Gå til innhold

Fersk Chilli-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger sårt noen tips. Vi har dyrket chilli hjemme, og resultatet er en hel haug (foreløpig grønn) chilli. Spørsmålet nå er hvordan vi kan konservere den. Ser ikke helt for meg at vi får brukt alt fersk. Så spørsmålet er: Har noen tips til konservering?

Vet selvførgelig at den kan tørkes, men hvordan?

Kan også legges i olje, men når jeg har forsøkt det mugger den fort... noen råd?

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg har et meget enkelt og godt tips: frys dem! :tommelsmil:

Enten bare hiv dem som de er i en pose og legg den i fryseren, eller om du liker dem best uten frø: del i to på langs, fjern frø og hinner og frys dem. Jeg bruker ziplock-pose, så er det enkelt å åpne og ta ut så mye jeg trenger etterhvert.

Skrevet

Chili kan brukes i "alt" fra bringebærsaus (f eks til pannacotta) til å gjøre tomatsuppa eller -sausen sterkere, til marinering av skalldyr, til wok og curry (sammen med løk/hvitløk/ingefær og krydder som gurkemeie, cayenne, spisskummen, koriander, evt sennnepsfrø, kanel osv i ulike kombinasjoner) og sikkert masse annet :)

Skrevet

Du kan også lage thai grønn currypaste. Den holder seg veldig godt i fryseren. Det er lurt å fryse ned i små porsjoner. Her er oppskriften jeg liker best:

14 grønne chilipepper

5 hvitløksfedd

150 g hakket sjalottløk

1 ss finhakket sitrongress

3 skiver galangal (kjøpes i asiatiske butikker)

Skallet (ikke det hvite, bare det grønne) fra 1 lime

6-8 korianderrøtter (hvis du kjøper frisk koriander fra asiatiske butikker, følger røttene som regel med)

Nymalt hvit pepper

1 ts rekepasta

1 ts malt spisskum

1 ts malte korianderfrø

Kjør alt til en glatt masse i en foodprocessor. Tilsett vann om nødvendig, men bruk i såfall så lite som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...