Strawberrygirl Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Jeg har vært så "heldig" å få masse elgkjøtt av svigers.. egentlig er jeg ikke så veldig begeistra for dette kjøttet, har en kraftig smak... Nå tar det så stor plass i fryseren at enten må vi begynne å spise det, ellers må vi kaste det...og er jo synd å kaste kjøtt som i og for seg kan brukes! Finnes det noen måte å fjerne, eller minske denne sterke smaken? og hvordan gjøres det?
lompa80 Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Jeg har vært så "heldig" å få masse elgkjøtt av svigers.. egentlig er jeg ikke så veldig begeistra for dette kjøttet, har en kraftig smak... Nå tar det så stor plass i fryseren at enten må vi begynne å spise det, ellers må vi kaste det...og er jo synd å kaste kjøtt som i og for seg kan brukes! Finnes det noen måte å fjerne, eller minske denne sterke smaken? og hvordan gjøres det? Du MÅ jo ikke kaste det... Du kan jo gi det bort til noen som faktisk liker det.
Gjest Imsdal Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Enig med deg Strawberrygirl, er ikke så begeistra for dette fantastiske elgkjøttet Du kan jo feks skjære det opp i terninger på 2x2 cm og lage en gryte (viltgryte fra toro), med ris og salat til. Eller male det opp til kjøttdeig og bruke det til taco.. da merker du lite av smaken Eller lage karbonader av de, men da vil du kanskje kjenne litt av smaken.. Hilsen ei som er overfora på elgkjøtt :gjeiper:
Gjest78 Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Jeg kan godt ta det jeg. Hvis det er oppmalt funker det fint til taco, og krydderet gjør at det ikke smaker noe særlig elgkjøtt.
Gjest Helen Parr Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Vi pleier å male opp det kjøttet som ikke er av den beste kvalitet. Deretter blander vi det med en litt fetere farsetype og lager elgkaker. Det kan lages i store porsjoner og fryses. Ellers er elgkjøtt godt til gryter, men for all del styr unna posevarianten. Det er ikke særlig vanskelig å lage gryte selv fra bunnen. Kok kraft på eventuelle bein sammen med gulrøtter, løk, hvitløk, salt, pepper, einerbær. (Stek beina først på sterk varme og kok deretter alt.) Brun kjøtterningene, ha det i kraften, tilsett fløte, gulrøtter, løk og mer krydder dersom nødvendig. Eventuelt jevning.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Hvis man vil ha mildere smak på kjøttet er det kanskje lurt å bruke rømme eller fløte i viltgryta. Jeg synes elgkarbonader er veldig godt, du kan blande inn bacon/flesk for at det ikke skal bli tørt. Hvis du har en god viltsaus til (lages omtrent av samme ingredienser som setter smak på gryta; kraft, einer, timian, brunost, litt solbærgelé, fløte) synes i hvert fall ikke jeg smaken er plagsomt kraftig. Jeg synes forsåvidt viltkjøtt er godt uten å dempe smaken med fete melkeprodukter, men dette gjør i hvert fall smaken mildere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå