Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er for tiden veldig vanskelig å få jobb der jeg bor, og pga helse er en del jobbsituasjoner utelukket.

Nå ser jeg en veldig spennende jobb annonsert i Oslo. Det er fleksibel arbeidstid, og mulig og jobbe inn en dag i uken.

Jeg vurdere nå å søke på denne jobben og ukependle til Trøndelag.

Kan noen si noe om hva som vil skje med reiseutgifter og utgifter til bosted i Oslo?

Og, nei, kan ikke bare selge hus og flytte. Men håper med fulltidsjobb å kunne bli kvitt noe etterslep slik at kanskje om 1- 1 1/2 år kan være ajour med gjeld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulighet for både fradrag for utgifter til pendlerbolig og kost, samt for reiseutgiftene. Det står massevis om vilkårene i Lignings-ABC og andre ressurser på skattetaten.no .

Skrevet

Du kan trekke fra reiseutgifter som med all annen reise til jobb (altså minus egenandelen på ca 10 000), 1,40 kr pr kilometer. I tillegg kan du trekke fra bom/ferge dersom du bruker mer enn en time ekstra ved å reise kollektivt (husk å regne fra dør til dør). Dersom du leier bolig på pendler stedet kan du trekke fra leieutgifter. Jeg har også fått lov til å trekke fra utgifter til strøm, telefon og internett (fordi jeg må betale dobbelt ettersom jeg også hadde en bolig til hvor det bodde noen). Det er også en kostsats mener at det er rundt 160 kr pr dag som du kan trekke fra.

Det koster ganske mye å pendle, men man slipper å betale særlig mye skatt, og det er klart bedre enn å ikke ha noen inntekt.

Regner med at du er gift eller har barn, ellers er det vanskelig å bli godkjent som pendler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...