Gjest MørkSjokoFrik Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Hei! Jeg digger brownies og har fått en oppskrift jeg er helt greit fornøyd med, men det mangler mye i forhold til å være perfekt. Er derfor ute etter den perfekte browniesoppskriften for mitt behov. Elsker mørk sjokolade, så browniesen må være av sådan. Hater glasur og mener at det har ingenting på brownies å gjøre. Og ekte brownies bør være uten tilsetning av valnøtter, kirsebær osv. Håper noen har en bedre oppskrift enn den jeg har. Den er kun med bakekakao og det blir for dårlig sjokoladesmak for meg. Er det brownies skal det være ordentlig mørk sjokolade er min mening. I tillegg ønsker jeg å vite om noen av kaffebarer/take away steder i Oslo klarer å lager brownies som er tilpasset min smak. Har nå prøvd Deli de Luca (Smakte som en sjokoadekake med glasur) og United Bakeries (Altfor tørr og for lite sjokoladesmak). Kanskje er jeg storforlangende, men meg om det, men så vanskelig kan det vel ikke være å finne den perfekte brownies?
ashera Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 (endret) Oppskriften på den perfekte brownie har Arkana delt her i forumet mange ganger. Anbefales på det varmeste, jeg lager gjerne dobbel porsjon. Arkanas brownies 200 g mørk sjokolade (jeg bruker som regel 70%) 170 g smør 4 dl sukker 4 egg 2 ts vaniljesukker (her bruker jeg ordentlig essens om jeg har istedet for vaniljesukker, men da holder det gjerne med 1 ts) 2 ½ dl hvetemel Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en liten smurt eller bakepapirdekket (mest praktisk) langpanne. Stek ved 175 grader i ca. 45 minutter. Men dette varierer fra ovn til ovn, så følg godt med om du ikke vil ha tørre brownies. Ang gode brownies i Oslo - vel, jeg blir som regel skuffet i forhold til hva jeg selv lager med denne oppskriften. Veldig mange steder lager brownies med kakao og ikke med sjokolade. Endret 10. august 2008 av junia
Gjest Eurydike Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Min favoritt er Nigel Slater's Very Good Chocolate Brownies. Jeg lager dem i springform, både 22 cm og 24 cm fungerer. Du kan også doble oppskriften og steke i langpanne. Masse tung, mørk sjokoladesmak, og fantastisk konsistens (de må være godt romtempererte når man spiser dem!).
ashera Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Hva slags sukker bruker du da, Eurydike? Jeg har nemlig forsøkt å erstatte noe av sukkeret (dvs. 1,5 dl) i Arkanabrowniesene med lys muscovado, og de ga en rikere og mer karamellisert søtsmak.
Gjest Eurydike Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Hva slags sukker bruker du da, Eurydike? Jeg har nemlig forsøkt å erstatte noe av sukkeret (dvs. 1,5 dl) i Arkanabrowniesene med lys muscovado, og de ga en rikere og mer karamellisert søtsmak. Det som står i oppskriften - golden caster sugar. Merket jeg finner på butikken min er Billington, samme produsent som demerarasukkeret jeg bruker til kaffe.
ashera Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Så det får du altså tak i her i landet? Er det den lysebrune, finkornede brunsukkertypen?
Gjest Eurydike Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Så det får du altså tak i her i landet? Er det den lysebrune, finkornede brunsukkertypen? Ja, på såkalte velassorterte dagligvarebutikker.
~Mocca~ Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Godt brød bakeriene har veldig god brownies med biter av vhit sjokolade og walnøtter inni..
Gjest Gjest_Marken_* Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Godt brød bakeriene har veldig god brownies med biter av vhit sjokolade og walnøtter inni.. For å ikke snakke om Møllerens browniemix, langpanne. Lagde den i helgen, den var HIMMELSK!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå