Gjest Gjest i dag Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Jeg har nå for å få litt oversikt regnet på hva jeg får i utgifter med ny samboer. Blir nesten litt deppa jeg....Jeg får selvfølgelig gleden av å dele livet med kjærstn og 3 ganger så stort hus da....., men at jeg skulle ende opp med nesten 3000 mer i mnd !! Det hadde jeg aldri trodd!!! Jeg får i dag dobbel barnetrygd og barnetilsyn. Dette utgjør såpass mye at jeg taper masse på å bli samboer, dvs når vi har bodd sammen i 12 mnd. Gosj, er det bare meg eller????
Gjest Nishiki Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Nix, sånn er det nok for de fleste. Men se positivt på det, det er billigere å handle inn stort. Man er to om de kjipe regningene. Man er to om vaskemaskinen skulle gå ad dundas. Og man får to inntekter.
waco Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Sant det. Men jeg lurte på dobbelbarnetrygd? Er det ikke sånn at man får barnetrygd for en unge, og hvis man har to så får man litt mer, og har man tre litt til, eller er det dobbelt opp pr unge? Og nishiki (hadde en sykkel som het det) har rett, man tjener på å dele regninger og middag og forbruksartikler og alt mulig.
Gjest Gjest i dag Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Trådstarter.... Ja, men er det også slik at matutgiftene går ned eller blir det dyrere det også ??
Gjest Nishiki Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Sant det. Men jeg lurte på dobbelbarnetrygd? Er det ikke sånn at man får barnetrygd for en unge, og hvis man har to så får man litt mer, og har man tre litt til, eller er det dobbelt opp pr unge? Og nishiki (hadde en sykkel som het det) har rett, man tjener på å dele regninger og middag og forbruksartikler og alt mulig. Jupp, er etter en sykkel Når man er alenemor får man barnetrygd for en unge mer. Altså har man en unge for man to *barnetrygd, har man tre unger for man fire * barnetrygd.
waco Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Maten blir billigere fordi det blir mindre restemat og man benytter seg av "stordriftfordelen!" ved å handle større mengder til færre ganger. 1
flickan Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Vel det var mange ting som ble billigere da jeg ble samboer, i tillegg til de allerede nevnt: -strøm -mobil (ringte mye til kjæresten) -transport (til og fra kjæreste) -lisens -kabel tv -internett -innboforsikring I tillegg kunne vi selge en del møbler o.l som vi hadde dobbelt opp av. 1
Gjest Gjest i dag Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Ja, jeg får billigere det flican nevner, men tap av dobbel barnetrygd og barnetilsyn utgjør ca 2 500 i mnd. Det er selvfølgelig bare fordeler å bo sammen hvis en ser bort i fra pengene da, men det er jo sabla mye penger når en ikke har så mye fra før av.
flickan Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Ja, jeg får billigere det flican nevner, men tap av dobbel barnetrygd og barnetilsyn utgjør ca 2 500 i mnd. Det er selvfølgelig bare fordeler å bo sammen hvis en ser bort i fra pengene da, men det er jo sabla mye penger når en ikke har så mye fra før av. Jeg skjønner den altså Men jeg tror alt i alt, vil du nok tjene på å bli samboer. Økonomisk, men spesielt sosialt Lykke til. 1
Gjest *nurket* Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 Alt i alt vil du tjene på å bli samboer. Det gjør hvertfall vi. Og barnetilyn + ekstra barnetrygd ville jeg satt inn på sparekonto de 12 mnd du får beholde de som ny samboer. Venner du deg til å ha disse pengene blir det tøffere når de forsvinner. Vi kommer til å spare 75000 det første året vi er samboere, ved å sette av barnetilsyn og ekstra barnetrygd.
liv Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 aleneforeldre kan få dekket 64% av barnepassutgiftene. 1
Gjest Singel uten barn Skrevet 11. august 2008 #13 Skrevet 11. august 2008 Det er hevet over enhver tvil at det er gruppen single voksne uten barn som har det tøffest økonomisk. De skal inn på et boligmarked, de skal ha bil (om det er nødvendig), de skal dekke alt av utgifter alene (der andre er to om det): NRK, strøm, kommunale avgifter, innkjøp av vaskemaskin, oppvaskmaskin, DVD, TV, møbler, interiør, reiser, hobbyer, osv.: alt er på en og bare en.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #14 Skrevet 11. august 2008 Jeg flyttet fra studenthybeltilværelse og inn med kjæresten, så jeg fikk jo ikke akkurat en billigere livsstil. Men om vi hadde flyttet fra hverandre i dag ville det definitivt blitt mer utgifter på oss begge med mindre vi flyttet på hver vår lille hybel igjen. Vi bor bra, men billig, og vi deler jo på det som er av utgifter. På noen måter kan man vel si at vi lever bedre for mindre penger enn om vi var single. Nå har vi vært veldig heldige med husleia der vi bor, men jeg tror vi ville merket økte boutgifter som single nesten uansett. Så selv om trådstarter mister 2-3 000 i støtte, tror jeg det er sannsynlig at hun ikke vil få tilsvarende dårligere økonomi som samboer.
LukaFrost Skrevet 12. august 2008 #15 Skrevet 12. august 2008 aleneforeldre kan få dekket 64% av barnepassutgiftene. Vil det si barnehage det da? Elller er dette barnepass utenom barnehagetid?
Mamma1 Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 (endret) All mulig slags barnepass som man trenger når man jobber. Man mister både denne og den ekstra barnerygden etter ny samboer i 12 mnd. Endret 12. august 2008 av Mamma1
Vera Vinge Skrevet 12. august 2008 #17 Skrevet 12. august 2008 Kanskje konklusjonen blir at man ikke har det så verst som aleneforelder tross alt, når det gjelder økonomiske støtteordninger? Men jeg skulle nesten tro at man med tiden vil spare på en del ting, som tidligere nevnt i tråden.
LukaFrost Skrevet 12. august 2008 #18 Skrevet 12. august 2008 All mulig slags barnepass som man trenger når man jobber. Man mister både denne og den ekstra barnerygden etter ny samboer i 12 mnd. Stikkordet er vet "når man jobber". Da skjønner jeg bedre. Er helt grønn på dette området jeg. Lurte et øyeblikk på om man kunne få dekt barnepass for å feste ol. Det synes jeg hadde vært urimelig.
Daiquiry Skrevet 12. august 2008 #19 Skrevet 12. august 2008 Får man barn med samboeren sin, taper man ekstra barnetrygd og stønad til barnetilsyn med en gang barnet er født....Jeg har barn fra et tidligere forhold så jeg må belage med på minde i innekt fra desember av....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå