Gå til innhold

Timeplanen til venninna mi

Fremhevede innlegg

Skrevet

over alt hun rekker?

Kl. 05.30 står hun opp, drar ut og jogger eller sykler i sommerhalvåret, hjem igjen, dusjer, lager matpakker, får barn til b.hage halv 8, er på jobb til 8. De dagene hun ikke trener, gjør hun husarbeid i rasende tempo med musikk på øret, mens resten av familien ennå sover.

Kl. halv 5 henter hun barn i b.hage, hjem, middag, lek, barne-tv, legging.

Fra halv 8 - 8 på kvelden: tid til hobbyer (hun har 2 kreative hobbyer). Dette holder hun på med til rundt midnatt.

Hun sover bare 5 timer om natta.

Er ikke dette usedvanlig sprekt? Hun ser nesten aldri på TV, ikke nyheter engang. Hun slapper av på sofaen mens barna ser barne-TV, alternativt bruker hun denne halvtimen til aviser eller nyheter på nett, sor å "holde seg litt orientert."

Til sammenligning: jeg som ikke har barn sover fra midnatt til 7 om morgenen, er utslitt etter jobb, ligger og drar meg en times tid etter middag, drar deretter på trening eller blir sittende foran TV eller med en bok. Likevel virker hun mye sprekere og mer energhisk enn meg. Hvordan er det mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hun høres veldig strukturert og energisk ut! Skulle ønske jeg fikk like mye ut av hverdagen som henne, spesielt at jeg fikk unna trening og husarbeid før dagen har startet!

Endret av søndagsengel?
Skrevet

Det går da ikke ann å bare sove fem timer om natta! Hvilke supermennesker er det som klarer det da?

Jeg ser heller ikke tv. Den ble svart i mars, så har vi ikke gidda å kjøpt oss ny. Trodde jeg skulle bli sprekere da, og at leiligheten skulle bli renere... pøh!

Det eneste som er forandret er at jeg bruker med tid til å lese bøker og bruke internett.

Tror det bare ligger for enkelte å takle en slik hverdag. Jeg velger å ikke tenke på det, for da føler jeg meg så uendelig utilstrekkelig. :sjenert:

Skrevet

Hun hørtes en smule energisk ut,ja. Men akkurat det der med å droppe TV`n gir utrolig mye ekstra tid. Venner lurer på hvordan jeg får tid til å trene og "hobbylere" så mye som jeg gjør.Svaret er enkelt, jeg ser ikke tv....

Skrevet

Jeg er mest opplagt etter 5-6 timers søvn om natta. Blir faktisk sløv av å sove mer. Men må si jeg skulle ønske jeg var like strukturert som denne venninnen din..

Gjest Nishiki
Skrevet

Et slikt supermenneske vil jeg og bli! Jeg må ha 8 timer søvn, eller så dør jeg om morgenen, det er jeg sikker på :fnise:

Skrevet

Den perfekte søvnmengde for et menneske ligger på mellom 5 og 8 timer i døgnet har jeg hørt fra en eller annen ekspert på søvn. Husker ikke hvor.

Så da er det naturlig at noen ligger i det øvre sjiktet mens noen ligger i det nedre. De er jo veldig heldige da.

Men jeg håper veninen virkelig er slik , og at hun ikke ryker på en smell om noen år....

Gjest Infralove
Skrevet

Søvnbehovet vårt varierer, så ho kan nok greie seg med 5 timer. Også er det vel noko med at når man først kjem inn i rutinen, så har man den nødvendige energien. Eg blir i alle fall meir slapp og giddelaus dess meir eg sit i ro. Dersom eg gjer noko heile tida, har eg og energi heile tida.

Men eg syns ho burde vere litt forsiktig. Det går jo an å bli utslitt og.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Du har ikke barn, og kan legge opp livet ditt på en annen måte. Småbarnsmødre må ofte være mer effektive, og man får et ekstra gir når de er små, fordi man bare må.

Man venner seg til mindre søvn over tid. Og hun er veldig strukturert, venninnen din.

Da mine barn var små, så min hverdag omtrent slik ut, som du beskriver. Jeg var alenemamma, og pendlet 10 mil hver dag for å studere. Jobbet kvelder/helger når barna var hos far i tillegg. Er man målrettet, gjør man det man må for å oppnå det man vil.

Nå når jeg har to nesten voksne barn, er jeg blitt ganske lat.

Skrevet

Jeg også fungerer litt sånn at jo mer jeg har å gjøre jo mer effektiv er jeg. Når jeg har fri en uke, fatter jeg ikke hvor lite jeg får gjort. Men med travle dager på jobb og besøk og aktiviteter på kveldene, blir også regninger betalt, huset vasket og forfallende arbeid gjort.

Trur TV titting er mye av forklaringen på ekstra tid, ja. Selv skulle jeg vel kastet ut PC'en....

Også her trengs det 7-8 timers søvn om natta...

Skrevet

Jeg tror mye av grunnen til at hun er så energisk, er at hun trener på morgenen. Det er utrolig hvor opplagt man blir av å starte dagen med litt trening :)

Det med sovinga går nok også bra som flere andre nevner. Jeg kan ikke sove mer enn maks syv timer, for da blir jeg stuptrøtt og sløv.

Hun har funnet noe som fungerer for henne, og det er jo bare bra :) Man har nok litt å lære av slike folk.

Skrevet

Det er sånne flinke jenter som plutselig møter veggen og kanskje til og med ender opp med ME.

Det er ingen god løsning å kjøre seg så hardt. Slapp heller litt av på krava.

Skrevet

en venninne av meg er veldig lik. Står opp skikkelig tidlig og bruker den tiden på morgenen på husarbeid/trening. Har mange barn og får dem alle avgårde/levert før jobb osv osv.

Men - hun er hyperaktiv. Hun klarer ikke sitte rolig og se tv /lese ol. Hun MÅ gjøre noe hele tiden.

Skrevet

Jeg drev også et skikkelig tempo noen år.

Stod opp klokka halv seks for å dra på trening. Så var det skole til halv fire. Deretter var det jobb fra fire til halv elleve tre av dagene i uka. Når jeg hadde syklet hjem fra jobben, gjorde jeg de leksene jeg absolutt måtte gjøre før dagen etter. La med vel i tolv- tida.

De dagene jeg ikke jobbet dro jeg rett fra skolen for å trene. Var deretter hjemme klokka seks. En dag i uka brukte jeg på å være sammen med venner. Den andre gikk til skolearbeid.

I helga jobbet jeg, var sammen med venner og gjorde det skolearbeidet jeg ikke hadde rukket i uka.

Gikk på en skikkelig smell ja... Håper jeg aldri finner på å kjøre et slik tempo igjen. Men det kan jo godt hende andre trives med det, selv om det ikke var noe for meg.

Skrevet
over alt hun rekker?

Kl. 05.30 står hun opp, drar ut og jogger eller sykler i sommerhalvåret, hjem igjen, dusjer, lager matpakker, får barn til b.hage halv 8, er på jobb til 8. De dagene hun ikke trener, gjør hun husarbeid i rasende tempo med musikk på øret, mens resten av familien ennå sover.

Fra halv 8 - 8 på kvelden: tid til hobbyer (hun har 2 kreative hobbyer). Dette holder hun på med til rundt midnatt.

Er ikke dette usedvanlig sprekt? Hun ser nesten aldri på TV, ikke nyheter engang. Hun slapper av på sofaen mens barna ser barne-TV, alternativt bruker hun denne halvtimen til aviser eller nyheter på nett, sor å "holde seg litt orientert."

Til sammenligning: jeg som ikke har barn sover fra midnatt til 7 om morgenen, er utslitt etter jobb, ligger og drar meg en times tid etter middag, drar deretter på trening eller blir sittende foran TV eller med en bok. Likevel virker hun mye sprekere og mer energhisk enn meg. Hvordan er det mulig?

Hun høres for opptatt og stresset ut for min smak. Jeg foretrekker mer rolige kvinner. Når har hun tid til sin mann? Rolige samtaler og refleksjon?

Skrevet

Minner litt om meg, men nå har ikke jeg barn. For det har jeg en annen ting som tar myyyye tid av livet mitt, men jeg liker å gjøre mye, og å se resultater fort.

Er litt stresset ja!! men jobber med saken ;)

jeg trenger å sette meg ned å kunne tenke, prate, bare nyte og slappe av...

men ellers trives jeg med ås mye energi. godt å bruke seg mye, når man føler man orker.

Skrevet
over alt hun rekker?

For å være ærlig så syns jeg det er rart du er så misunnelig på timeplanen hennes ja. Det høres ikke ut som hun lever et veldig spennende liv egentlig.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet (endret)

Jeg syns hun høres litt for strukturert ut jeg. Høres usunt og stressende ut.

Endret av Purple
Skrevet
Er ikke dette usedvanlig sprekt?

Jo, det er usedvanlig sprekt. I stedet for å spekulere i negative ting, bør man bare ta av seg hatten og deretter se hva man kan lære av henne.

Antagelig er hun fornøyd med livet sitt. Hun gjør de tingene hun liker å gjøre. Det gir henne positiv feedback. Noe som igjen gir henne ny energi.

I tillegg har hun forventninger fra andre mennesker (barn, arbeidsgiver, etc.) som tvinger henne til å stå løpet ut.

Med unntak av søvnbehovet, som nok varierer genetisk, tror jeg de fleste av oss kan føre samme liv hvis vi får en jobb vi liker, en partner/familie vi liker og finner en treningsform vi trives med.

Skrevet

Når jeg har ferie og ikke trener eller jobber og spiser usunt og sover mye, så merker jeg at jeg er skikkelig slapp og trøtt. Jeg må gjøre noe aktivt ellers blir jeg bare uopplagt.

Jeg er veldig glad i rutiner, så jeg skjønner godt at venninna di kan ha så mye energi. Så rart at folk må si at man kommer til å møte veggen hvis man lever slik.

Hun gjør jo det hun liker og jeg regner med hun slapper av når hun styrer med hobbyene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...