer til alle fordi hun er utslitt av matlaging hele natta før dåpen.

Forslaget ditt ser absolutt gjennomførbart ut. Når det gjelder poteter så er jo dette absolutt sesongen for salte små nypoteter som kan dyppes i aioli. Vask(ikke skrell) småpoteter nok til å fylle en stoooor gryte dagen før dåpen, sett på til koking i det dere kommer hjem og skal spise, kok dem med masse salt i vannet slik at det blir et fint saltlag utenpå potetene. Dypp i aioli. :sikle:

Skrevet
Ohhh... Hadde det gått an å spørre om oppskrift på søt/sterk kyllingsalat og potetene - særlig sausene er jeg nysgjerrig på...

Skal finne den - og sende deg. Har den ikke her.

Til potetene gjorde jeg det veldig enkelt - kjøpte et glass god skarp tomatsaus (gjerne arrabiata) - og en god hvitløksdressing - og helte over.

Skrevet

Har lagd massevis av tapas før (aldri til så mange da, men) så det føler jeg meg trygg på. Det er noen barn der, men vi tenkte å bare lage pølse i brød til dem, siden de er ganske kresne i utgangspunktet.

Hadde faktisk ikke tenkt på at jeg kunne steke poteter på forhånd, eller koke dem :roll: bruker alltid å steke potetene i ovnen (som båter). Kan man lage kyllingspyd dagen før også? Serverte du dem kalde, eller må de varmes opp?

Jeg vil gjerne også ha oppskrifter LilleBille, så skriv dem gjerne her.

Skrevet

Alt kan stort sett lages på forhånd. Denne gangen hadde jeg ferdig frossne kyllingspyd - som jeg tinte over natten - og stekte på lav varme .. da kan de godt stå en stund. Men - de var like gode dagen etter - da bare varmet jeg dem i ovnen. (Hadde dem varme denne gangen i og med at jeg hadde kald kyllingsalat)

(Alltid veldig greit med varmluftsovn - da kan det stå mange forskjellige ting i høyden)

Kyllingsalaten:

350 g kyllingfilet- skjæres i tynne strimler

Marinade:

3 små røde chili, uten frø, finkakket

15g frisk ingefær

2 fedd hvitløk

3ss peanøttsmør, grov type

6ss koriander, hakket

3 ts sukker

1 ts salt

3ss hvitvinseddik

2ss fiskesaus

+ sesamfrø

2ss maisolje

100g bønnespirer, renset

2 kinakålblader, i tynne strimler (hjertesalet og issalat går også greit)

1 stror gulrot, i tynne strimler (jeg bruker ostehøvel + skjærer i tynne staver)

1 liten rød chili, i tynne skiver

1ss hakket koriander + sesamfrø, til pynt

Bland sammen ingrediensene til marinaden i en food processor -eller bruk stavmikser, og hell over kyllinstrimlene.

Sett kjølig i tre timer.

Varm oljen i en stekepanne/wok. La det bli så varmt at det ryker blått av oljen. Hell så i kylligkjøttet og marinaden, og stek dette i ca. 2 minutter.Kyllingkjøttet skal være hvit.

Bland sammen de rå grønnsakene, og legg dem pent over på et far.Legg de stekte kylligskivene på toppen av grønnsakene, og pynt med koriander - og masse sesamfrø.

Ellers anbefaler jeg denne blomkålsalaten - knallgod ... og litt anderledes - og så blir den bare bedre dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...