Gå til innhold

Hva lønner det seg å handle i Sverige?

Anbefalte innlegg

Gjest sparekniven
Skrevet

Jeg vet at kjøttdeig og kyllingfilét pluss alkohol og smågodt er billigere i Sverige, men hva annet lønner det seg å kjøpe?

Har hørt at vaskemidler er billigere i sverige, men kan det kanskje lønne seg å kjøpe vaskemidler, lyspærer og dopapir på feks Norengros?

Jeg har litt av en kartleggingsjobb foran meg for jeg aner egentlig ikke hva ting koster. Jeg bare handler helt ukritisk...

Jeg har regnet litt grovt på det og funnet ut at vi kan spare ca 30 000 i året ved å handle alkohol og kjøttvarer i sverige. Vi bruker ca 100 000 i året på dagligvarer.

Grovt regnet antar jeg at vi hadler polvarer for ca 10 000 pr år og godteri for ca 10 000 (!) pr år.

Som dere skjønner er det sikkert mye å spare her...

Er det noen som har tips om hva jeg bør kjøpe hvor? Alt innen dagligvarer/husholdning...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk å regne med hvor mye bensin + nedskrivninger på bilen/ evt økt forsikringspremie dere må ut med for å farte til Sverige og shoppe! Jeg har kommet til at det ikke lønner seg å dra til Sverige og handle, når jeg tar med det.

Skal dere være økonomiske kan dere like gjerne vurdere å kutte ned på godterikjøp under ett. Dere bruker altså i snitt 833 kr i måneden på snop? Det var mye. Greier dere å skjære ned på det forbruket så blir dere sunnere også. (Beklager, det hører ikke helt med på det dere spurte om, men jeg synes fortsatt det er et veldig godt sparetips.)

De gangene jeg kjøper smågodt i Sverige kjøper jeg alt for mye (fordi det er "billig", men jeg spiser det opp like fort som om jeg hadde hatt halvparten. Så det blir ikke noe billigere likevel, jeg bare trøkker nedpå ennå mere godt og lurer meg selv.)

Jeg er kommet frem til at jeg heller følger med i tilbudsavisene i nærmiljøet. Det er faktisk masse kjøtt på tilbud, og da handler jeg i store mengder og fryser ned.

I høst blir det sikkert fårikålkjøtt til 30 kr/kg, lenge før jul kommer ribbe til 25 kr kiloen, før sommeren er det sommerkoteletter og vanlige nakkekoteletter på tilbud. Så du behøver ikke reise over grensa for å leve billig, bare du følger med litt hjemme.

PS: Den billige kyllingen i Sverige er ikke god, og da hjelper det ikke at den koster 25 kr/kg.

Skrevet (endret)

Som du selv sier lønner det seg å kjøpe kyllingfilet og kjøttdeig. Bacon og strimlet svinekjøtt er også veldig billig. Også selger de jo verdens beste cider i sverige (uten alkohol) Ljungårds cider eller noe sånn, heter den vel.

Husk at i sverige selges det meste i stooore pakninger. Ikke bli redd for dette, det er bare å dele det opp i passende pakninger hjemme :)

Vi handler alt vi trenger på Maximat, helt greit det :)

Endret av vana
Skrevet

den billige kyllingen i sverige er full av vann (består av 60-70% kylling..resten vann).. kjøper man en som er mer kylling og mindre vann (ca 90% kylling) koster den omtrent 120-140 svk for 2kg..

first price sin kylling som også består av 90% kylling koster ca 150 kr for 2kg..

så da spørs det hvor lang vei dere har og hvor mye dere handler

Skrevet

Jeg handler karbonadedeig, guldfugel kyllingfilet, brett med kylling, bacon, hamburger, bogskinke, pålegg, salami, vaskepulver, oppvaskmaskinbriketter, et par brett med brus, litt biff, hvitløksbrød og båtpoteter. Noen ganger et par dunker med vin.

Jeg er enig med innlegget over her at kjøper man feks masse brus så drikker man det fordi det er tilgjengelig. Samme med masse snop. Potetgull er heller ikke billigere der. Er veldig lurt å sette seg inn i hva som er billigere der fordi noe er mye dyrere enn i Norge.

Bra kurs kommer deg tilgode, så vi sparer ganske mye på å handle i Sverige. Hos oss går det mye mat, ca 4-5000 pr mnd. Da er husholdningsartikler og alkohol inkludert.

Jeg banker karbonadeigen flat slik at det er lett å tine. Ellers kjøper jeg ofte koteletter på Coop når de har tilbud. Å hente mat i fryseren hver dag koster mindre enn å handle hver dag her hjemme i Norge.

Raspolje er råbillig i sverige. Det tømmer jeg over på småflaske hjemme ved behov. Det er også den beste oljen å bruke ved matlaging/steking. 5 liter koster 60 kr. Hjemme koster 75 cl med oliven og rasp olje 40 kr.

En god ide er å bytte ut brus med saft for å spare noen kr. Du får 10 liter saft til nesten samme prisen for en flaske brus. Saft er billig i sverige så det er noe jeg alltid får med meg noen flasker av.

Har du mulighet til å handle på grønnsaksbu? Handle der en gang pr uke, kjøp alt du trenger. Kjøp en sekk med ris og kjøp deg en riskoker til 150 kr på Europris og du får perfekt ris hver gang. Poteter er også billig der.

Kutte ned på snopet, handle mer sjeldent og bruke fryseboksen mer så er jeg sikker på at du kan spare masse penger. Jeg handler to-tre ganger pr år i Sverige.

Gjest Nishiki
Skrevet

Nå er vi aldri i Sverige og handler da det er milevis dit, men det jeg sparer mest på er å kjøpe stort på tilbud og ha i fryseren.

Jeg har og en kompis som jobber på fiskebåt og har en avtale med han i at jeg gjerne vil ha fisk, det sparer vi mye på. Det er og veldig enkelt og fryse i små porsjoner. Samme gjør vi med kjøtt om noen vi kjenner skal på jakt eller lignende. Kjøper billig av venner.

Ikke det du spurte om, men alt i alt er det å bruke fryseboksen veldig besparende i forhold til å handle middag hver dag.

Skrevet
Jeg vet at kjøttdeig og kyllingfilét pluss alkohol og smågodt er billigere i Sverige, men hva annet lønner det seg å kjøpe?

Har hørt at vaskemidler er billigere i sverige, men kan det kanskje lønne seg å kjøpe vaskemidler, lyspærer og dopapir på feks Norengros?

Jeg har litt av en kartleggingsjobb foran meg for jeg aner egentlig ikke hva ting koster. Jeg bare handler helt ukritisk...

Jeg har regnet litt grovt på det og funnet ut at vi kan spare ca 30 000 i året ved å handle alkohol og kjøttvarer i sverige. Vi bruker ca 100 000 i året på dagligvarer.

Grovt regnet antar jeg at vi hadler polvarer for ca 10 000 pr år og godteri for ca 10 000 (!) pr år.

Er det noen som har tips om hva jeg bør kjøpe hvor? Alt innen dagligvarer/husholdning...

Det meste av kjøtt er billigere, men vær oppmerksom på at kvaliteten på disse varene varierer sterkt! Noen husholdningsoster er også mye billigere.

Lissi33 har ramset opp mye av det vi bruker å kjøpe når vi reiser over.

Har dere noen med laktoseintoleranse eller melkeallergi i familien kan du spare mye på å handle inn til dem i Sverige, det samme gjelder hvis dere har noen med cøliaki eller hveteintoleranse.

Og dette er litt utenom, men hvis noen i familien bruker briller lønner det seg å handle dem også i Sverige. Det kan du spare opptil flere tusen kroner på!

Godteri i løs vekt er ikke så mye å spare på, og heller ikke vanlig brus.

Eneste grunnen til at vi handler brus i Sverige, er fordi jeg synes det er mye kjekkere med bokser enn med 1 1/2 liters flasker...

Gjest Lurer...
Skrevet
En god ide er å bytte ut brus med saft for å spare noen kr. Du får 10 liter saft til nesten samme prisen for en flaske brus. Saft er billig i sverige så det er noe jeg alltid får med meg noen flasker av.

Hvilket merke saft er det du pleier å kjøpe ? Kan du anbefale ett godt merke innen gul saft ?

Skrevet (endret)

Hvitost og tøyskyllemiddel er også billig! Og kokt skinke. Og Flintstek! Kjøttvarer i det hele tatt, som tidligere nevnt. Handler også kyllingfilet, hamburgere, falukorv, polarbrød, smågodt, vaskepulver og ostepop.

Potetgull er ikke billig, men ostepop er det!

Pizza er også dyrt i Sverige.

Endret av mia83
Skrevet
Hvilket merke saft er det du pleier å kjøpe ? Kan du anbefale ett godt merke innen gul saft ?

Jeg kjøper Fun light og de har nå fått en med eplepære som er kjempegooo;)

Den nye blåbærsafta er også toppers.

Skrevet

Jeg kjøper mye tubeost fordi de har andre smaker enn det vi har her.

Ellers kan det jo være lurt å notere seg noen priser (kilospriser) på lokalbutikken din slik at du kan sammenlikne om det er billigere eller ikke når du er der.

Skrevet

Snus er jo også veldig billig der fortsatt.

Det kan ofte være lurt å fylle bensin i Sverige også, men dette varier veldig med hvem USA kriger med, boligrenta i Norge og diverse Facebook-kampanjer, så sjekk det grundig.

Husk dessuten at verdens beste brus, som selvfølgelig er 7up, ikke lenger føres i dagligvarehandelen i Norge. Det er bare å hamster når man er i Sverige.

Skrevet
Husk dessuten at verdens beste brus, som selvfølgelig er 7up, ikke lenger føres i dagligvarehandelen i Norge. Det er bare å hamster når man er i Sverige.

Jeg mener bestemt jeg kjøpte 7up på ica maxi for tre måneder siden. Men utvalget kan sikkert varierer fra butikk til butikk. (og det står gjerne i de litt gjemte hyllene sammen med schwepps og tonic)

Jeg bruker forresten å kjøpe yoghurt i Sverige også, masse spennende smaker der også. De har mest literskartonger da, men jeg har kjøleskap på jobb, så jeg tar med en hel kartong og posjonerer ut på jobb.

• 4 måneder senere...
Gjest Harley-far til fire.  :-)
Skrevet

Vaskepulver (Rema 1000 på Svinesund) har en pris på 36% av det du betaler for det samme i butikken hjemme.....Omo Color vaskepulver 8 kg boks...samme lave pris for vaskepulver for hvitt tøy. Kylling-filet, indrefilet av svin, kjøttdeig og oppskåret bacon i pakker er også veldig mye billigere i Sverige....påsken 2009 skal vi prøve handlesenteret i Nordby....der kan du gå inn på deres hjemmeside og se priser og tilbud og enkelt lage din egen huske/handle-liste som du printer ut før du reiser hjemmefra. Lykke til!

Mvh

Harle-far til fire :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...