Gjest Gitte Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Om et år er det planlagt at jeg skal flytte fra østlandet til vestlandet. Jeg skal da flytte til kjæresten min, men har ikke tenkt å brenne alle bruer hjem ved å selge leiligheten min. Vet det er tidlig å begynne å tenke på praktiske ting rundt dette, men det er nå engang sånn jeg er :-) Og jeg har tusen spørsmål! Hvor lenge kan jeg leie den ut? Er det stor forskjell i lovverket på å leie ut en andelsleilighet fremfor en selveier? Jeg har da andel. Hvordan beregner jeg leia? Jeg har 8000 i mnd i utgifter på den, lån + leie. Den ligger veldig sentralt i forhold til byen, næringspark hvor de fleste arbeidsplassene i byen ligger og også høgskolen. God standard og nyoppusset i 2006 men bare 36 kvm. Dette sier dere ingenting men.. Hva om jeg leier ut møblert? Er det vanskeligere å få leid ut møblert enn umøblert? Jeg kunne tenke meg å ta kontakt med noen av de store bedriftene og kanskje leie ut som pendlerleilighet. Hva med forsikringene mine? Må jeg som utleier ha feks innboforsikring for innboet i leiligheten jeg leier ut? Eller går dette på leietaker? Internett og strøm? Jeg ser at de fleste leilighetene leies ut eksl. strøm og internett. Sier jeg da opp mitt strømabo og leietaker tar opp eget? Samme med internett? Hva om leietaker ikke betaler husleie, hvilke rettigheter har jeg? Sikkert mange mange flere spørsmål, men kanskje noen kan svare på noe av dette?
Lissi Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 (endret) Om et år er det planlagt at jeg skal flytte fra østlandet til vestlandet. Jeg skal da flytte til kjæresten min, men har ikke tenkt å brenne alle bruer hjem ved å selge leiligheten min. Vet det er tidlig å begynne å tenke på praktiske ting rundt dette, men det er nå engang sånn jeg er :-) Og jeg har tusen spørsmål! Hvor lenge kan jeg leie den ut? Er det stor forskjell i lovverket på å leie ut en andelsleilighet fremfor en selveier? Jeg har da andel. Du setter jo opp dette i din leiekontrakt, hva som passer deg:) Hvordan beregner jeg leia? Jeg har 8000 i mnd i utgifter på den, lån + leie. Den ligger veldig sentralt i forhold til byen, næringspark hvor de fleste arbeidsplassene i byen ligger og også høgskolen. God standard og nyoppusset i 2006 men bare 36 kvm. Dette sier dere ingenting men.. Jeg hadde da tatt 8000, noe som høres greit ut for den størrelsen. Du kan også sjekke på tilsvarende leiligheter til leie på Finn. Samme str og i samme område. Hva om jeg leier ut møblert? Er det vanskeligere å få leid ut møblert enn umøblert? Jeg kunne tenke meg å ta kontakt med noen av de store bedriftene og kanskje leie ut som pendlerleilighet. Jeg tror det er lettere å få leid ut med hvertfall hvitevarer i leiligheten. Mange syns det er topp å slippe å styre med dette. Vi leier ut møblert og mange syns det er praktisk, også for pendlere. Det tar vi 1500,- mer for pr mnd. Hva med forsikringene mine? Må jeg som utleier ha feks innboforsikring for innboet i leiligheten jeg leier ut? Eller går dette på leietaker? Leietaker må ha egen innboforsikring. Om du har dine ting der ville jeg hatt forsikret dette selv. Ødelegger leietaker dette får depositum dekke dette, det gjør ikke forsikringen. Ved brann, vannlekkasje og innbrudd dekker forsikringen din dette. Internett og strøm? Jeg ser at de fleste leilighetene leies ut eksl. strøm og internett. Sier jeg da opp mitt strømabo og leietaker tar opp eget? Samme med internett? Å inkludere strømmen er ikke lurt, for da fyrer de for kråka. Vi har pluss strøm, da tegner leietaker eget abonnement selv. Men dette velger du selv. Internett kan du jo be leietaker dekke om ønskelig ellers får han ordne det selv. Hva om leietaker ikke betaler husleie, hvilke rettigheter har jeg? Da har du depositum som dekker dette. Det kan være vanskelig å få kastet ut noen, så kanskje en avtale med utleiemegleren kan være lurt? Jeg vet de har byttet lås på dører hvor de har kastet ut folk. De tar da endel av husleien for jobben så spørs om det er verdt det da du har rimelig høye bokostnader allerede. Sikkert mange mange flere spørsmål, men kanskje noen kan svare på noe av dette? Endret 10. august 2008 av Lissi33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå