Gå til innhold

Snitter/smørbrød til dåpen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha dåp igjen. :)

Har tenkt å lage evt. bestille snitter/smørbrød.

Hvor mange beregner man per pers?

Det blir kake og kaffe etterpå, selvfølgelig...;)

Og hvis noen har et catering-selskap de vil anbefale eller absoulutt IKKE anbefale blir jeg glad!! :Nikke:

Vi bor i Akershus, ca. 20 min fra Oslo S...;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Rekesmørbrød
Skrevet

Man beregner 5 snitter pr. person. De skal helst være med fisk, skalldyr, kjøtt og alltid en med ost.

Skrevet

For å anbefale noe, så MÅ det bli Selskapsspesialisten på Jessheim.

De har utrolig god mat, kjempegod service, lager alt fra friske råvarer og fra bunnen av. (Inkl. hjemmebakt brød av alle typer.) Har erfart at de også er behjelpelige om noen har spesifike allergier/intoleranse.

I tillegg lager de kjempegode og FINE kaker der. Selv bestilt marspipankake, og de bruker frisk frukt som pynt, ikke harry marsipanblomster. De kan helt sikkert være behjelpelige med å pynte dåpskake også. Hvordan den skal se ut, skrift ikke skrift osv.

Uansett. Er veldig veldig fornøyd med det jeg selv har bestilt (og min familie), samt det jeg har fått servert fra andre som har bestilt derfra. De kjører ut mat.

Skrevet

"Selskapsspesialisten" skal jeg undersøke...;)

Takk for tips.

Tar gjerne i mot flere tips... :Nikke:

Skrevet
Man beregner 5 snitter pr. person.

...eller 2,5 smørbrød?

Skrevet

Noen forslag til snitter som er enkle å lage selv, og som kan lages på forhånd:

*Reker, majones, og sitron

*Karbonader, løk, sylteagurk og tomat,

*Røkt laks og eggerøre med gressløk eller eggebåter

*Ost og skinke, pyntet med agurk og druer

*Salami, brie, alfa-alfaspirer og evt soltørket tomat

*Roastbiff med remulade, sylteagurk og rødløk eller potetsalat

*Leverpostei (skåret i skiver fremfor smurt) med agurk og drue

De fleste blir ekstra pene med litt vestfoldsalat under pålegget. Mild salat som ikke har mye smak.

Skrevet
Noen forslag til snitter som er enkle å lage selv, og som kan lages på forhånd:

*Reker, majones, og sitron

*Karbonader, løk, sylteagurk og tomat,

*Røkt laks og eggerøre med gressløk eller eggebåter

*Ost og skinke, pyntet med agurk og druer

*Salami, brie, alfa-alfaspirer og evt soltørket tomat

*Roastbiff med remulade, sylteagurk og rødløk eller potetsalat

*Leverpostei (skåret i skiver fremfor smurt) med agurk og drue

De fleste blir ekstra pene med litt vestfoldsalat under pålegget. Mild salat som ikke har mye smak.

Dette høres veldig godt ut, men vi tror egentlig at man kanskje ikke sparer veldig masse

på å gjøre det selv...?

Eller hva tror dere?

Har surfet litt og de fleste snitter kommer fra kr. ca.80,- og oppover per pers (5 stk).

Vi blir 40, så det blir mye å lage selv... :o/

Hvis man skal kjøpe oster, karbonadedeig for hjemmelagede karbiser, skinker, laks, garnityr, brød, frukt, m.m...

Det koster det og...

Noen som faktisk har regnet på det?

Dessuten har det litt med stressnivået også.

Selv skal jeg lage kaker (2-3 stk), lokalet må pyntes og dekkes.

...og ikke minst på dåpsbarnet tas hånd om...;)

Puh... ble sliten bare nå jeg... :fnise:

Skrevet

Ofte ser det billigere ut å lage selv. Kan ikke si jeg spesifikt regner ut, men av erfaring i forhold til matlaging fra f.eks. oppskrifter eller til arrangementer (uansett mat egentlig) så blir det ofte mer kostbart enn man tror. Fordi det er spesielle ingredienser man trenger f.eks. Som man ikke har i kjøleskapet fra før av - eller i store kvantum. Slike ting. Også kommer det jo tid i tillegg, ting tar alltid mye lenger tid enn man beregner.

Når man bestiller har jo de man bestiller fra, uavhengig av hvor, basisvarer og andre ting i større mengder, samt "spesialiteter" som enkelte dressinger/krydder/urter som man kanskje ikke har i sin vanlige husholdning.

Har erfaring blant annet som "hobbykokk" i forbindelse med et 50-års lag jeg nylig var i, og laget litt mat for. Det tok lengre tid enn forventet, og krevde både mye arbeid og ingredienser for at det ikke bare skulle bli "vanlig og kjedelig", men også med den ekstra piffen. En snitte med karbonader trenger ikke bare være en snitte med karbonader på en måte.

Har funnet ut at å lage mat selv er innmari koselig, men begrenset det til jentekvelder/mindre sammenkomster hvor jeg kan velge meny selv og lage litt ut ifra hva jeg har hjemme fra før av. Når det ikke er snakk om mengder, som 40 mennesker, er det både morsomt, koselig og spennende å eksperimentere på kjøkkenet. Når man skal lage samme ting stort, eller mange snitter med likt pålegg er det ikke så gøy.

Det er verdt å investere litt penger i catering av og til tenker jeg da. Min mening. Når det er spesielle anledninger. Om maten er god, er gjestene fornøyde. Og man slipper det ekstra stresset i tillegg.

En barnedåp skjer jo bare en gang pr. barn. ;)

Pengemessig kan det hende man havner på null i forhold til catering, men tidsaspektet... tja. Lykke til i hvert fall!

Skrevet

Jeg synes det er morsomt å lage maten selv, og kan du få noen til å hjelpe deg kan det jo være hyggelig også. Men det er alltid mye annet styr også rundt en barnedår, særlig om dere skal ha det hjemme. Hvis du blir sittende med ansvar for mat, husvask, penklær og borddekking hadde jeg nok bestilt maten. Dessuten har du jo en liten baby - mye jobb det. :)

En snitte med karbonader trenger ikke bare være en snitte med karbonader på en måte.

Beklager total avsporing, men "en snitte"? Heter det det?

Skrevet
Beklager total avsporing, men "en snitte"? Heter det det?

Hmm... En snitte - flere snitter osv?

Regner med at "snitter" kommer av verbet "å snitte", altså å skjære noe. Dermed blir snitter (rent praktisk) en brødskive delt i to på skrå? Det er "snittet/skåret i to" ?

Jeg kan ikke grammatikk dessverre...

Nok en av mine svakheter. :sjenert:

Fra Lexin:

oppslagsord snitt

/snit/

substantiv

bøyning [snitten snitter snittene]

forklaring et lite, pyntet smørbrød

eksempel det ble servert snitter og kaffe

http://www.lexin.no/lexin.html?dict=nbo-ma...amp;run-search=

Skrevet

Til 40 gjester hadde jeg garantert bestilt.. :ler:

15-20 gjester hadde jeg laget til selv :)

Gjest Rekesmørbrød
Skrevet
...eller 2,5 smørbrød?

Ja, det er riktig.

Skrevet

:)

Ja, det er omtrent slike tanker jeg har.

Akter ikke :riste: å lage snitter til 40 stk, ikke 30 heller...;)

Nå må jeg bare finne fram i jungelen av cateringfirmaer...de florerer jo...:sjokk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...