epleyougurt Skrevet 10. august 2008 Forfatter #21 Skrevet 10. august 2008 Absolutt ikke under noe omstendigheter ville jeg betalt husleie til kjæresten min. Hadde jeg hatt en så kjip kjæreste ville jeg heller fortsatt å bo alene og sett meg om etter en ny kjæreste. Anser meg ikke som kjip når jeg lar noen få bruke og bo i noe jeg har betalt så mye penger for. At du ikke kan se for deg å betale for å bo i noen andres hjem sier vell litt om hvor lite du kan sette deg inn i andres situasjon.
epleyougurt Skrevet 10. august 2008 Forfatter #22 Skrevet 10. august 2008 Til den som spurte om hun hadde dårlig økonomi. Hun får 6000 av lånekassen vær mnd og jobber vedsidenav der hun tjener 3000+ pr mnd. Hun har da faste utgifter til mat og bolig på 4500 pr mnd. Da har hun 4500 til overs vær mnd. Dvs hun betaler 50% av mnd budsjett til hus og mat. Jeg har 18000 i mnd og betaler 10 000 til lån/fellesutgifter 800 i strøm 1500 i bensin/årsavgift/forsikring pr mnd 12 300 av 18 000 Dvs 68% av månedlig inntekt til faste utgifter
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #23 Skrevet 10. august 2008 Hun studerer her i byen og derfor kan hun ikke kjøpe seg inn i leiligheten. Og det med at hun kaster "bort" 3000 pr mnd er jo penger hun uansett måtte ha betalt noen andre for å leie hos de. Leiligheten min ligger 5min gange unna universitetet så det er ikke noe ulempe å bo her visaversa en annen leilighet. Hvor mye ville hun ha giddet å betale for en bolig hvis hun hadde bodd for seg selv?
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #24 Skrevet 10. august 2008 10 000 til lån/fellesutgifter Ikke bland inn lånet ditt. Det er din private greie. Hun skal ikke betale mer eller mindre hverken om du har nedbetalt lånet eller om du har tatt opp et lån med altfor høy rente.
epleyougurt Skrevet 10. august 2008 Forfatter #25 Skrevet 10. august 2008 Hvor mye ville hun ha giddet å betale for en bolig hvis hun hadde bodd for seg selv? Det billigste jeg finner på finn.no er 3800 og 4500 og det er i bo-kollektiv sammen 2-4 andre. Ingen av de er så nære studiestedet så hun må kjøpe busskort itillegg.
epleyougurt Skrevet 10. august 2008 Forfatter #26 Skrevet 10. august 2008 Ikke bland inn lånet ditt. Det er din private greie. Hun skal ikke betale mer eller mindre hverken om du har nedbetalt lånet eller om du har tatt opp et lån med altfor høy rente. Hvis jeg hadde eid hadde alt vært annerledes. Men nå som jeg har lån må jeg betale mye mer for å bo her(renter) Av de 8000 som går til lån er ca 1500 til avdrag. De resternde 2000 er til felleskostnader i borettslaget. Resten er renter og da en kostad for at jeg skal ha leiligheten.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #27 Skrevet 10. august 2008 Det billigste jeg finner på finn.no er 3800 og 4500 og det er i bo-kollektiv sammen 2-4 andre. Ingen av de er så nære studiestedet så hun må kjøpe busskort itillegg. OK. La oss si hun hadde betalt 5000. Da bør hun betale deg 2500 i husleie og så deler dere alle deres felles utgiftene. Det inkluderer strøm, men IKKE "fellesutgiftene" du betaler borettslaget for leiligheten din. Da har dere spart/tjent nøyaktig 2500 kroner hver. Bilen er litt mer komplisert. Du kjører antagelig mer enn henne, og hun ville ikke brukt penger på bil. På den annen side slipper hun nå busskort. Men siden bensinutgifter er bare ca. 1/3 av de totale bilutgiftene, så synes jeg hun i bør betale for bensinen hun bruker samt halvparten av det som går til felles bruk. Så 2500 i husleie + halvparten av alle felles forbruksutgifte + noe i bensin.
Gjest Gjest_Lillemor_* Skrevet 10. august 2008 #28 Skrevet 10. august 2008 Anser meg ikke som kjip når jeg lar noen få bruke og bo i noe jeg har betalt så mye penger for. Er enig med deg i at 3000 + strøm (og mat) er en rimelig fordeling, men stusser veldig på holdningen din her... Først og fremst stusser jeg på at hun skal betale "husleie" til deg. At hun skal bidra økonomisk til fellesskapet (deres bofellesskap) er rett og rimelig, men å betrakte det som "husleie" blir feil for meg. Det er juridisk sett DIN leilighet, det er et ubestidelig faktum, men din leilighet skal også bli hennes hjem, stedet der hun har sin base, og deler sin hverdag sammen med deg. Men jeg stusser også på at duu sier du er snill som lar henne få lov til å bo i, og bruke din leilighet... Snilt hadde vært å latt en kamerat campe på sofaen i 3 mnd uten å bidra økonomisk eller praktisk, snilt er ikke å "la henne bruke og bo i noe du har betalt så mye penger for" ! Dere ønsker å bo sammen, dette blir nå DERES HJEM, selv om leiligheten er din. Dette har ingenting med snillhet å gjøre, det er en praktisk løsning. Det er din leilighet juridisk sett, men i praksis er dette nå deres felles hjem.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #29 Skrevet 10. august 2008 Takk og pris for at jeg aldri vil havne i denne situasjonen. Jeg ville aldri flyttet inn sammen med min kjæreste, hvor han eide boligen, uten å få stå som eier av halve leiligheten. Og så utfra det betale lån og andre utgifter fordelt prosentvis utfra inntekt. Takst ved innflytting ville avklart hvor stor andel kjæresten skulle hatt som særeie og hatt med ut (kjøpt meg ut med) ved et evt brudd. Samme med totalt beløp hver enkelt har betalt ned på lånet. Langt mer komplisert selvsagt. Men ikke pokker om jeg skulle sitte uten nåla i veggen ved et evt brudd senere.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #30 Skrevet 10. august 2008 Det er juridisk sett DIN leilighet, det er et ubestidelig faktum, men din leilighet skal også bli hennes hjem, stedet der hun har sin base, og deler sin hverdag sammen med deg. Enig. Med den holdningen ts har, får hun nok mye mindre frihet i hans leilighet enn om hun hadde bodd alene.
epleyougurt Skrevet 10. august 2008 Forfatter #31 Skrevet 10. august 2008 Altså mitt høyeste ønske er at hun kjøper seg inn og vi eier halvparten av leiligheten vær. Prøver jo ikke å lure noen her, men rett skal være rett. Uansett om det er en kompis eller dama. Det er så mange som lar prinsippene gli bare man får et kyss i ny og ne...
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #32 Skrevet 10. august 2008 Langt mer komplisert selvsagt. Men ikke pokker om jeg skulle sitte uten nåla i veggen ved et evt brudd senere. Uten nåla i veggen? Du ville spart masse penger på å bo billig. Mennesker med normalt god økonomisk sans, ville investert pengene langsiktig i aksjefond eller i hvert fall høyrentekonto. At du tydeligvis bruker opp alt som står på kontoen din, er ditt problem.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #33 Skrevet 10. august 2008 Til dere som skriver samboerkontrakt, hva er "vitsen" med det hvis den ene parten eier alt og den andre part bare betaler det som man ville gjort hvis man skulle bodd et hvilket som helst annet sted? Og til deg TS, du skriver at hun går til skolen, hvorfor skal hun da betale halvparten av bilkostnadene? Og ser heller ikke grunnen til at hun skal være med å betale på borettslaget, det er du som får penga fra leiligheten når den selges uansett. Ellers er jeg enig med fordelingen du har tenkt på. Vi er i nesten samme situasjon. Samboeren min har kjøpt hus, han betaler alt som har med lånet å gjøre, dette holder jeg meg langt unna! Mat, strøm, faste avgifter og andre kostnader som man hadde hatt uansett hvor man hadde bodd deler vi og vi har hver vår bil så der er det ingen problem
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #34 Skrevet 10. august 2008 Jeg ville aldri flyttet inn sammen med min kjæreste, hvor han eide boligen, uten å få stå som eier av halve leiligheten. Og så utfra det betale lån og andre utgifter fordelt prosentvis utfra inntekt. Så du skal både stå som eier av halvparten OG han skal betale ned deler av lånet ditt fordi han tjener mer enn deg? Golddiggere lenge leve!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #35 Skrevet 10. august 2008 Hvis det er meningen at dere skal bygge et samliv sammen også i fremtiden, bør dere huske på at selv om hun får 6000 kr pr mnd fra lånekassa nå, er det penger som skal betales tilbake. Altså vil dere en gang i fremtiden ha et større studielån som skal betales. Sier dere, for i mitt hode, har man felles økonomi når man deler livet sammen.
LukaFrost Skrevet 10. august 2008 #36 Skrevet 10. august 2008 For meg hadde det vært uaktuelt å betale husleie til en samboer. Om hun betaler leie til deg er hun jo med på å betale ned ditt lån. For kanskje å dra den litt langt... det er jo riktig så lønnsomt for deg å bli samboer. Ikke for det, det skal jo lønne seg for begge parter å flytte sammen. Det som blir riktig i mine øyne er å kjøpe seg inn. Man trenger ikke kjøpe seg inn 50/50.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #37 Skrevet 10. august 2008 Det som blir riktig i mine øyne er å kjøpe seg inn. Man trenger ikke kjøpe seg inn 50/50. Regnestykket blir mye vanskeligere om man ikke kjøper seg inn 50/50. Eller er det nok en golddigger her som mener at man ikke trenger betale for å benytte den delen man ikke har kjøpt seg inn i?
Gjest Elfrida Skrevet 10. august 2008 #38 Skrevet 10. august 2008 Slik TS fremstiller det virker det jo som det lønner seg for begge å flytte sammen. Hun får lavere leveutgifter enn hun ville fått i leiemarkedet, og han får noen å dele utgiftene med. Det er ikke vanlig at studenter har mulighet til å kjøpe seg leilighet, og hvis hun skulle kjøpe seg inn ville nok utgiftene ha steget betydelig for henne, for da måtte hun også ha betalt avdrag på lån. Jeg syns ordningen TS skisserer virker grei.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #39 Skrevet 10. august 2008 Om hun betaler leie til deg er hun jo med på å betale ned ditt lån. For kanskje å dra den litt langt... det er jo riktig så lønnsomt for deg å bli samboer. Det ville da være riktig så lønnsomt for deg også om du hadde sluppet unna med å betale halvparten av den husleien du ellers ville betalt.
Noli Skrevet 10. august 2008 #40 Skrevet 10. august 2008 Det er jo husleie du skisserer at du ville betalt. Nei. Om min samboer og jeg ikke hadde hatt felles økonomi, ville vi delt likt på alle utgifter. Sannsynligvis ville han betalt inn på min konto, siden det meste av våre felles utgifter trekkes derfra. Men dette er ikke, og ville heller ikke vært husleie til meg. Anser meg ikke som kjip når jeg lar noen få bruke og bo i noe jeg har betalt så mye penger for. At du ikke kan se for deg å betale for å bo i noen andres hjem sier vell litt om hvor lite du kan sette deg inn i andres situasjon. Denne formuleringen sier jo mye om deg da. Her hvor vi bor nå er ikke mitt hjem, eller samboeren min sitt hjem. Det er vårt hjem. Da han flyttet inn her kunne det ikke falt meg inn å noensinne tenke at jeg er "snill som lar han bruke og bo i mitt hjem". Den tanken er helt absurd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå