Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sannsynligvis det dummeste spørsmålet som noen gang er stilt her, men jeg må jo spørre.. I syklusen som er 3 uker og 4.uka er menstruasjon - hvor kommer normalt sett EL? Er det slik at EL er ca 14.dagen i syklusen, altså ei uke før mensen? Og at man ikke er fruktbar de to første ukene etter mensen?

3. PP og mensen kom igjen (fandens tante rød), så må bare være sikker på at jeg har forstått kvinnekroppen riktig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har regelmessige sykluser er sjansen stor for at du også har regelmessige eggløsninger. Det sa legen til meg. 14 dager før neste mens er vel "normalen" tror jeg...

Skrevet

En gjennomsnitts-syklus er på 28 dager, noen har lengre, andre har kortere syklus. Alt mellom 20 og 40 dager er relativt normalt.

Fasen frem til eggløsningen kan variere en god del, men fasen fra eggløsning til menstruasjon (kalt lutealfasen) er relativt konstant på ca 14 dager. (men alt mellom 12-16 er også vanlig).

Mannens sæd kan leve opptil 5 døgn i kvinnens livmorssekret under optimale forhold, og kvinnens egg lever mellom 12 og 36 timer. Normalt vil egget går til grunne innen 1 døgn.

Selv om man i realiteten bare er fruktbar i det døgnet egget evt lever, regner man, ut i fra opplysningene over, at man har 6 fruktbare dager i syklusen som avsluttes med eggløsningsdagen. Dess nærmere EL, dess mer fruktbar.

Så da gjelder det å bli kjent med sin egen syklus og finne ut når man har EL. Her er noen eksempler på sannsynlig EL ut ifra sykluslengde:

* 28 dagers syklus

Eggløsning: dag 14 (12-16)

Fruktbare dager: 9-15 (6-17)

* 26 dagers syklus

Eggløsning: dag 12 (10-14)

Fruktbare dager 7-13 (4-15)

* 30 dagers syklus

Eggløsning: dag 16 (14-18)

Fruktbare dager: 11-17 (8-19)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...