Catanova Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Jeg og kattene mine har flyttet i en ny leilighet. Grunnen til at jeg flyttet er fordi der jeg bodde måtte jeg ha dem som innekatt. Siden september/oktober 07 har jeg hatt et problem med at den ene katten tisser inne daglig. Jeg har prøvd så og si alt, og fant ut at det eneste ikke prøvd er å få dem til å bli utekatter. Nå har vi altså bodd her i en uke, og han har ALLEREDE tisset inne. What's up with that? Han tør som regel ikke tisse før han føler at det er hans territorium, og det skjer ikke allerede etter en uke. Nå er jeg desperat etter å få de ut så fort som mulig. Jeg kan ikke la han tisse ned enda en leilighet som ikke er min. (Jeg leier). Når de har vært inne i to uker, kan jeg da la de vandre på egenhånd? Jeg har allerede latt de snuse litt utenfor, og begge er kjempe nysgjerrige. Han som tisser inne er helt vill etter å komme ut. Når jeg lar de være litt ute nå så kommer de så fort jeg roper på dem. Jeg tenkte at innen en uke, når de har vært her i to uker, så vil jeg prøve å slippe dem ut på egenhånd. Hva syns dere om det`? Er det skummelt å slippe de ut allerede så tidlig?
AnetteR Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Anbefaling strekker seg fra 2-4 uker om det er snakk om voksene katter. Litt avhengig av katt og omgivelser. I begynnelsen må du ta korte turer, der du er med dem ut, så kan de være lengre ute om gangen etterhvert. Det er også en ide å strø brukt kattesand rundt inngangen deres, da lukter de hvor de hører hjemme. Uvanlig at voksene katter ikke vil bruke kassa. Har du i nok sand (5 cm)? Står kassa langt nok unna maten? Står kassa privat nok? Har de hver sin dersom de ikke går så godt overens? Har du forsøkt å bytte sand (enkelte liker ikke parfyrmerte typer feks? En vanlig årsak til at de fortsetter å tisse andre steder er at de lukter at de har vært der før, så man må være veldig nøye med rengjøring. Også må man aldri kjefte eller dytte nesa nedi, det medfører bare flere atferdsproblemer.
Catanova Skrevet 11. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. august 2008 Anbefaling strekker seg fra 2-4 uker om det er snakk om voksene katter. Litt avhengig av katt og omgivelser. I begynnelsen må du ta korte turer, der du er med dem ut, så kan de være lengre ute om gangen etterhvert. Det er også en ide å strø brukt kattesand rundt inngangen deres, da lukter de hvor de hører hjemme. Uvanlig at voksene katter ikke vil bruke kassa. Har du i nok sand (5 cm)? Står kassa langt nok unna maten? Står kassa privat nok? Har de hver sin dersom de ikke går så godt overens? Har du forsøkt å bytte sand (enkelte liker ikke parfyrmerte typer feks? En vanlig årsak til at de fortsetter å tisse andre steder er at de lukter at de har vært der før, så man må være veldig nøye med rengjøring. Også må man aldri kjefte eller dytte nesa nedi, det medfører bare flere atferdsproblemer. Takk for svar. Kattene mine er litt over 1 år gamle. Har så vidt latt de begynt å gå litt ute. Han som tisser inne elsker å være ute. Går ikke i bånd med dem, men kikker etter hvor de går. Er litt redd for at han skal stikke av. Merker at det nytter ikke å holde han innestengt i en uke til. Han kommer til å gå berserk. Han uler og hyler etter å komme ut. Ja har nok sand, to kattedoer med tak, o.l. Tidligere prøvd å bytte kattesand, ikke merket noen forandringer der. Jeg er veldig nøye med rengjøringen, vasker godt og sprayer med en slik get of spray. Eneste som har hjulpet mot tissingen var å plasere matskåler rundt på de områdene der han tisset. Det var sånn 6-7 matskåler i leiligheten vår en periode for det var på de stedene han tisset mest. Når de var ute tisset han kanskje 1 gang i uka. Men så fant han seg etter hvert et nytt sted og han var i gang igjen. Jeg har sjekket han hos legen om det er noe galt med han, og jeg har fått en dyretolk til å "snakke" med han. Ingen ting har hjulpet. Nå er jeg lei av tissing inne....
AnetteR Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Takk for svar. Kattene mine er litt over 1 år gamle. Har så vidt latt de begynt å gå litt ute. Han som tisser inne elsker å være ute. Går ikke i bånd med dem, men kikker etter hvor de går. Er litt redd for at han skal stikke av. Merker at det nytter ikke å holde han innestengt i en uke til. Han kommer til å gå berserk. Han uler og hyler etter å komme ut. Ja har nok sand, to kattedoer med tak, o.l. Tidligere prøvd å bytte kattesand, ikke merket noen forandringer der. Jeg er veldig nøye med rengjøringen, vasker godt og sprayer med en slik get of spray. Eneste som har hjulpet mot tissingen var å plasere matskåler rundt på de områdene der han tisset. Det var sånn 6-7 matskåler i leiligheten vår en periode for det var på de stedene han tisset mest. Når de var ute tisset han kanskje 1 gang i uka. Men så fant han seg etter hvert et nytt sted og han var i gang igjen. Jeg har sjekket han hos legen om det er noe galt med han, og jeg har fått en dyretolk til å "snakke" med han. Ingen ting har hjulpet. Nå er jeg lei av tissing inne.... Høres ut som om du gjør alt riktig, ja=) Katter er rare dyr innimellom, ikke alltid det er en grunn til at de gjør som de gjør. Det høres jo ut som om du er godt i gang med å venne han til å være ute, så dette går nok bra. Bare ha han ute lengre og lengre, så blir han nok en lykkelig utekatt snart. Lykke til.
Gjest Britt Banditt Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Når du vasker, vasker du bare med vann og så sprayer med get off spray eller bruker du et vaskemiddel i tillegg? Det beste er visstnok å bruke klor (har hatt det samme problemet med en av mine katter), salmiakk har visstnok noe stoff i seg som tiltrekker seg katten til å tisse der. Er det en hannkatt? Kastrert?
Catanova Skrevet 11. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. august 2008 Når du vasker, vasker du bare med vann og så sprayer med get off spray eller bruker du et vaskemiddel i tillegg? Det beste er visstnok å bruke klor (har hatt det samme problemet med en av mine katter), salmiakk har visstnok noe stoff i seg som tiltrekker seg katten til å tisse der. Er det en hannkatt? Kastrert? Vasker med enten lunket vann eller en slik Jif spray. Aldri brukt klor, kanskje jeg bør prøve med det. Salmiakk bruker jeg ikke, det inneholder amoniakk som katter har i tisset sitt (tror jeg) og det tiltrekker dem, ja. Det er hannkatt som er kastrert. Jeg lurer litt på om grunnen til at han tisser er fordi han vil vise at det er han som er sjefen, for den andre katten vi har. De er kjempe gode venner, men kan jo hende han vil markere sine områder..
Gjest Caya Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Edikk er fint å bruke for å få bort tisselukt. Da tar man en liten del edikk i vann og vasker med det. Vet at dette fungerer ganske bra med kaniner i hvert fall.
Gjest Britt Banditt Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 Vasker med enten lunket vann eller en slik Jif spray. Aldri brukt klor, kanskje jeg bør prøve med det. Salmiakk bruker jeg ikke, det inneholder amoniakk som katter har i tisset sitt (tror jeg) og det tiltrekker dem, ja. Det er hannkatt som er kastrert. Jeg lurer litt på om grunnen til at han tisser er fordi han vil vise at det er han som er sjefen, for den andre katten vi har. De er kjempe gode venner, men kan jo hende han vil markere sine områder.. Min tisset i hvertfall ikke noe mindre inne da jeg brukte Jif, men det ble bedre da jeg begynte med klor. Ville prøvd det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå