iss Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Jeg er nå meldt arbeidsledig etter permisjonen min, og mottar dagpenger. Vet at det tidligere var slik at man kunne motta dagpenger og jobbe litt ved siden av uten at dette ødela for dagpengene. Da førte man opp på meldekortet hva man jobbet. Men hvordan er dette idag??? Har skjønt at reglene er edret?? Jeg har nemlig muligheter til å være tilkallingsvikar flere steder, men det vil jo være en usikker inntekt der jeg ikke vet om det blir jobbing i det hele tatt. Noen som vet hvordan disse reglene er????
gaja Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Du skriver på meldekortet hvor mye du har jobbet, ja.
iss Skrevet 10. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2008 Ja, men kan man fortsatt jobbe inntil 50% og allikevel motta dagpenger? Eller mister man alle dagpengene for den perioden så fort man skriver på at man har jobbet??
Polly Ester Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Det kommer an på hva som er din 100%. Det står på vedtaket ditt. Du kan jobbe inntil 50% uten å miste dagpengene, men om de korter ned hvis du jobber inntil 50% vet jeg ikke, det står på vedtaket ditt. Jeg hadde en 100% på 2 timer, så jeg kunne ikke jobbe mer enn 1 time i 2-ukersperioden før jeg mistet dagpengene for hele den perioden. Men, det står på vedtake ditt hvor mye du kan jobbe før du mister pengene. Og da er det bare å regne ut hvor mange timer du kan jobbe før du taper altfor mye penger.
iss Skrevet 10. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2008 Da skal jeg lete etter det i mårra. Men hvorfor har vi ulik % og hva betyr de % egentlig??? :klø:
hufsa! Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Jeg er nå meldt arbeidsledig etter permisjonen min, og mottar dagpenger. Vet at det tidligere var slik at man kunne motta dagpenger og jobbe litt ved siden av uten at dette ødela for dagpengene. Da førte man opp på meldekortet hva man jobbet. Men hvordan er dette idag??? Har skjønt at reglene er edret?? Jeg har nemlig muligheter til å være tilkallingsvikar flere steder, men det vil jo være en usikker inntekt der jeg ikke vet om det blir jobbing i det hele tatt. Noen som vet hvordan disse reglene er???? Hei du kan jobbe opptil 45 timer på 14 dager men over det mister du alt!men å mye de tar av den 14 dagers perioden må du høre med de om.det er jo noen % hehe.
Polly Ester Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Da skal jeg lete etter det i mårra. Men hvorfor har vi ulik % og hva betyr de % egentlig??? :klø: Tror det har med å gjøre om man har jobbet 100% (37,5 timer pr uke) før man søker om dagpenger. Jeg fikk dagpenger på grunnlag av permisjonspenger etter jeg fikk datteren min. jeg hadde jobbet noen timer på en og annen lørdag + permisjon, så derfor fikk jeg ikke noen høyere prosentsats.
iss Skrevet 10. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2008 Etter hva jeg har forstått av ei venninne på msn i kveld så gjelder det andre regler for meg som kom rett fra permisjon. Jeg kan kun jobbe to timer pr uke før de tar fra meg dagpengene den uken
L@dy Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Etter hva jeg har forstått av ei venninne på msn i kveld så gjelder det andre regler for meg som kom rett fra permisjon. Jeg kan kun jobbe to timer pr uke før de tar fra meg dagpengene den uken Det synest jeg høres rart ut. Få en time hos Nav sånn at du er helt sikker.
Rosalie Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 Det står på vedtaket ditt, iss, hvor mange timer du kan jobbe uten å miste dagpenger.
iss Skrevet 11. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 11. august 2008 Er det "Fastsatt valig arbeidtid i timer pr uke" du mener? Der står det 22,5 timer
Rosalie Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 Er det "Fastsatt valig arbeidtid i timer pr uke" du mener? Der står det 22,5 timer Du kan jobbe 50% av den fastsatte vanlige arbeidstida i timer pr uke uten å miste dagpenger. Dvs. du kan jobbe 11,25 timer pr uke.
iss Skrevet 11. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 11. august 2008 Så teit... For jeg så at jeg var satt til 60& som var den vikarstillingen jeg hadde før jeg gikk i permisjon. Men jeg hadde ekstraoppdrag på timelister som jeg sendte med ved siden av da jeg søkte for å få riktig dagpengegrunnlag. Tenkte kun på pengene jeg da. Så da jeg så at % egentlig var feil så tenkte jeg ikke på å klage pga summen jeg fikk var jo riktig.... Skulle ha klaga jeg da, sånn at jeg iallefall fikk litt høyere ukestimeantall!
gaja Skrevet 11. august 2008 #14 Skrevet 11. august 2008 Du kan jo prøve å klage? Du er jo ikke blitt opplyst om hvor viktig prosenten er.
Polly Ester Skrevet 11. august 2008 #15 Skrevet 11. august 2008 Du kan jo alltids klage, ja, men jeg tror ikke det hjelper - og gjør det det, så skal jeg klage enda en gang til jeg også.. Jeg hadde det på akkurat samme måte, jeg fikk bare 2 timer som arbeidstid fordi jeg ikke hadde noen arb.timer å regne av da jeg hadde hatt permisjon i over ett år... Og lykke til med å fortelle det til vikarbyråer - jeg har vært på flere og forklart at hvis jeg skal tjene noe på oppdrag så må jeg ha minst så det dekker opp evt. dagpenger i en 2-ukers periode. Damen på Manpower trodde meg ikke og ringte NAV selv, og det stemmer det jeg sa - jeg kunne jobbe kun 1 time for ikke å miste dagpengene. Så hvis jeg jobbet f.eks et par dager i perioden fikk jeg kun lønn for de to dagene og ikke noe dagpenger, for jeg hadde oversteget 50% av ordinær arbeidstid. Så når du nå skal ha oppdrag så må du enten ha mindre enn 11 timer eller så mye at det uansett overstiger hva du ville hatt i dagpenger i den aktuelle 2ukersperioden.
iss Skrevet 11. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. august 2008 Må finne frem kalkulatoren en kveld jeg da ja....
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #17 Skrevet 31. august 2008 Hvorfor i all verda skal man motta dagpenger i tillegg når man jobber som vikar? Blir ikke det litt smør på flesk? Burde du ikke heller benytte seg av tilkallingsvakt-mulighetene slik at du slipper å motta dagpenger, eller søke deg en jobb hvis du er frisk og fin? Liker ikke spørsmål som krongler seg rundt snytling på samfunnet:)
Polly Ester Skrevet 31. august 2008 #18 Skrevet 31. august 2008 Har ingenting med snylting å gjøre. Det går på å jobbe når man kan, men hvis det ikke er nok til å forsørge seg og familien så får man dagpenger de dagene man ikke jobber.... Altså ikke smør på flesk, men smør først og flesk etterpå - ikke samtidig...
iss Skrevet 31. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 31. august 2008 Hvorfor i all verda skal man motta dagpenger i tillegg når man jobber som vikar? Blir ikke det litt smør på flesk? Burde du ikke heller benytte seg av tilkallingsvakt-mulighetene slik at du slipper å motta dagpenger, eller søke deg en jobb hvis du er frisk og fin? Liker ikke spørsmål som krongler seg rundt snytling på samfunnet:) Snylting? Hva er snylting når regelverket er lagt opp slik? Søke jobber gjør jeg. Benytte meg av tilkallingsmuligheten vil jeg også. Men hvis jeg gjør som du sier, melder meg som vikar og plutselig ikke får oppdrag så står jeg der med skjegget i postkassa og ikke kan bidra til å forsørge meg eller familien min. Håper selvfølgelig på å få fast jobb eller noe mer fast vikariater etterhvert! Men jeg må faktisk betale huslån og ha mat på bordet, da kan jeg ikke sjanse
gaja Skrevet 31. august 2008 #20 Skrevet 31. august 2008 Dagpenger er som navnet sier, penger for en og en dag med arbeidsløshet. Man skal ikke straffes på tirsdag for at man jobbet på mandag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå