Gå til innhold

Melkeerstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så og si kuttet ut melkeprodukter, målet er å kutte det ut fullstendig. Men nå er det jo en del ting som blir litt "triste" uten melk, så jeg lurer på om det finnes noe man kan bruke istedenfor. Har hørt om rismelk og soyamelk, men aner ikke hva det brukes til og hvordan det evnt smaker. Noen som vet?

Skrevet

Det blir nok litt annerledes med melkeerstatning, både i smak og konsistens. Men man blir jo vant til det. Datteren min har laktoseintoleranse, så vi bruker rismelk fordi hun liker den best. Rismelken er naturlig søtere på smak enn kumelk, så det må man ta hensyn til når man lager mat med den. Til baking, vafler og lignende synes jeg rismelk er helt utmerket. Faktisk bedre enn kumelk i mange tilfeller.

Det beste datteren min vet til middag er fiskeboller i hvit saus :sprettoy: Verre kan det vel ikke bli. Men jeg lager hvitsausen med rismelk og kraft fra fiskebollene (hun tåler litt laktose så det går bra), og det blir kjempegodt. Lager jeg sauseposer bruker jeg litt maisennamel i, for sausen blir tynnere med melkeerstatning.

Fløteerstatninger av soya og havre finnes, de er gode til matlaging.

Skrevet
Jeg har så og si kuttet ut melkeprodukter, målet er å kutte det ut fullstendig. Men nå er det jo en del ting som blir litt "triste" uten melk, så jeg lurer på om det finnes noe man kan bruke istedenfor. Har hørt om rismelk og soyamelk, men aner ikke hva det brukes til og hvordan det evnt smaker. Noen som vet?

Du finner ut av hvordan det smaker ved å smake på det ;-)

Du kan bruke rismelk og soyamelk akkurat på samme måte som vanlig melk. Som Emera nevner blir saus av rismelk litt tynnere, men det kan man løse ved å bruke litt mindre væske. Husk å sjekke om sauseposen inneholder melk!

Risgrøt blir god med rismelk. Fargen blir litt blass/grå, men det kan man bote på ved å tilsette en dl erlet fløteerstatning pr liter væske i grøten. Den er tykk som grøt og lett bitter på smaken, men bittersmaken slår ikke gjennom i grøten og den blir fyldig og får fin farge.

Erlet er forøvrig palmeoljeprodukt og som nevnt, fløteerstatning. Erleten går også fint å piske til krem, men da blir den bitter. Man kan fjerne bittersmaken ved å spe den ut med vanlig rismelk og en klype salt f.eks. Den tåler å bli spedd ut en god del og likevel bli fluffy fløte!

Man får også andre fløteerstatninger, men da blir kremen gjerne litt flytende.

Er det konkrete retter/ting du må ha melk i? Det er lettere å svare hvis vi vet hva du skal bruke det til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...