Gå til innhold

dilemma

Gjest Gjest_astrid_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_astrid_*
Skrevet

Hva ville du ha gjort om du så gutten din på snart 13 gå sammen med en gjeng gutter med "dårlig rykte". Guttene er like gamle, men røyker og drikker muligens også. Gjør det dårlig på skolen og er bråkmakere i klasserommet. Jeg ville henta han og forklart han hvor viktig det var å velge de rette vennene i åra som kommer (han skal til på ungdomssskolen), en venn av meg ville latt ham gått med gjengen for på den måten å vise ham tillitt. Hva syns du er rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok tatt grep og tatt en skikkelig prat med gutten om hvor viktig miljø er og spurt hva han ønsket for livet sitt. Jeg tror det er viktig at barn lærer seg fra de er ganske små at de må ta konsekvenser av sine egne handlinger, dette lærer de fra små bagateller som småbarn (legge igjen ting ute/hos venner som blir borte) til større saker når de blir eldre som dårlige venner som trolig også vil trekke deg ned mot at du klarer å trekke en gjeng opp og frem.

Når vi er på ferie eller turer passer jeg alltid på å få prentet inn i hodet på barna at vi kan reise fordi mamma har tatt en lang utdannelse og har fått en jobb som hun tjener greit i. Ikke alle har råd til dette sier jeg ofte til mine barn, uten at jeg føler jeg maser om det.

Skrevet
en venn av meg ville latt ham gått med gjengen for på den måten å vise ham tillitt. Hva syns du er rett?

og hvordan vet da gutten at han blir vist tillit om ingen advarer han først?

blandt de narkomane i oslo er det mange som blei vist tillit når de var yngre, mange av de lurer på om det var tilit de fikk eller om ingen egentlig brøy seg om de nå når de sitter med sprøyta i en møkete arm og tenker tilbake..

Skrevet

Jeg ville snakket med han, og så ville jeg gjort alt i min makt for å få stoppet det om han ble negativt påvirket av de. Hadde han begynt å røyke, drikke, skule skolen ol så ville jeg gjort alt jeg kunne for å få stoppet det.

Jeg hadde ALDRI vært så naiv at jeg bare hadde akseptert det, men det gjør nok foreldre som er veldig godtroende og som ikke klarer å se realiteten slik den er. Dette er beklageligvis de foreldrene som til syvende og sist ikke bryr seg, selv om de tror at de gjør det ved å gi ungdommen "tillit".

Gjest Gjest_Astrid_*
Skrevet

Så fint at dere er enige med meg. Jeg gikk nemlig og henta gutten min da jeg så hvem han var med og at de andre guttene røykte og bytta til seg mer røyk med eldre ungdommer. Var ikke noe intressert i at min gutt skulle gå gatelangs med dem. Venninna mi syns som sagt at jeg ikke viste gutten min tillitt i det hele tatt og kom med en lekse om det. Jeg kjenner gutten min best og jeg kjenner også til de andre guttene, noe hun ikke gjør siden hun ikke bor på stedet. Forklarte også for ham hvor viktig det er med gode venner nå som alvoret begynner i ungdomsskolen. Utrolig viktige år de 2-3 som kommer nå. Tror de vil danne utgangspunktet for hele hans framtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...