Gå til innhold

Etterlysning: kakeoppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bakt en fantastisk god kake med kjeksbunn (?) og fyll med philadelphia-ost, kremfløte og hvit sjokolade. Den skulle fryses, tas ut en time før servering og pyntes med mengder av jordbær (eller andre bær). Men oppskriften er borte!

Noen som kan hjelpe meg?

Gjest Magica de Spell
Skrevet

Jeg har oppsrkift på en knallgod ostekake med hvit sjokolade som skal stekes, kanskje det kan være et plaster på såret imens? :)

Gjest Magica de Spell
Skrevet

OK - here we go:

Ostekake med hvit sjokolade

(30 minutter + 1 time og 10 minutter i ovnen + avkjøling)

Nok til 8-10 porsjoner

16 mørke sjokoladekjeks

50 g smeltet smør

600 g kremost naturell

2 dl creme fraiche

2 dl sukker

20 g maisenna

220 g hvit sjokolade

1/2 ts vaniljesukker

4 egg, lett vispet

Spar litt hvit sjokolade til servering.

Forvarm ovnen til 140 grader. Smør en 20 cm kakeform. Smuldre opp kjeksene, evt. i en kjøkkenmaskin, og bland i smøret. Press smørblandingen ned i kakeformen til du har et jevnt lag i bunnet, og la den stå kjølig.

Smelt sjokoladen i vannbad. Bruk en miksmaster eller foodprocessor til å blande ost, sjokolade og creme fraiche. Ha i sukkeret, maismelet og vaniljesukkeret og bland til det blir glatt. Ha i eggene og hell røren over i kakeformen. La den stå i ovnen i 1 time og 10 minutter. Mot slutten av steketiden kan ostekaken bli litt brun på toppen, men den vil fortsatt være veldig løs inni, så la den stå! Etter endt steketid, la den stå til avkjøling i en time eller to, eller aller helst over natten. Før servering, løsne kantene med en kniv før du fjerner den ytterste ringen på kakeformen. Pynt med flak av hvit sjokolade.

:spise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...