Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg leste sniketråden slo det meg: Hurtigkasser er det stusselig lite av i dette landet? Jeg har aldri sett noe sånt i vanlige matbutikker i Norge. Kanskje en sjelden gang, men jeg husker ikke. De trenger ikke være åpne hele tiden, men jeg syns det er en god ide å ha en hurtigkasse gående i rushtiden når flere kasser er åpne allikevel. Det er så kjekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett det, men det virker som nordmenn er for dumme til å forstå konseptet, i de tider en butikk her hadde det ble det stadig misbrukt av folk med "ca 10" (20-40) artikler. Ekspeditøren ville ikke jage dem til andre kasser, så dermed ble hurtigkassen i praksis en vanlig kasse så snart det dukket opp en eller annen tulling.

Skrevet

Jeg bodde i et mellomeuropeisk land en periode, og i supermarkedene der hadde de hurtigkasser med maks 8 ting. Har man flere varer får man kontant beskjed om å komme seg ut av hurtigkøen av ekspeditøren, selv om varene ligger på båndet. Det går helt greit fordi nestemann har så få ting at man ikke trenger noe særlig plass, så synderen kan pakke sammen og gå tilbake uten å forsinke køen.

Skrevet

De er ikke dumme, de har bare MYE dårligere tid enn oss andre, sur kjerring som venter i bilen, eller rett og slett så stort ego at de synes de FORTJENER å gå i hurtigkassen fordi om atte...

De andre som står i vanlige køen har jo så MYE varer, at vi må forstå at de ikke makter å stå så lenge i kø... "Kan vi ikke bare få gå i hurtigkassen a? Pliiiiis?"

:roll:

Skrevet
Da jeg leste sniketråden slo det meg: Hurtigkasser er det stusselig lite av i dette landet? Jeg har aldri sett noe sånt i vanlige matbutikker i Norge. Kanskje en sjelden gang, men jeg husker ikke. De trenger ikke være åpne hele tiden, men jeg syns det er en god ide å ha en hurtigkasse gående i rushtiden når flere kasser er åpne allikevel. Det er så kjekt.

Jeg støtter denne. Hurtigkasser er veldig vanlig i USA, og det fungerer utmerket. Det burde absolutt vært et tilbud på større matvareforretninger her i landet som Meny, ICA osv.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet

Jeg vet bare om en butikk her i Norge som har hurtigkasse. Noe av problemet med denne er vel at de fleste nordmenn ikke er vant med at butikkene har hurtigkasser. Skilt som blir satt opp ved kassene har visst lett for å bli oversett. Derfor tror mange dette bare er en "vanlig" kasse. Jeg har sett flere kunder i hurtigkassekøen som blir overrasket når man kommer frem til kassen og h*n som sitter der sier det er en kasse for dem som har få varer. (Husker ikke hvor mange varer grensen er i denne butikken.)

Skrevet

Her i landet er vi generelt lite gode på køorden. Jeg tror det er grunnen til at forsøk med hurtigkasser ikke har fungert. Skal de fungere må systemet håndheves til det siger inn, og det vil nok ta tid.

Skrevet

Tviler på at folk skjønner greia. De klarer jo ikke å fatte en så enkel beskjed som "kun kort i denne kassen", engang.

Sto i ganske lang kø forleden dag, og for å hjelpe litt på kom det en kasserer som ikke hadde tatt ut pengekasse, og derfor bare kunne bruke kortterminalen. "Kun kort!" roper dama, og da langet en fyr ut for å bli først borte hos hu. Hun slår inn varene, sier summen og han rekker henne en hundrelapp. Idiot.. :klaske:

Men uansett, har tenkt på slike hurtigkasser selv. Det hadde vert helt supert. Så slipper man å mase seg forbi hele køen for å rekke bussen når man bare skal ha en flaske Farris.

Skrevet

Vi hadde hurtigkasse på Obs hvor jeg bodde før. Maks 11 varer (hvorfor akkurat 11, vet ikke jeg da). Men det var alltid noen som kom og bare hadde 13 varer, 15 varer, 17 varer... En full kurv...

Tror Obs gav opp hele prosjektet.

Skrevet

Det er veldig vanlig med hurtigkasser med maks 10, der hvor jeg kommer fra og jeg kan fremdeles bli ganske småirritert over at ingen av de store matvarebutikkene her har det (i hvertfall ikke der hvor jeg bor). Det fungerte veldig bra hjemme og jeg tror folk stort sett respekterte det, men jeg vet ikke helt om det ville gjort det her, har fått inntrykk av at kø-etikett er ikke nordmenns sterkeste side ;) Var og ventet i en kø som gikk veldig tregt, for noen dager siden, da turen kom til hun dama foran meg så dro hun opp en pose med tomflasker "som hun hadde fått beskjed om at skulle returneres i kassen".. Needless to say så viste det seg å ikke kunne gjøres , men uheldigvis så var det en nyansatt i kassen som ikke skjønte det og til slutt måtte jeg bare gå fordi jeg kunne ikke vente lenger...

For ikke å snakke om hvor jeg jobber, jeg skal innrømme at kassene ligger litt dumt plassert (i forhold til hverandre altså) men jeg skjønner allikevel ikke hvorfor folk kan ikke forstå at de må stille seg i kø i kassen hvor jeg fysisk står (og holder på med andre kunder) og ikke de andre kassene hvor ingen står, hvis de vil at jeg skal ekspedere de..

Skrevet

Ja til hurtigkasser!

Det er så utrolig kjedelig å stå der med få varer, og ha en med stappfull handlevogn foran.

Jeg prøver å være flink til å slippe folk med færre varer foran meg, men noen ganger vil jeg fort hjem.

Skrevet

Det var hurtigkasser for max 5 varer på IKEA inntil nylig. Men kan ikke huske å sett dem der de siste månedene.

Det som må gjøres er at kassaapparatene må være innstilt på at det ikke er mulig å slå inn fler enn 5 varer, litt sånn som de kassene som ikke vil la øl slås inn etter siste frist.

Skrevet

De har dette i andre land,du kan ha så mange varer du vil,alt er selvbetjent. Ser ganske kult ut.

Ulempen er jo at folket mister arbeidet da...

Gjest StockDama
Skrevet

Hadde en hurtigkasse på rema1000 i alta.

Ellers rundt omkring har jeg ikke sett det.

Var praktisk når man bare skulle ha et brød mens de fleste sto der med fulle handlevogner.

Støtter hurtigkassene fullt ut, burde bli mer vanlig. Men som nevnt før så er ikke køkulturen i norge så veldig "sivilisert".

Skrevet

Nei, køkulturen er ikke mye å skryte av. Dog er den bedre enn hva jeg opplevde av køkultur i karibien. Der ble jeg, veloppdragen som jeg faktisk er, totalt overkjørt av de fleste!

Supermarkedet var merkelig nok et unntak da, men alt annet... :riste: De sørget faktisk for å ha mange kasser, og folk i alle på supern. :)

Gjest Bolledeig
Skrevet
De har dette i andre land,du kan ha så mange varer du vil,alt er selvbetjent. Ser ganske kult ut.

Ulempen er jo at folket mister arbeidet da...

Selvbetjente butikker har blitt prøvd i Norge også, men det slo ikke an.

Skrevet

På Obs på Vinterbro kan medlemmer ta med seg sin egen varescanner som leser strekkoder, bippe alle varene sine selv, lese av scanneren i egen kasse for disse, trekke medlemskortet sitt og betalingskort, og komme seg ut derfra i en forrykende fart! ;) Glimrende løsning!

Gjest nobilian
Skrevet
Men uansett, har tenkt på slike hurtigkasser selv. Det hadde vert helt supert. Så slipper man å mase seg forbi hele køen for å rekke bussen når man bare skal ha en flaske Farris.

Du mener ikke at du fakisk gjør det? Maser deg forbi?

Jeg hadde nok ledd og bedt deg stå stille der du sto.

Nei, om du har det så tavelt, gå på butikken litt før.

Gjest Gjest_Heioghopp_*
Skrevet

Hvis de hadde hatt en reklamekampanje på TV hvor de forklarte hva konseptet gikk ut på ville det jo sikkert funket..

I USA og Canada har de det på mange butikker.. Det er kjempedeilig om du bare skal ha en melk liksom.. Istedet for å stå i en kø hvor de foran deg har en hel haug med varer og bruker sykt mye tid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...