sannamor Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Hei Jeg skal ha spareforening på tirsdagen, jeg har tenkt å servere asiatisk. har ikke lagd så mye asiatisk før så lurer på om noen har noen enkle og gode asiatiske retter? gjerne med forett, hovedrett og dessert. har tenkt å bruke reker og kylling som hovedingredienser, men er åpen for andre forslag. takk på forhånd!
Gjest Zia Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Jeg har forslag til forrett (eller hovedrett, alt etter hvor mektig du velger å lage den): Kjøp rispapir, kutt opp eller riv grønnsaker (f.eks. sommerkål, gulrøtter, squash, sukkererter, agurk, vårløk, osv, osv.), samt frisk koriander. Lag Soy sauce dressing som det står oppskrift på nederst på denne siden. Du kan enten lage rå vårruller på forhånd ved å først dyppe rispapiret i varmt vann, legge på grønnsaker, koriander, reker og/eller stekt eller kokt kylling, og sette frem individuelle skåler med soyadressing som gjestene kan dyppe vårrullene i, eller du kan servere retten på samme måte som taco, ved å legge ingrediensene i forskjellige skåler, samt sette frem en stor skål med varmt vann til å dyppe rispapiret i. Du kan bruke enten reker eller kylling, eller begge deler til denne retten.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 *nysgjerrig* Du friterer ikke vårrullene? Jeg har rispapir som jeg ikke har visst helt hva jeg skulle bruke til, etter at jeg fant ut at den "vanlige" vårrulldeigen ikke er rispapir Men dette hørtes jo veldig godt og greit ut.
Gjest Zia Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 *nysgjerrig* Du friterer ikke vårrullene? Jeg har rispapir som jeg ikke har visst helt hva jeg skulle bruke til, etter at jeg fant ut at den "vanlige" vårrulldeigen ikke er rispapir Men dette hørtes jo veldig godt og greit ut. Nei, de spises rå. Og det er kjempegodt! Man må selvfølgelig bruke grønnsaker som smaker godt rå. Dessuten må eventuell fisk/skalldyr/kjøtt selvsagt kokes/stekes på forhånd. Når rispapiret dyppes i varmt vann, blir det helt mykt. Det er derfor ikke noe problem å rulle sammen vårrullene etter at man har lagt på fyllet. Det klistrer seg imidlertid veldig lett sammen etter bløting, så man får øve på å få det over på tallerkenen på en noenlunde bra måte. Det kan noen ganger by på problemer å legge det flatt og elegant ned på tallerkenen uten at det blir til en ball.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Takk for svar Det høres jo lettvint ut, og en fin måte å få litt asiatiske vibber på mitt ellers europeiskdominerte kjøkken (indisk blir mest om vinteren, og ellers lager jeg nesten bare wok). I tillegg til at jeg slipper skummel fritering!
Navnløs Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Hvor får man kjøpt dette rispapiret? Hører stadig om det... F.eks. i Oslo? Er det bare å gå innom en random utenlandsk matbutikk? Eller må det være asiatisk? Konkret forslag i sentrum/Blindern området mottas med takk.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Er ikke så lommekjent i Oslo sentrum lengre, men asiatiske butikker med kinesiske/vietnamesiske/thailandske innehavere bør ha det. De ligger i poser i tørket form og forskjellige størrelser i hyllene. Tror det er noen slike butikker med bra utvalg i Grønlandsområdet.
Navnløs Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Er ikke så lommekjent i Oslo sentrum lengre, men asiatiske butikker med kinesiske/vietnamesiske/thailandske innehavere bør ha det. De ligger i poser i tørket form og forskjellige størrelser i hyllene. Tror det er noen slike butikker med bra utvalg i Grønlandsområdet. Takk for svar. Burde ikke være så vanskelig å finne. Sannamor: Her er oppskrift og fremgangsmåte for nudelsalat med fisk, asiatisk. Den kan gå som forrett. Fisk kan sikkert erstattes med reker. Suppe, også forrett. Sesamfrøsekt skinkebiff, hovedrett. Yoghurtis med ananas og mynte Ellers... for å gjøre det litt enklere. Scampi kan du marinere i olje og soyasaus og andre godsaker, ha på spyd f.eks. med paprika og vannkastanjer etc. Eller marinere reker, steke, og ha i salat. Soyasaus og sweet chili er lett å få tak i og kan blandes til saus eller dip. Alt ettersom. Du kan satse på å lage en slags krydderris også f.eks. Det er bare å google på ting som "asiatisk mat" osv. så kommer det opp oppskrifter. Asia er stort. Indisk mat er jo en ting, kinesisk, japansk og vietnamesisk noe annet... Men mat er gøy, og å lære seg å lage mat er også morsomt. Særlig ting man ikke er vant til fra før. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Suppe fra TORO ere lettvint og veldig godt1 Chips og dipp etterpå.....
sannamor Skrevet 11. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. august 2008 Takk for svar. Burde ikke være så vanskelig å finne. Sannamor: Her er oppskrift og fremgangsmåte for nudelsalat med fisk, asiatisk. Den kan gå som forrett. Fisk kan sikkert erstattes med reker. Suppe, også forrett. Sesamfrøsekt skinkebiff, hovedrett. Yoghurtis med ananas og mynte Ellers... for å gjøre det litt enklere. Scampi kan du marinere i olje og soyasaus og andre godsaker, ha på spyd f.eks. med paprika og vannkastanjer etc. Eller marinere reker, steke, og ha i salat. Soyasaus og sweet chili er lett å få tak i og kan blandes til saus eller dip. Alt ettersom. Du kan satse på å lage en slags krydderris også f.eks. Det er bare å google på ting som "asiatisk mat" osv. så kommer det opp oppskrifter. Asia er stort. Indisk mat er jo en ting, kinesisk, japansk og vietnamesisk noe annet... Men mat er gøy, og å lære seg å lage mat er også morsomt. Særlig ting man ikke er vant til fra før. Lykke til! takk for svar! skal se om jeg lager noen av disse rettene, hørtes veldig gode ut! jeg lurer på om jeg skal blande litt kinesisk, japans eller vietnamesisk med noe thailandsk eller indisk. er jo så forferdelig glad i ferske naan brød, så må prøve å finne noe som smakes godt til det. også synes jeg inbakte kongereker er godt, men det passer ikke så godt sammen med naan brød igjen, derfor blir jeg litt usikker. men kanskje innbakte reker med noe grønnsaker og en god dip er en bra forrett? også en indisk rett med naan brød til hovedrett kanskje? noen som har noen meninger om det? takk for fine svar alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå