Bernermamma Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 Noen som har en god oppskrift på pastasalat? Noe enkelt i som pasta,egg,paprika,mais,o.l 1
Gjest Gaby Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 (endret) Jeg pleier å lage en som inneholder bare "vanlige" ingredienser: ca 4 dl makaroni (før koking) 1 agurk 2-3 tomater 1 rød paprika 1 boks mais 1 piknikskinke purreløk, ca 15 cm om den er normalt tykk 1 boks rømme Skjærer opp i små terninger, og blander inn rømme til slutt. Nam! Blir en passe stor porsjon til 4 personer, server med baguetter/hvitløksbaguetter. Edit: Noen ganger hiver jeg i ca en halv boks med røde bønner også, syns ikke personlig de smaker himmelsk, men de gir jo kjempefin farge, hehe Endret 10. august 2008 av Gaby
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Jeg synes ikke at boksemais eller picnicskinke er vanlige ingredienser. Jamie Olivers pastasalat er nam! Det er godt med parmesanflak på også: http://www.recipezaar.com/39345
Gjest Gaby Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Hmm, syns vel det er litt mere "vanlig" enn gule cherrytomater, frisk basilikum, hvitvinseddik, gressløk og oliven, som salaten du linker til inneholder? :klø:
Licota Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 "Man tager hva man haver, og haver man ikke det, tager man derefter"
Brunhilde Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Hmm, syns vel det er litt mere "vanlig" enn gule cherrytomater, frisk basilikum, hvitvinseddik, gressløk og oliven, som salaten du linker til inneholder? :klø: Du finner oftere ingrediensene nevnt over enn bogskinke og boksemais hjemme hos meg.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Når ble fancy oster og merkelige grønnsaker normale inngredienser i en hverdagssalat?? Picnicskinke og boksemais er nok litt mer normalt for normale mennesker med normale inntekter. Det er ikke alle som har råd til å bruke hundrevis av kroner på en salat liksom.
Gjest nextlife Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Når ble fancy oster og merkelige grønnsaker normale inngredienser i en hverdagssalat?? Picnicskinke og boksemais er nok litt mer normalt for normale mennesker med normale inntekter. Det er ikke alle som har råd til å bruke hundrevis av kroner på en salat liksom. Gode oster og deilige grønnsaker er faktisk normale ingredienser i salatene jeg lager. Det er derimot ikke Picnicskinke og boksemais. Men det er nå meg, da får jeg bare være unormal
Gjest nextlife Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 En kjempegod og enkel pastasalat : Kok pasta etter ønske (jeg liker best å bruke spiraler). Skyll i kaldt vann. Gni godt med pesto inn i den ferdigkokte pastaen. Bland i en neve ruccolasalat, soltørket tomat eller grillet paprika i strimler, kvern over litt salt og pepper. For en sterkere smak kan finhakket rødløk eller hvitløk tilsettes.
ashera Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 (endret) Haha, jeg har faktisk en med boksmai, men uten picnicskinke! Jeg koker 250 g spiralformet pasta og tilsetter 1/4 blomkål i bittesmå buketter, en rød paprika i terninger, en halv hakket rødløk, 1 liten boks Green Giant maiskorn og 150 - 200 g god røkt skinke skåret i staver. Dressingen lages av 3 ss matyoughurt og 3 ss lettrømme. Røres inn i salaten. Støt 1 ts. havsalt, 1 - 2 ts merian og to meget finhakkede soltørkede tomater i en morter. Blandes i dressingen eller direkte i salaten. Endret 11. august 2008 av junia
Gjest Zia Skrevet 12. august 2008 #11 Skrevet 12. august 2008 (endret) Picnicskinke og boksemais er nok litt mer normalt for normale mennesker med normale inntekter. Det er ikke alle som har råd til å bruke hundrevis av kroner på en salat liksom. Jeg anser meg selv for å være et normalt menneske med normal inntekt, og jeg pleier ikke å kjøpe mais på boks eller bogskinke. Så det er altså ikke normalt for meg. Dessuten tror jeg at salaten det ble linket til koster mindre enn den med de to nevnte ingrediensene. Men den er nok litt mindre mettende. Jeg liker godt denne salaten, gjerne med litt agurk i også. Endret 12. august 2008 av Zia
skrue Skrevet 12. august 2008 #12 Skrevet 12. august 2008 Jeg synes ikke at boksemais eller picnicskinke er vanlige ingredienser. Variasjon fryder.
LilleBille Skrevet 12. august 2008 #13 Skrevet 12. august 2008 Jeg var ikke klar over at maisbokser var "simpelt" - det er utrolig hva man har gått glpp av Når jeg lager pastasalat bruker jeg helst spiralpasta alt. penne - i tillegg til ruccola, mais (SW eller Green Gigant), sukkererter (helst de "tykke"), hakkkede soltørkede tomater, cherrytomatet, agurk og avocado. Lager sjelden dressing - men setter frem god olivenolje og balsamico.
Gjest Magica de Spell Skrevet 12. august 2008 #14 Skrevet 12. august 2008 Min standarspastasalat - vi bruker mye kylling ifht pasta, men det er jo ingenting i veien for å kutte ned på kyllingen og bruke mer pasta istendenfor. PASTASALAT 2 pers 150 g fullkornspasta (fusilli, penne el.l) 3 kyllingfileter i passe store munnfullbiter Sitron 1/2-1 rødløk, hakket 4-5 soltørkede tomater, finhakket 1 fedd hvitløk, knust og finhakket 1 tørket chilli, knust 1/2 squash i biter frisk basilikum salt pepper balsamicoeddik extra virgin olivenolje parmesan Kok pasta. Ta av litt av kokevannet i en kopp og legg de soltørekde tomatene oppi. Stek opp kylling. Krydre med salt og pepper og press gjerne over litt sitronsaft mens du steker. Når pastaen er ferdigkokt lar du den renne av i et dørslag. Imens bruker du pastakjelen til å kjapt steke squash, løk, hvitløk og chilli på svak varme i litt olje i et par minutter. Ha pasta og kylling oppi, tilsett olje, eddik, salt og pepper, soltørekde tomater og hakket basilikum. Ha på revet parmesan, evt fetaost hvis det faller bedre i smak. Ristede pinjekjerner er også godt i.
Gjest Eurydike Skrevet 12. august 2008 #15 Skrevet 12. august 2008 Jeg var ikke klar over at maisbokser var "simpelt" - det er utrolig hva man har gått glpp av Altså, det er jo ingen i tråden som har sagt at maisboks er "simpelt"! Noen mener det er vanlig, noen mener det ikke er vanlig, eller at andre salatingredienser er mer vanlige, men hva i all verden er egentlig "vanlig" mat? :klø: Derimot mener en gjest at cherrytomater, oliven og basilikum er merkelige grønnsaker, og at parmesan er en fancy ost, og ikke mat for normale mennesker.
Brunhilde Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 Jeg var ikke klar over at maisbokser var "simpelt" - det er utrolig hva man har gått glpp av Du er rett og slett litt harry! Spøk til side, simpelt er det ikke, men kanskje ikke mer vanlig enn parmesan og basilikum i våre dager? Jeg lager pastasalat slik Koker pastaspiraler eller sløyfer, skyller fort i kaldt vann og blander i grønn pesto, vær gjerne litt raus med pestoen. Oppi har jeg røykelaks skåret i passe strimlet og masse oliven. Sorte uten stein er lettest å spise, men saftige kalamataoliven smaker desidert best. Serveres med nybakt brød og smør, evt aioli.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #17 Skrevet 12. august 2008 Jeg har ingen god oppskrift, men vil bare nevne at pastaen bør kokes i tilstrekkelig saltet vann. Pastasalat med smakløs pasta er ikke godt, det har jeg fått erfare opptil flere ganger i det siste. Hvordan en person som ikke engang kan koke pasta kan få jobb i et kjøkken er for meg en gåte.
Rosenrød Skrevet 12. august 2008 #18 Skrevet 12. august 2008 Jeg liker: kokt pasta tunfisk frisk dill fetaost i olje cherrytomater rødløk rucculasalat balsamico
Gjest Gaby Skrevet 12. august 2008 #19 Skrevet 12. august 2008 Hehe, her ble det litt av en maisdiskusjon! Jeg lager litt mere fancye salater enn den jeg la ut på toppen her også da, med tunfisk og fetaost og oljer og sånt stasj, men i mitt hode (og på butikken) så er liksom boksmais og piknikskinke ofte litt mer tilgjengelig. Har sikkert mye å gjøre med hva man er vant med hjemmefra, og hvor mye man gidder å eksperimentere. Får jeg servert en god salat med mye godt i, kan jeg lage jeg den selv ved en senere anledning. Står ikke med nesa i kokebøker for å teste ut oppskrifter, og er ikke så god på å sette sammen mine egne. Synd, for jeg skulle ønske jeg var en mesterkokk! Piknikskinke er forresten ganske undervurdert men få for guds skyld vekk ALT, og jeg mener ALT, det ekle gugget som er på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå