Gå til innhold

strøm halsband

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forbudt å bruke ja, men lov og kjøpe! Mekelig opplegg.

Skrevet
Jo med all mulig grunn.

Les deg til mere kunnskap, forhør deg med folk i nærmiljøet, noen som kan se på din hund i real life. Ingen er så gode at de kan gi råd uten å ha sett problemet. Uansett hva du har tenkt på, GLEM STRØM!

Strøm er greit til aversjon, ikke til å få hunden til å gjøre utfall på mennesker.

Og du må ha vurdert det, siden du spør.. Hva om du kun hadde fått ja svar her, hadde du gitt hunden strøm da?

Faktisk ikke, dette er første ganga jeg leiter etter svar (blant annet her inne), og har funnet flere sider, og har sett hvor stor skade det kan gjøre, og ja det var ganske logisk, så om du hadde sagt "ja", så hadde jeg ikke gjort det. Fikk googlet fram mange sider om dette emnet, etter jeg stilte spm her.

Jeg har vurdert det i ett års tid, fjernt i minnet, uten å gjøre noe med det.

Har hatt hunder før, samt hest, trener på dyrets primisser, leser til meg kroppspråk og håndterer dyr fra der, har hatt flere dyr som ikke har stolt på mennesker og vert ødelagt, som har blitt supre trygge og kjærlige dyr, men denne står jeg fast med. Aldri hatt en slik hund før. Jeg aner ikke hvordan trene bort problemet, eller om det går. Alle dyrlegene sier jeg har verdens snilleste hund, og på lydighetskurs har de sagt det samme. Når jeg har forklart hvordan situasjonen har vert, så har de bedd meg om å ta tida til hjelp, la hunden bli trygg. Men hunden ER trygg, jeg skjønner ikke hvorfor den skal ta fremmede (Og noen den har truffet før), når den er hjemme. For i andre omgivelser er den fryktelig kontaktsøkende og glad mot fremmede. Og ingen har noe godt svar, på hva jeg skal gjøre. Noen mener den er forstyrret i hodet og bør avlives. Såfall blir dette første hunden jeg må avlive pga noe annet enn alder eller fysisk sykdom.

Å kontakte dyretolk (aner ikke om det har noen hensikt, om de kan tolke dyr som de sier, aldri prøvd det før) er noe jeg er villig til å prøve, samt få besøk av en svært dyktig person jeg har hatt før, og det blir i bunn og grunn han som får bestemme, går det an å jobbe med, og hjelpe hunden, eller er avlivning den eneste løsning.

At du skriver "lurer på om hunden har det bedre død" er faktisk svært sårende for et menneske som har gjort alt den kan for sin hund, som kun har tatt til seg dyr som har hatt det vondt tidligere, men for første gang møter veggen.

Å skive slikt uten å ha mødt personen, å sett hvordan personen håndterer dyrene sine, er ikke riktig. Og ja, det sårer. Jeg finner et forum her, og spør om synspunkt fordi jeg har møtt veggen og er desperat, fordi jeg er glad i dyret mitt, så får jeg slengt det tilbake. Ja, etter å ha lest om strøm halsbånd, så skjønner jeg at du reagerer, er egentlig oppgitt over at jeg ikke tenkte det selv, det er jo helt klart at det ikke er riktig, men nå var jeg desperat. Å avlive et dyr som er så trofast mot meg, som jeg har det så fint med, er vondt. Jeg kan ikke risikere andre menneskers liv, det er en stor blandingshund, men det gjør det ikke mindre vondt å vite at det kanskje ikke er noe man kan gjøre, og at man må da et vanskelig valg.

Hadde hunden vert usikker på mennesker, ja, da hadde jeg sett grunnen og kunnet jobbet med det. Men hunden er ikke usikker, den ser bare ut til å være dominant og på vakt når den er på sitt område. Og hva gjør man så med det?

Tips mottas med stor takk.

Skrevet
Har du oversikt over atferdsterapeuter, nær/i Rogaland?

Hunden reagerer foresten agressivt på besøkende den har truffet flere ganger før også.

Nei, holder til i Trondheim så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg. Men spør på hundeforum som f eks canis eller dyresonen så vil jeg tro noen kan hjelpe deg med det.

Skrevet

Men, et godt råd: Kontakt noen som har peiling, som kan komme hjem til deg. Når du spør på diverse forum får du mange synse svar, og ingen kan gi gode råd uten å ha sett hunden.

Håper dere får det til.

Gjest Gjest_inka_*
Skrevet
heisan

jeg har to hunder en gutt på to år å en jente på 4, de er blandings hunder, er vel på størelse med en golden rettriver,

hun er sterlisert å han er ikke,

når jeg er ute å går tur to timer om formidagen å en halv time om kvelden,

de er velig fele til å isse verandre opp når jeg møter andre hunder,

da tenkte jeg på strømhalsband, men har hørt at det er dyreplageri,

hva synest dere om det?

jeg er litt i tivl om det, kan jo hjelpe, men er jo vondt for de stakkars

men er ikke noe kos heller å møte folk med hund, da må jeg snu heller bare stå stille for da er de døve på øret hehe, håper noen har noen idere heller forslag her hva en kan gjøe,

hva ville dere ha gjort,

hilsen alicia

Jeg har det samme problemet med mine. Har begynt å trene sitt og dekk med godbiter og prater og roser masse med de mens de møtende går forbi og det har faktisk hjulpet! Man må være tålmodig og trene hver gang noen går forbi!

Lykke til :hund:

Skrevet

Det beste er jo om du kan ta med deg en og en hund, og avtale med en annen hundeeier. Slik at du får trent i kontrollerte omgivelser.

Skrevet

Det viser vel bare at erfarne hundeeiere også har ting igjen å lære..

Gjest Erfaren hundeeier
Skrevet
Det viser vel bare at erfarne hundeeiere også har ting igjen å lære..

Det er aldri for sent og lære, heller ikke for de av oss som er konservative og generelt redd for nye og effektive teknologiske hjelpemidler.

Skrevet
Det er aldri for sent og lære, heller ikke for de av oss som er konservative og generelt redd for nye og effektive teknologiske hjelpemidler.

Så fint! Kanskje du innser at det er mulig å lære bikkja ting uten å bruke metoder som er forbudt ved lov også da :)

Gjest Erfaren hundeeier
Skrevet
Så fint! Kanskje du innser at det er mulig å lære bikkja ting uten å bruke metoder som er forbudt ved lov også da :)

Jeg vet ikke hvilke metoder du tenker på som er forbudt ved lov? Når du tar så store ord i bruk bør det kanskje være på plass med en henvisning til lovtekst mv ?

mvh

Erfaren hundeier

Skrevet
Jeg vet ikke hvilke metoder du tenker på som er forbudt ved lov? Når du tar så store ord i bruk bør det kanskje være på plass med en henvisning til lovtekst mv ?

mvh

Erfaren hundeier

Ikke noe problem. Gidder imidlertid ikke å dra frem selve forskriften men dette skulle vel klargjøre saken for deg?

Gjest Erfaren hundeeier
Skrevet
Ikke noe problem. Gidder imidlertid ikke å dra frem selve forskriften men dette skulle vel klargjøre saken for deg?

Jeg har nå lest forskriften og takker for at du har gitt meg ny viten. Og selvsagt vil jeg etter denne for meg nye viten ikke bruke ovennevnte halsbånd noe mer. Kort sagt: Jeg legger meg helt flat - for at jeg ikke har fulgt bedre med i hva som er lov og rett.

Skrevet

Alle kan gjøre feil, men det viktigste er om man er istand til å lære av dem. Good on ya!

Skrevet
HEI igjen å takk skal dere ha, var som jeg trodde dyrepaleri ja

hvar nemelig en oppdretter som sa til meg at vanlige private personer kunne bruke strømhalsband for å få slut på at de gjør så mye,

men NEI mine skal ikke ha de, da får jeg bare ha tolmodighet en stund til å forsette med å trene noemalt,

hilsen alicia

hm.. for meg høres dette ut som en opdretter jeg ikke ville involvert meg i.. en hund som kommer derfra kan jo være plaget. det jeg mener er at hvis han anbefaler andre å bruke slike metoder så gjør han det garantert selv også..

jeg synes at om noen bruker slike metoder så er det enkelt og greit latskap (at de ikke gidder å oppdra hundene skikkelig, mer tidkrevende det..), dessuten er det ikke bedre enn å slå, sparke, eller mishandle hunden på andre måter..

ta deg en tur på dressurkurs heller, det er mye tryggere.. og så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en annen oppdretter enn den du allerede har snakket med..

• 2 måneder senere...
Annonse
Skrevet
Trodde alle forsto at strømhalsbånd er dyreplageri! Bare prøv det selv!

Strømhalsbånd er IKKE dyreplageri! dere som påstår slikt tull, er ikke kompetente til å gi fra dere slike uttalelser.

om hunden ikke lyder kommandoer, eller nekter å høre "døv".

så trenger du kun et trykk på kontrollen og hunden får et lite nykk i halsen...

dette er ikke mere en 3 volt, og er like ubehagelig som det vi mennesker føler om vi slikker på et "røykvarslerbatteri"..

det hunden kjenner er ikke smerte men et uforklarlig ubehag, som gjør at hunden ikke kan finne kontroll på ubehaget, og slutter derfor med hva den enn holder på med.

skaff dere erfaring før dere uttaler dere:)

Skrevet
Strømhalsbånd er IKKE dyreplageri! dere som påstår slikt tull, er ikke kompetente til å gi fra dere slike uttalelser.

Det er dyreplageri. At du prøver å overbevise deg selv om noe annet endrer ikke på det.

om hunden ikke lyder kommandoer, eller nekter å høre "døv".

så trenger du kun et trykk på kontrollen og hunden får et lite nykk i halsen...

Eller du som eier kan trene hunden din skikkelig - funker det også, helt uten å plage hunden. Det krever imidlertid mer av deg som eier og trener. At endel hundeeiere ikke evner å lære bikkja ønsket oppførsel bruker å si langt mer om hundeeieren enn om hunden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...