Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 Jeg spiser sjelden eller aldri søtsaker og jeg trener ca 45 min 5-6 dager i uka.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Nei, ikke nødvendigvis. I teorier: Du kan spise sjokolade og chips HVER eneste dag, uten å gå opp i vekt sålenge du forbrenner mer enn du inntar (kalorier). En sunnere livsstil betyr ikke nødvendigvis vektnedgang.
reiseglad Skrevet 9. august 2008 #3 Skrevet 9. august 2008 (endret) Jeg spiser sjelden eller aldri søtsaker og jeg trener ca 45 min 5-6 dager i uka. Jeg har gått ned 7 kg på å kutte ut overnevnte, samt lyst brød, og erstatter det med rugbrød, fullkornspasta og fullkornsris. Spiser nå bare poteter en gang eller to i uka, og da bare en liten. Spiser mye mere salat også. Så det kommer vel heller an på hva du erstatter maten med. Endret 9. august 2008 av reiseglad
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Alt avhenger av kaloriene. Å kutte ut pasta, ris og poteter gjør ikke at du går ned i vekt, med mindre kaloriinntaket ditt pr dag begrenses. Dette er ganske elementær kunnskap om forbrenning og vekt: Så lenge du får i deg færre kalorier enn du forbruker, går du ned i vekt. Får i deg mer kalorier enn du forbruker, gå du opp. Simple as that! Hvor kaloriene kommer fra, spiller ingen rolle for selve vektnedgangens del. Men for helsens del er det selvsagt positivt å kutte ut pasta, ris og poteter. De inneholder stivelse og antibeitestoffer, og er egentlig ikke spesielt god næring for mennesker. Grønnsaker, nøtter, frukt, bær, egg og kjøtt er mye bedre!
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Alt avhenger av kaloriene. Å kutte ut pasta, ris og poteter gjør ikke at du går ned i vekt, med mindre kaloriinntaket ditt pr dag begrenses. Dette er ganske elementær kunnskap om forbrenning og vekt: Så lenge du får i deg færre kalorier enn du forbruker, går du ned i vekt. Får i deg mer kalorier enn du forbruker, gå du opp. Simple as that! Hvor kaloriene kommer fra, spiller ingen rolle for selve vektnedgangens del. Ok, jeg har lest at flere skriver det samme, MEN er det riktig? Hvis f.eks. de fleste kaloriene man spiser kommer fra karbohydrater, vil man høyst sannsynlig få i seg mye mer karbohydrater enn man klarer å forbrenne. Og hvis man får i seg mer karbohydrater enn man forbrenner, løser kroppen det ved å omdanne overskytende karbohydrater til kroppsfett. Derfor er jeg litt usikker på om det er ett fett hvor kaloriene kommer fra. Vet du noe om det?
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Ok, jeg har lest at flere skriver det samme, MEN er det riktig? Hvis f.eks. de fleste kaloriene man spiser kommer fra karbohydrater, vil man høyst sannsynlig få i seg mye mer karbohydrater enn man klarer å forbrenne. Og hvis man får i seg mer karbohydrater enn man forbrenner, løser kroppen det ved å omdanne overskytende karbohydrater til kroppsfett. Derfor er jeg litt usikker på om det er ett fett hvor kaloriene kommer fra. Vet du noe om det? Kalorier er kalorier, og får man i seg mer kalorier enn man forbruker, lagres de som fett på kroppen. Om kaloriene kommer fra fett, protein eller karbohydrater er ikke relevant. Kroppen forbrenner de kaloriene den TRENGER, og så lagrer den resten i tilfelle det blir bruk for dem senere.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Sjekk stoffskiftet ditt før du begynner på en diett! Om stoffskiftet ditt er for lavt så kan det være årsaken til evt vektøkning og depresjoj!
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Sjekk stoffskiftet ditt før du begynner på en diett! Om stoffskiftet ditt er for lavt så kan det være årsaken til evt vektøkning og depresjoj! Edit: Depresjoj= depresjon :-)
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Kalorier er kalorier, og får man i seg mer kalorier enn man forbruker, lagres de som fett på kroppen. Om kaloriene kommer fra fett, protein eller karbohydrater er ikke relevant. Kroppen forbrenner de kaloriene den TRENGER, og så lagrer den resten i tilfelle det blir bruk for dem senere. OK, men det stemmer dårlig med hva jeg har lest om emnet tidlgiere, men samme det. Til ts: Hvis du spiser mindre poteter, pasta og ris - og erstatter det med proteiner, så vil du gå ned/legge på deg mindre enn om du spiser samme mengde ris, poteter og pasta. Vær forsiktig med karbohydrater.
Supraspinatus Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 OK, men det stemmer dårlig med hva jeg har lest om emnet tidlgiere, men samme det. Til ts: Hvis du spiser mindre poteter, pasta og ris - og erstatter det med proteiner, så vil du gå ned/legge på deg mindre enn om du spiser samme mengde ris, poteter og pasta. Vær forsiktig med karbohydrater. Hva du har lest er jo egentlig ikke relevant i det hele tatt. Hva som er sant er relevant. Anbefaler ts å lese om dette fra FLERE uavhengige kilder da dietter og slanking er en bransje der det finnes mange forskjellige metoder. Og bare så det er nevnt, så er karbohydrater det næringstoffet du skal ha i deg størst andel av.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #11 Skrevet 11. august 2008 OK, men det stemmer dårlig med hva jeg har lest om emnet tidlgiere, men samme det. Til ts: Hvis du spiser mindre poteter, pasta og ris - og erstatter det med proteiner, så vil du gå ned/legge på deg mindre enn om du spiser samme mengde ris, poteter og pasta. Vær forsiktig med karbohydrater. Hva du har lest om emnet tidligere behøver ikke å ha vært sannheten. Det lønner seg å være kritisk til ALT man leser, ikke bare til det som krasjer med ens egne ideer om hvordan ting bør være. Rådet du gir TS her, om at hun vil gå ned i vekt hvis hun bytter ut X antall kcal fra karbs, med et likt antall kcal fra proteiner, er faktisk ikke korrekt. Du tar feil. Så lenge du spiser mer kalorier enn kroppen trenger, går du ikke ned i vekt. Hvor kaloriene kommer fra, spiller for vektnedgangens del ingen rolle. Du har gitt et råd som viser at det ikke er alt på dette forumet man bør ta for god fisk, siden enkelte bare formidler videre ting de har lest i glossy tenåringsmagasiner og andre svadakilder. Forsøk gjerne selv! Bytt ut karbohydratene med proteiner, i likt antall kalorier, og se hvor stille vekten kommer til å stå.
Lissi Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 Jeg spiser sjelden eller aldri søtsaker og jeg trener ca 45 min 5-6 dager i uka. Ja, sjansen er stor for at du går like fort opp i vekt igjen når du begynner å spise som før igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå