Gjest ikke helt ung lengre Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Mannen min har 2 særkulls som han sørger godt for, bor hos oss mer enn 50% av tiden, har/får alt de trenger. Mor trenger ikke kjøpe hverken utstyr, klær eller aktiviteter. Dersom mor tar de med på treningsturer/turneringer etc, setter far inn penger på kontoen hennes så hun har til reise-og oppholdskostnader. Jeg synes han betaler for mye og har tidligere irritert meg over at det går en pengestrøm til hennes reir (hun er enslig), men har bestemt meg hundre ganger for ikke å bry meg. Jeg tjener godt selv, og trenger ikke bekymre meg over disse tusenlappene hun får i ny og ne (i tillegg til bidraget). Nå har hun fått en uventet regning på 30 000 (for henne er alle regninger "uventede.") Hun har nylig vært på sydenferie og dessuten kjøpt ny TV og stereoanlegg, og dessuten vært på storbyferie med en venninne. Så hun har ikke penger til å betale denne regningen. Derfor har hun hintet frampå til min mann om han kan hjelpe henne. Jeg ble bare så sint, synes det får være grenser. Egentlig misliker jeg sterkt at han driver og sponser ex-en ("gjør det for barnas skyld"). Jeg opplever det litt som et svik mot meg og vår familie (som også inkluderer hans særkullsbarn, + selvfølgelig våre fellesbarn). Vi har aldri vært på sydenferie sammen. Mannen min beroliger meg med at denne regningen har han ikke tenkt å hjelpe henne med, ettersom hun har brukt penger så uansvarlig tidligere i sommer. Men bare dette at han sier dette, at han liksom har en slags innsyn i eller kunnskap om hennes økonomi, gjør at jeg blir sjalu og føler at han på en måte er bundet til henne økonomisk på en måte, fortsatt, selv om det er snart 10 år siden de flyttet fra hverandre. Og jeg som trodde jeg var ferdig med disse irrasjonelle tankene/sjalusien...
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Han liker følelsen av at hun fortsatt trenger han. Dette kommer du aldri over, forlat han og få et bedre liv. Nå lar du negative tanker rundt eksen hans spise deg opp. Vil du ha det slik? Tro ikke at verken han eller hun endrer seg...
Gjest Purple Haze Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Jeg syns ikke akkurat at å forlate han er den beste ideen. Dere har barn sammen, og må tenke på det. Forstår at du syns dette er problematisk og irriterende. Ta en skikkelig prat med han. Spør hva han hadde syntes hvis du hadde hatt en eks som du hadde gitt tilsvarende mye penger. Han tenker sikkert at han gjør dette for barnas skyld. Kanskje har han dårlig samvittighet fordi det ble brudd mellom dem, og bruker penger som en slags kompensasjon, for at barna hans ikke skal ha det dårligere, selv om foreldrene ikke bor sammen. Eks`en hans bruker dette som en hvilepute, og bruker penger som hun lyster. Hun vet jo at det ordner seg uansett.
Gjest Nishiki Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Jeg hadde ikke akseptert det. Jeg ville tatt en skikkelig prat med gubben, forklart hva jeg syntes var greit og prøvd å kommet til en slags enighet. Jeg er enig med mannen din i å ville betale for ungene sine, men å betale for en eks blir feil. Og det gjelder å finne den gyldne middelvei. Håper dere finner ut av det!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Jeg ville også tatt en skikkelig prat med han. Jeg ville nok krevd at han holdt "regnskap" over hvor mye han gir henne i året foruten bidraget. På den måten kan dere lettere se det svart på hvitt, kanskje han trenger det? Og så ville jeg bedt han kutte ned på det, og ha en avtale på at når barna er hos henne betaler hun aktivitetene, og når barna er hos dere betaler dere aktivitetene... Du skal egentlig være glad for at han viser slikt engasjement for at barna hans skal få delta på ting da. Han er tydeligvis en meget god far Men det er jo ikke meningen at han skal være en hvilepute for eksen. Prat med han om det, si at du føler det er feil at han skal være som en pappa med lommeboken for henne selv om dere har råd til det... Og du, kom dere på sydenferie!!! Tvert!!!
Gjest både mor og stemor Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Det er litt både og synes jeg. Vi har ingen felles barn, men to barn hver med oss inn i samboerforholdet vårt. Selv får jeg ikke bidrag da barnefar er bidragsudyktig og jeg selv tjener for godt til å motta forskuddsbidrag. Mannen min tjener mer enn meg, mens hans eks mer enn ham igjen. De har ungene mer eller mindre likt, mens jeg har mine 80 %. Så allerede her er det skjevheter. Jeg kunne aldri bedt min eks om hjelp til å betale en regning, både fordi jeg ikke ville vært avhengig av ham økonomisk og heller ikke fordi han aldri ville bidratt med et rødt øre. Min nåværende betaler galant for ting til ungene selv om dette er ting som skal være hos moren. For meg blir det helt galt at han skal være med å betale for en seng til ungene hos henne, når vi også må kjøpe senger til dem her. De har jo like mye ting her som hos moren. Derfor har jeg sagt at jeg vil han skal slutte med dette. Ellers deler de alle regninger likt, og det mener jeg er rett. SFO og treningsavgifter deles 50/50. Om det er cuper eller andre ting som koster penger som den som følger, så betaler den som er med selv. Det jevner seg ut over samværstiden. Hennes private regninger vet jeg at han aldri hadde betalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå