Gå til innhold

Vi har fått oss kanin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaninen er kjempesnill, og dilter etter oss når den er ute av buret.

Den verken biter eller gnager på noe.

Men...

Om vi har den på fanget for å kose, så tisser han..

Den viser ikke noe interesse for å bruke doen, så det ligger " perler" over hele stuen..

Han skal kastreres snart, så da lurer jeg på om vi skal kjøpe en jentekanin så han har selskap. Vil han trives bedre da ?

Vi har kjøpt en bok om stell og mat, men jeg ser at det er litt forskjellige meninger om de skal ha saltstein og gnagestein... Vi kjøpte siden butikken anbefalte det, men nå er jeg litt usikker..

Er det andre ting jeg bør tenke på ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok høyst sannsynlig markering som vil roe seg med kastrering. Saltstein og gnagestein er unødvendig. Høy (som bør være 80% av hva kaninen spiser) er det som er viktigst for å slipe tennene.

Det er ikke strengt nødvendig å skaffe han en jentevenn, men mange kaniner har stor glede av det. Da burde imidlertid jentekaninen også kastreres og de må ha et større booareale enn en vanlig butikkbur. De er ikke flokkdyr og trenger mulighet for å komme vekk fra hverandre. En innhegning av kompostgjerder fra biltema/plantasjen er en kjempefin løsning.

Anbefaler deg å lese her: http://www.kanin.org

Skrevet

Om du skal ha jentekanin så burde du ha to bur, altså hvert sitt lille bosted.

Skrevet
Om du skal ha jentekanin så burde du ha to bur, altså hvert sitt lille bosted.

Jeg er ikke enig i dette. Det beste synes jeg er at man legger til rette for at de kan bo sammen. Og da gjør istand et større område til dem. Å ha dem hver for seg er en mulighet, men det er ikke nødvendigvis slik det bør være. Det er en utdatert holdning at kaniner ikke kan leve sammen. Men de må ha stor plass, være kastrert (begge kjønn) og introduseres på områder som er nøytrale og som ingen av kaninene har vært på før (for å unngå terretoriell atferd).

Til info har jeg selv to kaniner, hann og hunn som er kastrert og lever sammen. At de trives enormt i hverandres selskap er jeg ikke i tvil om. De er frittgående i leiligheten og går på do i kasse og har derfor god nok plass til å kunne være litt hver for seg.

Skrevet

Så lenge de har muligheten til å trekke seg unna så kan de dele bur, men med tanke på at burene som selges idyrebutikken er på str 100x80 cm, så er det alt for lite.

Skrevet
Så lenge de har muligheten til å trekke seg unna så kan de dele bur, men med tanke på at burene som selges idyrebutikken er på str 100x80 cm, så er det alt for lite.

Ja det er sant, jeg synes jo de burene er for små selv for en kanin jeg...

Skrevet
Ja det er sant, jeg synes jo de burene er for små selv for en kanin jeg...

Jeg syntes burene er for små for marsvin jeg.. Mine har et 120x80 pluss en ekstra etasje, og det er for lite syntes jeg..

Skrevet

Takk for svar.

Kaninen skal flytte i utebur, og det er ganske romsligt og med to rom + utedel, så jeg antar at det er stort nok til to. ....Og jeg som var sikker på at kaniner var flokkdyr. Den vil jo være med oss hele tiden. Den blir "sur" når jeg tar den inn i buret igjen , selv om den har vært ute med oss i mange timer.

Hadde den kunne brukt doen, så skulle den gjerne ha fått vært en innekanin som fikk gå løs, men jeg får altså ikke til å pottetrene den .

Har du et godt tips på det Caya ?

Skrevet

Kaniner er vel litt sånn rare, de er på en måte flokkdyr, men de liker å ha sitt eget sted å trekke tilbake til.

Skrevet
Takk for svar.

Kaninen skal flytte i utebur, og det er ganske romsligt og med to rom + utedel, så jeg antar at det er stort nok til to. ....Og jeg som var sikker på at kaniner var flokkdyr. Den vil jo være med oss hele tiden. Den blir "sur" når jeg tar den inn i buret igjen , selv om den har vært ute med oss i mange timer.

Hadde den kunne brukt doen, så skulle den gjerne ha fått vært en innekanin som fikk gå løs, men jeg får altså ikke til å pottetrene den .

Har du et godt tips på det Caya ?

Kaniner kolonidyr, som i den opprinnelige villkanintilværelsen betyr at de har hver sin hule men har store kollektiver av kaniner som bor i nærheten av hverandre. Så de helt klart sosiale dyr, men er ganske territorielle på området de regner som sitt.

Får du kastrert kaninen vil du meget sannsynlig merke en stor forbedring på dovanene. Det er slett ikke uvanlig at kaniner som har vært helt umulige blir superrenslige når hormonene ikke får dem til å markere overalt ;)

I tillegg bør du finne en fin do som er stor nok, og har høye nok kanter (sånn at de ikke klarer å sette rompa utenfor). Kaniner liker å spise mens de er på do, så å ha høyhekken over doen er veldig lurt. I tillegg bør du passe på å bare ha strø i doen og ikke i resten av buret. Kaniner tisser på absorberende materiale og har du bare strø i doen er det mer naturlig å søke ut den for dobesøk. Jeg lot min bare gå på plasten ellers. Det gikk helt fint. Av strø anbefaler jeg deg å bruke tre- eller papirpellets siden dette gjør det å skifte på doen meget enkelt. Spon synes jeg er noe griseri (og det kan i tillegg i luftveisproblemer).

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_bare meg_*
Skrevet
Kaniner er vel litt sånn rare, de er på en måte flokkdyr, men de liker å ha sitt eget sted å trekke tilbake til.

Ja de er ganske rare.. Det er vi også, tydeligvis :fnise:

Lykke til med kaninen TS, det er kjempe fine dyr :rødme:

• 2 uker senere...
Skrevet

Lykke til med nytt familiemedlem.

Kanier er nok ikke flokkdyr, de er derimot populasjonsdyr, som lever side ved side i egen revirer. Om de selv får bestemme, så er da deres revir ca 120 til 150 kvadratmeter. Så ikke så rart etlite kaninbur ikke er tingen for flere dyr sammen.

I kaninbøker fins det mye å få tak i, men lite som er saklig og riktig info.

John Undsgår sin Kaniner, alt om kaniner er vel beste boka som er gitt ut og da på Landbrukforlaget.

Ellers er vel Norsk Kaninforum en av de beste sidene å skaffe seg saklig innfo.

Skrevet

Jeg har tre kaniner...

Kjøp en dokasse som enkelt festes i buret eller står løst.. eller ha en sånn liten balje av typen den minste.. som de kan hoppe opp i... legg en avis i bånn og miljøstrø over...

når kaninen bæsjer og tisser i buret, ta noen kuler og den våte sagflisen (av urin) og legg i baljen.. dermed lukter den at den skal gjøre fra seg oppi der..

Vet ikke helt om den blir helt stueren fordet.. den forrige kaninen jeg hadde var helt stueren... bortsett fra da den hoppa opp isenga.. av en eller annen merkelig grunn trodde den at det var en do...hehe

Kaninen markerer seg veldig...

Jeg har en kastrert hann kanin og to jenter som ikke er kastrert... Det er litt vanskelig å få dem helt fri fra å legge perler rundt om på verandaen... de skal liksom markere seg over alt...

Man vet aldri med kaniner.. noen går bra sammen andre ikke... man kan ende opp med to bur...

Hvis du kjøper en kanin til, så kan det hende at de hopper på hverandre akkurat som parring for å heve sin rang.. dette er naturlig og det betyr ikke at de sloss for det.. så la de holde på, men om det blir fresing og biting må de straks skilles...

Hvis du kjøper en baby kanin til hann kaninen din, så går de nok sammen med en gang.. og om de da vokser opp sammen er det større sjanse for at de passer sammen..

Første gang de skal møtes bør være på ett nøytralt sted.. så de kan lukte på hverandre.. før de settes inn på hans territorium...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...