thumbalina Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 (endret) Litt nyskjerrig på hva som er vanlig her.... jeg ser for meg at jeg vil tilbake på jobb ganske tidlig etter fødselen.. ikke nødvendigvis 100% men kanskje 50% etter 6-7 mnd.. dette er jo gjetninger fra min side nå, for jeg aner jo ikke hva jeg kommer til å føle for når jeg kommer så langt.... men rent hypotetisk sett.... derfor er jeg litt nyskjerrig på når deres begynte i barnehage og hvor mange timer pr dag han/hun var der til å begynne med?? evnt om dere hadde dagmamma i noen timer hver dag (i stedet for barnehage) Endret 10. august 2008 av thumbalina
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 21 mnd. Jeg var hjemmeværende pga sykdom, og vi koste oss så sammen. Tror ikke jeg ville satt barnet mitt i bhg før 11-12 mnd, men man må se an barnet også. Noen er "verdensmestre" fra de kommer ut og slår seg til ro i bhg tidlig. Andre er mer forsiktige og knyttet til mamma/pappa sitt fang, og trenger å vente lenger. Men det er ikke alle som har valgmuligheter.
Gjest Purple Haze Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Mine begynte ganske sent. Eldstemann var 3 år og yngstemann var 2 år og 4 måneder. Fram til eldste var 3, var jeg hjemme med han. Da yngstemann var 9 måneder, begynte jeg å jobbe deltid, og moren min passet han.
Polly Ester Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Mine tre: Eldste var 2½ år da han begynte. Mellomste var 3 år og yngste var 17 mnd. Da de begynte begynte de med full dag - etter innkjøringen da... og full dag var 7-8 timer...
Kipa Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Lukas var ca 1 år og Helena var 10,5 mnd. Begge gikk full tid og det har gått helt supert :-) Jeg er ped.leder i samme bhg så dagene har ikke blitt fullt så lange som de kunne ha blitt, pga min ubundne tid
BitteLille Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 (endret) Lillemor var 18mnd da hun begynnte i bhg nå i høst. Jeg begynnte å jobbe rundt 50 % da hun var seks mnd. Jeg og gubben satte forholdet litt på vent, og vi var hjemme med henne på skift. Møttest i døra, en på tur hjem og en på tur på jobb. Glad vi er ferdig med det nå, men også veldig takknemlig for at vi slapp å ha henne i bhg før nå. Endret 10. august 2008 av BitteLille
Avenodite Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Begge våre barn begynte i barnehage da de var 1 1/2 år. Det passet bra med at da var det nytt barnehageår. Jeg syns de har vært for små til å begynne i barnehage når de var 1 år og det har vært deilig å ha mulighet til å være hjemme 5-6 måneder ekstra. De skal gå 100 %. Jeg var student da eldste jenta begynte så hun hadde noen korte dager og noen fridager. Nå når hun yngste begynner i barnehage skal jeg jobbe 75 % turnus , så hun kommer også til å få fridager/ noen korte dager.
Nigo-san Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Min eldste begynte ved 16 måneders alder. Litt tøff tilvenning (var veldig mammadalt, ja!), men så gikk det strålende. De to mellomste var vel omtrent ni måneder da de begynte. De krabbet inn i barnehagen og ble der, storfornøyde. Nå siste gangen fikk jeg januarbarn, og søkte til hovedopptaket først og fremst for å stille meg i kø. Det er nemlig laaaange køer her vi bor. Så, under over alle undere, fikk vi plass fra midten av august Det ble litt heftig, selv for en garvet mamma, men vi tar en laaang tilvenning og hun får halve dager så lenge det er mulig (til jeg begynner å jobbe). Alle barna har hatt korte dager i starten, og så har vi økt på når de er klare for det. Den dagen kommer fort nok da de plutselig ikke vil hjem på ettermiddagen, hehe... Men jeg er heldig som har studert og ikke jobbet, for så fort man har full jobb er jo dagene nødt til å bli lange. Det kan sikkert være tøft i starten, men mitt inntrykk er at barna har kost seg i barnehagen og virkelig likt å være der.
Gjest Lilleulv Skrevet 10. august 2008 #9 Skrevet 10. august 2008 jeg kunne tenke meg å vente til ungen er 2 år med å sende han i barnehage jeg. 1 år er så fryktelig tidlig synes jeg...
mia83 Skrevet 10. august 2008 #10 Skrevet 10. august 2008 Min var 3 år, men det var fordi jeg hadde en pålitelig dagmamma! (svigermor)
flysnuse Skrevet 10. august 2008 #11 Skrevet 10. august 2008 jeg går hjemme med elste siden hun er 100%pleietrengenes,har derfor hatt sjangsen til å ha minstemann hjemme ,nå er han 2 år å skal begynne 1 sept 50% i barnehage.
Brukernavn Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 3 år. Både mannen og jeg jobbet skift, slik at en av oss alltid var hjemme hos henne frem til da. Jeg ville aldri sendt henne i bhg tidligere enn det, men heller ikke ventet lenger.
Furstina Skrevet 11. august 2008 #13 Skrevet 11. august 2008 De har bägge två varit 12-13 månader gamla. Det har fungerat väldigt bra, de har bägge gått eller sprungit vid den åldern och aktiviteten med andra barn varit väldigt välkomna. Storebror började på en nystartad avdelning med bara jämnåriga när han började, de var bara 7 barn första månaden men sedan kom det fler utöver våren. Lillasyster började på storebrors avdelning, den kände hon ju redan till och det var inga problem. mamma och pappa behövde också kontakten med jobb och vuxna människor efter en viss tid...
L@dy Skrevet 11. august 2008 #14 Skrevet 11. august 2008 Jenta vår var rundt 13 mnd når hun begynte, og det har gått veldig fint. På gruppen hennes var det barn på samme alder så de har fått utvilket seg fint sammen. De første 2-3 mnd hun begynte der, så var jeg riktignok arbeidsledig så da ble det jo kortere dager på henne. Sambo har ofte også mulighet til å hente henne ganske tidlig fra jobb og da gjør han det. Men hun har jo også lange dager der, hun blir jo trøtt da, men det går veldig fint.
Cæsar Skrevet 11. august 2008 #15 Skrevet 11. august 2008 Nesten 2,5 år. 4 dager i uka. Tok et års perm ekstra, delvis pga. egen helse. Hadde uansett aldri klart å sende et barn i barnehagen før det var minst et år. Men det er meg da...
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 Storebror var 11 måneder da han startet og lillesøster var 10,5 måned. Begge har hatt fulle dager fra dag 1 da jeg har vært i full jobb hele tiden. De har alltid hatt det bra i barnehagen, og satt pris på tiden de har vært der.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #17 Skrevet 12. august 2008 Storebror var 11 måneder da han startet og lillesøster var 10,5 måned. Begge har hatt fulle dager fra dag 1 da jeg har vært i full jobb hele tiden. De har alltid hatt det bra i barnehagen, og satt pris på tiden de har vært der. Barn innretter seg og finner seg i mye. De har sikkert hatt det greit, men ville nok hatt det bedre om de hadde fått være hjemme lenger. Iallfall til de var rundt 1.5 år.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #18 Skrevet 12. august 2008 .... jeg ser for meg at jeg vil tilbake på jobb ganske tidlig etter fødselen.. etter 6-7 mnd.. Hvorfor vil du ha barn når du ikke tenker å følge opp det som er barnets beste? Det er ikek en pyntegjenstand eller kjæledyr du anskaffer deg, men et BARN. Du tror du vil tilbake til jobb ganske tidlig? Fordi du tror du kommer til å kjede deg? Fordi du tror du lengte rtilbake til kolleger og hektisk arbeidsliv? Da skulle du revurdere om du skulle fått barn, synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #19 Skrevet 12. august 2008 Mine tre: Eldste var 2½ år da han begynte. Mellomste var 3 år og yngste var 17 mnd. Da de begynte begynte de med full dag - etter innkjøringen da... og full dag var 7-8 timer... Heldige barn! Nå kommer sikkert noen til å si at: Ja men det er jo ikek alle som har muligheten... JO, ALLE HAR MULIGHETEN! Det er bare snakk om å PRIORITERE livet sitt og ikke skylde på omstendigheter/myndigheter osv.
Arwen Skrevet 12. august 2008 #20 Skrevet 12. august 2008 Jenta mi begynner nå i september og er da 1,5 år. Veldig passe synes jeg. Håper vi får til noe lignende neste gang også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå