Gjest utlogget nå Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Før sommeren, var jeg veldig deprimert, hadde dårlig råd og orket ikke åpne postkassen engang, fordi jeg visste at det lå en del regninger der jeg ikke kom til å klare å betale. (Jeg kan si på forhånd at jeg vet jeg har vært veldig dum, og jeg aner ikke hvorfor jeg ikke har tatt tak i det, for det er ikke helt meg..) Og siden da har det bare ballet på seg med inkasso og varsel om oppsigelse av studielånet. (denne mente jeg at jeg hadde fått betalingsutsettelse på, men det har jeg tydeligvis ikke.) Jeg er fremdeles student vedsidenav arbeid, så det blir bare vanskeligere å vanskeligere å komme ovenpå, og kravene blir større og større. Jeg er helt frustrert og får ikke sove om natten, og klarer ikke fungere normalt. er livredd for at det skal gå enda lengere. Er det ingen løsning for sånne som meg? Noen som har klart å komme seg ut av en liknende situasjon?
feuerstein Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Du må ta kontakt med kreditorene, fortelle om situasjonen din og være helt ærlig. Kreditorer ønsker deg ikke konkurs, da det vil bety at de kanskje får litt penger og så er det slutt på hva de kan kreve, kreditorer er vanligvis interessert i en ordning hvor de får dekket hele kravet sitt selv om det tar mer tid. Noen ordning får du imidlertid ikke før du har tatt kontakt med dem og fortalt om situasjonen.
Gjest utlogget nå Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Jeg skal ta en ringerunde / mail runde i morgen å høre om det er mulig å få en slik ordning. Det værste er jo egentlig studielånet mitt, som er oppe i 202 000. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal anngripe det, spesielt siden det er statens innkrevnings sentral som nå har hele beløpet til forfall. Jeg har veldig lite peiling på økonomi, men er det ikke veldig vanskelig å komme seg ut av gjelda når den har havnet der?
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Jeg skal ta en ringerunde / mail runde i morgen å høre om det er mulig å få en slik ordning. Det værste er jo egentlig studielånet mitt, som er oppe i 202 000. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal anngripe det, spesielt siden det er statens innkrevnings sentral som nå har hele beløpet til forfall. Jeg har veldig lite peiling på økonomi, men er det ikke veldig vanskelig å komme seg ut av gjelda når den har havnet der? du bør iallfall kutte ut studiene til du har kommet ovenpå, og heller jobbe mer enn full stilling til du har kommet i balanse
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Jeg skal ta en ringerunde / mail runde i morgen å høre om det er mulig å få en slik ordning. Det værste er jo egentlig studielånet mitt, som er oppe i 202 000. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal anngripe det, spesielt siden det er statens innkrevnings sentral som nå har hele beløpet til forfall. Jeg har veldig lite peiling på økonomi, men er det ikke veldig vanskelig å komme seg ut av gjelda når den har havnet der? syns d er rart at du får regninger fra lånekassa så lenge du studerer.. du har rett til 7 års studielån fra lånekassa... hvis de har allerede sendt deg regninger ber du bare om betalingsutsettelse på nytt siden du studerer. gyldig nok grunnlag det! vet om fler som har fått dette.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Jeg har veldig lite peiling på økonomi, men er det ikke veldig vanskelig å komme seg ut av gjelda når den har havnet der? Det går fint å komme ut av det, du må bare være ydmyk, og begynne i en ende. Kontakt først lånekassen/statens innkrevinssentral og forklar dem situasjonen. Prioriter deretter hvem du skal kontakte først slik: De som allerede har gått til inkasso: Kontakt inkasso selskapet og forklar dem situasjonen. De som "bare" er purret: Kontakt de du skylder penger og forklar dem situasjonen. Lag deg en oversikt over alt du skylder først, lag en nedbetalingsplan med beløp du kan klare før du kontakter byråene/kreditorene. Vær seriøs, men samtidig vis dem at du har lyst å betale, og lytt til deres forslag. Jeg har vært der, det gikk så fint. Det tok meg noen måneder så var alt i orden igjen. Alle som er kreditorer er glad for at folk tar kontakt og ønsker å gjøre opp. Ja jeg vet at du sa at du vet at du burde ikke gjort dette. Helt enig. Ikke gjør det igjen. Hvis du vet at det går skjevt/blir vanskelig i en periode: Ring FØR regningen forfaller og be om utsatt forfall/avdrag. Det er mye enklere å gi slikt når skyldneren kommer på forhånd. Det viser også at man har oversikt over egen økonomi. Og som regel slipper du da alle renter og gebyrer. Du må nok belage deg på å betale både salær og renter på dette, men jeg er sikker på at det ordner seg.
Gjest Utlogget nå Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Tusen takk for oppmuntring Blondie65, jeg føler meg iallefall mye mer innstillt på å klare dette, spesielt når jeg vet at du også har vært der en gang og kommet deg ut av situasjonen. Jeg skal få satt meg ned å få oversikten i kveld. For jeg har mistet helt kontroll over beløper og hvem hva hvor. Jeg forsår virkelig ikke hva jeg tenker med når det kommer til det å overse regninger og la de ligge så de ikke "biter" meg når jeg åpner dem. Jeg vet jo selv veldig godt at det gjør vondt værre, og jeg føler meg helt teit når jeg sier det. (derfor utlogget:p) Men det skal det bli slutt på nå..
Plym Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Du kan få hjelp av gjeldsrådgiver i kommunen din også. Det kan være et fint alternativ dersom det er mer enn man rår med selv. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå