Gjest rulli Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Min samboer snuser, noe jeg absolutt ikke kan fordra. Han mener at dette er hans privatsfære og opp til ham selv. Han dropper det stort sett når jeg er i nærheten, men jeg ønsker han skal slutte med det generelt, fordi det er helseskadelig, avhengighetsskapende og innmari ekkelt. Har jeg overhodet noe jeg skulle sagt? Det hører med til historien at for noen år siden droppet han snusen, mens jeg droppet noe annet som han ikke likte, som en gjensidig avtale. Han begynte etterhvert på igjen bak min rygg.
Gjest Emera Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Jeg ville ikke ha laget noen konflikt ut av dette. At det er skadelig å snuse er han sikkert klar over, og skal han slutte synes jeg det må være for sin egen del, ikke din. At du ikke liker det er jo forståelig, men jeg synes ikke du kan kreve noe av ham. Det fører sjelden noe godt med seg uansett.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Jeg har selv en mann som snuser Og det er noe dritt! Han sluttet en periode, og det var så utrolig deilig å slippe å finne disse klysene overalt, kjenne den syre lukte av hendene og ansiktet hans, snus "pulver" i bilsetene, tomme snusesker overalt. Det styret det er når det blir tomt, MÅÅÅÅÅ ha snus, NÅÅÅÅ!!! Nå begynner det å skli ut etter at han begynte å snuse på jobb. Han snuser ikke sammen med meg foreløpig, men han kommer hjem med snus mellom tennene og brune tenner, og han stinker snus. DA er det MIN SAK OGSÅ! Ikke bare en privatsak lenger når det går utover forholdet til kona.... Men det er nå min mening da. Jeg ville tatt en prat jeg. Om prioriteringer i livet osv. Men jeg tror ikke jeg hadde giddet å messe om det. Her inngikk vi et kompromiss om ingen snus i nærheten av meg, og det går nå sånn passe om man ser bort fra at det sklir ut litt for tiden...
Ce'Nedra Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Min snuser også. Men siden han gjorde det da vi ble sammen, synes jeg ikke at jeg har noe jeg skulle ha sagt.
Noli Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 (endret) Når det gjelder snusing er jeg av den oppfattelsen av at alle mennesker har rett til å velge hva de kan leve med eller ikke. Om du ikke kan leve med at mannen din snuser; greit. Kan du ikke leve med at han bruker røde sokker; greit. Osv. Men mannen er også i sin fulle rett til å si at dette vil jeg ikke slutte med. Da blir det spennende å se hvem som "vinner" eller om dere må gå hver til deres. Endret 10. august 2008 av Furstina
LukaFrost Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 (endret) Før både snuste og røykte samboeren min. Etter at han slutta å røyke har det gått i posesnus. Helt greit synes jeg. Ikke lukter det noe særlig og ikke vises det så fælt heller. Slipper den rennende svarte glya som ved løssnus. Kanskje du kan få han til å gå over til posjonssnus. Og så til det med å måtte ha snus NÅ! Før vi flytta sammen hadde vi en episode i juletider der han overnatta hos meg. Om morgenen var han skikkelig røyksugen. Han var så røyksugen at han ikke klarte å tenke på noe annet. Han hadde lånt bil i jula og måtte jo bare kjøre med en gang og få seg røyk. Etter at den første sigaretten hadde sunket inn kom han på at han burde jo ha kjørt meg på jobb, så jeg slapp å vaspe i all snøen som hadde lagt seg. Jeg gikk jo på jobb rett etter at han dro. Da lærte jeg å alltid ha en 10-pakk i backup hjemme. Så kjøp en snuspakke og legg den i fryseren, så slipper du stressa mann når han går tom. Egentlig skjønner jeg ikke de som ikke kan kjøpe mer snus/røyk før de er helt tom. Endret 10. august 2008 av LukaFrost
Gjest missLady Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Jeg ville begynt med det du sluttet med igjen Barnslig som det er :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Man kan ikke forlange at den andre slutter med slike vaner, men man kan vel prøve å sette grenser for bruk (og hvor man gjør av snusen - samboern min legger ikke brukte klyser fra seg rundt i huset, det går faktisk an å kaste dem i søpla...). Om man overhodet ikke aksepterer vanen må man sette hardt mot hardt og faktisk gjøre det slutt med mindre han slutter - i mine øyne er det litt vel drastisk om man har et ellers fint forhold (jeg kunne gjort det om det var snakk om alkoholvaner, men ikke snus som går så lite utover meg). Ellers er det forskjell på snusere, samboern min har ikke gørr rennende, bare teit overleppe og jeg liker ikke lukta, mens en tidliger kollega "åt" en boks snus på en dag eller to og kunne knapt snakke med snusen i munnen
Jade Skrevet 10. august 2008 #9 Skrevet 10. august 2008 I og med at dere hadde en avtale, så er det jo dårlig gjort å begynne igjen når du holdt din del av avtalen. Er også nyskjerrig på hva du måtte slutte med. Utenom det, så kan du ikke bestemme om han skal snuse eller ikke. Men du bestemmer selv om du orker å kline med han med den ekle smaken i kjeften. Og du kan selvsagt forlange at han ikke griser med det i huset/leiligheten deres.
Gjest StockDama Skrevet 10. august 2008 #10 Skrevet 10. august 2008 Slutt å puss tennene når det bare er dere to, så insisterer du på å kline eller sitte rett oppi ansiktet hans å prate.
Blairwitch Skrevet 10. august 2008 #11 Skrevet 10. august 2008 Du kan ikke bestemme om han skal snuse eller ikke, men du står selvfølgelig fritt til å si hva du mener.
Gjest Gaby Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 Du kan jo prøve å få ham til å gå over til posesnus istedet. Samboeren min bruker det, og jeg kan ikke si det har plaget meg en eneste gang. Det synes nesten ikke, lukter ikke noe særlig (bare akkurat når han tar en ny ut av boksen) og man slipper alt gørret som havner rundt overalt. Og så er han jo veldig søt når han innimellom klager over sår snusleppe
Furstina Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 Tråden er ryddet, se reglerne /Furstina (moderator)
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #14 Skrevet 10. august 2008 Kjæresten min snuser. Søte små porsjonspakker.. Jeg bryr meg ikke så mye om det. Hadde helst sett at han ikke gjorde det, for det er skadelig og kan ødelegge tannkjøttet hans. Men det vet han selv og, og velger å fortsette. Røyking er verre for det er sjenerende for folk rundt. Vær glad han "bare" snuser!
Gjest rulli Skrevet 11. august 2008 #15 Skrevet 11. august 2008 Takk for svar, folkens. Vet jo at jeg ikke kan tvinge ham til noe, men det plager meg så innmari, jeg ser litt sånn på det at jeg ikke helt kan skjønne at snusen kan være viktigre enn meg (men på den andre siden ser jeg jo at det argumentet kan brukes for alt, så det duger vel ikke helt, i alle fall på denne typen ting). Han snuste forøvrig ikke før han ble sammen med meg, så argumenter om at jeg "visste hva jeg gikk til" faller litt igjennom. I og med at dere hadde en avtale, så er det jo dårlig gjort å begynne igjen når du holdt din del av avtalen. Er også nyskjerrig på hva du måtte slutte med. Min del av avtalen var å fjerne noe piercienger som jeg elsket, men som han ikke kunne fordra. Dengang var det et stort offer for meg, og vi var enige om at vi gjorde "jevnbyrdige" ofre. Derfor synes jeg det var dårlig gjort av ham å bryte sin del av avtalen. Jeg ville begynt med det du sluttet med igjen Barnslig som det er :gjeiper: Hehe, tanken har slått meg, barnslig som jeg er. Problemet er bare at siden dengang har jeg nok blitt ganske streit, ferdig med utdannelse, i en jobb i et konservativt miljø, og ønsker vel ikke disse piercingene tilbake. Men hadde det vært noe annet, som jeg ønsket å gjøre, hadde jeg vurdert å begynne igjen;)
Pinkie Skrevet 11. august 2008 #16 Skrevet 11. august 2008 Jeg synes at mannen din skal få bestemme dette selv. Samboer snuser også, men jeg er bare kjempeglad for at han gjør det i stedet for å røyke. Kunne aldri vært sammen med noen som røyket. Da koster jeg heller gladelig opp noen snusrester fra gulvet;)
Jade Skrevet 11. august 2008 #17 Skrevet 11. august 2008 Da håper jeg du setter i piercingene igjen, hvis det er mulig Du kan jo nevne det for samboeren din før du gjør det, bare for å se reaksjonen.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #18 Skrevet 11. august 2008 Når det gjelder snusing er jeg av den oppfattelsen av at alle mennesker har rett til å velge hva de kan leve med eller ikke. Om du ikke kan leve med at mannen din snuser; greit. Kan du ikke leve med at han bruker røde sokker; greit. Osv. Men mannen er også i sin fulle rett til å si at dette vil jeg ikke slutte med. Da blir det spennende å se hvem som "vinner" eller om dere må gå hver til deres. Så sant som det er sagt. Jeg kunne ikke levd med en røyker eller snuser. Men hver person må avgjøre hva som er viktigst for dem. Er snusen viktigere enn kjæresten så sier vel det uansett mer enn ord
Harlekin Skrevet 11. august 2008 #19 Skrevet 11. august 2008 Generelt sett mener jeg at man ikke skal kunne bestemme hva kjæresten kan eller ikke kan gjøre, selv om man selvfølgelig kan (og bør!) si sin mening. Men i dette tilfellet synes jeg det er veldig dårlig gjort av ham å bryte avtalen dere hadde. Er det mulig for deg å sette i piercingene igjen? Da tror jeg nesten jeg hadde gjort det. Eventuelt kan du si til ham at du kommer til å sette i piercingene igjen, bare for å se hva han sier.
Supramundane Skrevet 12. august 2008 #20 Skrevet 12. august 2008 Min bruker porsjonssnus, og det plager meg ikke overhodet. Ingen lukt, ikke noe søl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå