Nabodama Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Vi har god økonomi, men nå begynner vi å merke renteøkningen! Vi bygde hus og flyttet inn i starten av 2006, da betalte vi ca 12000-13000 i mnd i renter og avdrag. Nå er vi oppe i 18500 pr mnd, altså en økning på 5000-6000 kr i løpet av 2,5 år. Av disse 18500 utgjør avdrag kun 2200 pr mnd. Dette begynner å koste mer enn det smaker, faktisk! Rentene utgjør jo over 16000 pr mnd. Vi skal flytte til en annen kant av landet neste sommer, så for vår del er dette noe vi kan gjøre noe med. Vi kjøper oss et et billigere hus neste gang, har ikke lyst til å bruke så mye penger på å bo, spesielt ikke når en så stor andel er renter. Da går jeg heller ned i standard. Vil heller ha mulighet til å bruke penger på andre ting også. Reiser og opplevelser er viktig for oss, men slike ting må vi skjerpe inn nå. Er man i en etableringsfase ser man kanskje annerledes på det, tenker mer langsiktig, men for vår del er vi 40 nå, og vil prioritere litt annerledes. Hvordan er det med dere andre, har dere noen tanker rundt dette med å bruke mye penger på det å bo? Føles det greit? Regner med at det er flere enn oss som merker renteøkningen godt nå.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 fyttikatta!!!!!!! shit!!!! snakk om økning! kan jeg spøre hvor mye dette huset kostet ?? så vet jeg hva jeg skal styre unna!!! vi har aldri i verden råd til å betale 18000 kr i måneden. driver å ser på hus nå, men det er disse prisene nå til tiden som gjør det vanskelig for oss. er det virkelig så mye som går bare til renta?? og fattislige 2000 kr på nedbetalingen av huset.. oh my god!
Gjest StoreSky Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Jeg betaler 11500,- inkl alt! Liten leilighet i Oslo. Men stor terasse og nær skolen til datteren min. 18500,- og bare 2200,- avdrag hørtes mye ut.
Nabodama Skrevet 10. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2008 fyttikatta!!!!!!! shit!!!! snakk om økning! kan jeg spøre hvor mye dette huset kostet ?? så vet jeg hva jeg skal styre unna!!! vi har aldri i verden råd til å betale 18000 kr i måneden. driver å ser på hus nå, men det er disse prisene nå til tiden som gjør det vanskelig for oss. er det virkelig så mye som går bare til renta?? og fattislige 2000 kr på nedbetalingen av huset.. oh my god! Jepp, litt over 2000 pr mnd går til nedbetaling! Har nettopp sett den nye nedbetalingsplanen som kom nå etter siste renteøkning, og jeg ble litt satt ut av det der, for å si det sånn. Vi har lån på 2,7 mill, selve huset kostet jo mer, vi hadde litt egenkapital. Tror det er en ganske normal gjeldsbelastning. Det lønner seg ihvertfall å kjøpe framfor å bygge nå, tror jeg. Kan dere vente litt med å kjøpe, burde dere det, prisene er på vei ned.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 ja det må jeg sannelig si var litt av en månedsbetaling! når det er så dyrt, skal vi sannelig vente. ingen vits å kaste seg på den karusellen der. syns det var virkelig mye å betale selv for 2,7 mill i lån. man må jo opp i 2 mill og mer nå uannsett om man vil ha hus.
Gjest Britt Banditt Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 ja det må jeg sannelig si var litt av en månedsbetaling! når det er så dyrt, skal vi sannelig vente. ingen vits å kaste seg på den karusellen der. syns det var virkelig mye å betale selv for 2,7 mill i lån. man må jo opp i 2 mill og mer nå uannsett om man vil ha hus. Det spørs jo hvor man kjøper da.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 P.S Tror sannelig jeg skal begynne å spare for fullt nå jeg, siden man betaler så sykt mye på renter og så lite til selve huslånet.
Lissi Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Omtrent samme situasjon her. Vi har 1,2 og 1,3 i lån nå. Det er 16500 pr mnd og det er mer enn nok. Heldigvis har vi 10 000 netto fra kjelleren og vi lever på disse pengene. Derfor merker ikke vi så mye til renteøkningen enda, slik at det går utover økonomien. Jeg hadde 1,6 i lån i 2005. Da betalte jeg knapt 4000 pr mnd. Helt sykt. Nå betaler jeg 8000,- for 1,3
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #9 Skrevet 10. august 2008 Kan dere vente litt med å kjøpe, burde dere det, prisene er på vei ned. Jeg har venner både øst og vest og sør i landet. Tre vennepar har solgt i vår og i sommer, alle solgte med solide tap Og alle de kjenner igjen har solgt for langt mindre enn de trodde de skulle få
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #10 Skrevet 10. august 2008 Det spørs jo hvor man kjøper da. ja det er sant, men jeg har sett på hus i mitt nærområde hvor jeg ønsker å bo. og der er prisene litt dyrere enn på østsiden. her ligger det på rundt 2 mill og oppover.. får jeg ikke her, så fortsetter jeg å leie til vi har råd nok. huset får du gjort noe med, men ikke tomta og plasseringa. så det syns jeg faktisk er det viktigste. samboeren er snekker, så oppussing blir det uannsett (selvom det også er dyrt) men tipper det er billigere for hus i alta enn i oslo.
AnetteR Skrevet 10. august 2008 #11 Skrevet 10. august 2008 Samme lån og betaling her og... Men vi klarer heldigvis å kompansere godt med å ta litt ekstravakter på jobb, så har mulighet til å reise og kose oss ellers også. Det jeg reagerer på er at bankene tilbød oss det dobbelte da vi søkte om lån for et par år siden. Det var bare det at vi selv satt ned foten som gjør at vi ikke jobber livet av oss for å få det til å gå rundt i dag. Synes bankenes utlånspolitikk har vært helt horribel i flere år nå, særlig for de som har felleslgjeld i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 Samme lån og betaling her og... Men vi klarer heldigvis å kompansere godt med å ta litt ekstravakter på jobb, så har mulighet til å reise og kose oss ellers også. Det jeg reagerer på er at bankene tilbød oss det dobbelte da vi søkte om lån for et par år siden. Det var bare det at vi selv satt ned foten som gjør at vi ikke jobber livet av oss for å få det til å gå rundt i dag. Synes bankenes utlånspolitikk har vært helt horribel i flere år nå, særlig for de som har felleslgjeld i tillegg. ja men det er det slutt på nå. nå har de egentlig blitt litt for forsiktige. har hørt mange nå som har vanskeligheter for å få lån.
Blairwitch Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 Jeg har det fint selv med renteøkning, men så tok man også høyde for det meste da man valgte å kjøpe.
Gjest Forbruker Skrevet 10. august 2008 #14 Skrevet 10. august 2008 Hvor lang avdragstid har dere da? 113 år? Jeg forstår ikke hvordan bare 2.000 går til avdrag med normal avdragstid?
Nabodama Skrevet 10. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 10. august 2008 Jeg har det fint selv med renteøkning, men så tok man også høyde for det meste da man valgte å kjøpe. Det gjorde jo vi også, men det begynner å koste mer enn det smaker likevel.
Nabodama Skrevet 10. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 10. august 2008 Hvor lang avdragstid har dere da? 113 år? Jeg forstår ikke hvordan bare 2.000 går til avdrag med normal avdragstid? 30 år.
Gjest Forbruker Skrevet 10. august 2008 #17 Skrevet 10. august 2008 30 år. Men da betaler dere et lavere avdrag i en periode eller? 2.700.000 / 2000 = 1350 avdrag noe som er 113 år. 2000 *(12*30) = 720.000 Bare nysgjerrig hvordan dette er regnet ut altså.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #18 Skrevet 10. august 2008 Men da betaler dere et lavere avdrag i en periode eller? 2.700.000 / 2000 = 1350 avdrag noe som er 113 år. 2000 *(12*30) = 720.000 Bare nysgjerrig hvordan dette er regnet ut altså. Lurer litt på om dere snakekr forbi hverandre. Regner med at Nabodama har annuitetslån, mens du driver og sammenligner mot serielån. (Er to forskjellige ting det ).
Alison Skrevet 10. august 2008 #19 Skrevet 10. august 2008 Vi har heldigvis ikke merket noe særlig til alle renteøkningene da vi ikke har så mye igjen av lånet vårt. Vi betaler 5000,- i måneden, men da er 3000,- avdrag (har under 8 år til vi er ferdig med lånet). Det har nok vært peroder der vi har vurdert om vi skulle kjøpe oss enda større hus, men har funnet ut av vi har det bra der vi bor nå. Dessuten er det så godt med romslig økonomi. Vi slipper også å bekymre oss over rentenivået.
Gjest Forbruker Skrevet 10. august 2008 #20 Skrevet 10. august 2008 Lurer litt på om dere snakekr forbi hverandre. Regner med at Nabodama har annuitetslån, mens du driver og sammenligner mot serielån. (Er to forskjellige ting det ). I en anuitetskalkulator får jeg da opp at dette er over 11% rente. Jeg trodde ikke boligrenten var kommet så langt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå