epleyougurt Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 Hei, kjæresten min skal nå flytte inn til meg og vi har diskutert hva hun skal betale i leie. Jeg eier leiligheten og har et lån på denne på 1.3mill og betaler lån og felleskostnarder på denne på ca 10 000 pr mnd. Jeg foreslo at hun skulle betale 3000 for å bo her og at vi ordnet oss en felleskonto der begge setter inn 1500 for å betale mat og drikke pr mnd. Foreslo også at vi delte strømregning og bensinregning i 2. Hun var enig i alt helt til strøm og bensin, hun mente jeg skulle ta de 1500 (som jeg har igjen etter jeg har betalt min del av maten) til å betale strøm og bensin. Dvs at jeg betaler strøm og bensin med mine penger. Hun sier at hu mener jeg tjener for mye på at hun flytter inn, og jeg mener at vi begge tjener på samboerskapet. Det jeg lurer på er om noe av dette er for mye forlangt av meg?
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Hun sier at hu mener jeg tjener for mye på at hun flytter inn, og jeg mener at vi begge tjener på samboerskapet. Det jeg lurer på er om noe av dette er for mye forlangt av meg? Hvis det blir slutt, så har jo hennes penger blitt kasta ut av vinduet (til deg), mens du har betalt ned masse på leiligheten din.
AnetteR Skrevet 9. august 2008 #3 Skrevet 9. august 2008 Du kan ikke tilby henne å kjøpe seg inn i leiligheten i stedet? Det blir ofte en mer rettferdig løsning for begge parter. Ellers vet jeg mange bruker halvparten av rentene som fordelingsgrunnlag. Dvs at du betaler avdraget, mens hun er med på å dekke sin andel av de reelle bokostnadene. Så kan hun være med på å dekke kostnader man har om man leier (strøm, bredbånd), mens du dekker reperasjoner og oppussing som en eier vanligvis står for. Og husk samboerkontrakt
Gjest Cynthia Skrevet 9. august 2008 #4 Skrevet 9. august 2008 Hei. Jeg synes ikke regnestykket ditt høres urimelig ut, så fremt dere benytter bilen like mye. Bruker du bilen vesentlig mer enn henne, er jeg enig i at du bør dekke en større andel av disse kostnadene. Hvis forholdet er langvarig og stabilt, tror jeg imidlertid at jeg ville valgt å kjøpe meg inn i leiligheten, dersom jeg var i hennes situasjon. På den måten "taper" hun ikke 3000 kr hver måned, om det skulle bli slutt.
Jane F. Skrevet 9. august 2008 #5 Skrevet 9. august 2008 (endret) Jeg mener forslaget ditt er helt greit. Jeg og sambo har et lignende opplegg. Bortsett fra at jeg betaler bare 2000 i mnd i leie pga at jeg bare tjener ca 4000/5000 i mnd. 1500 på mat bruker vi begge. Sambo har to biler, som han betaler forsikring på. og på sommeren får jeg bruke "vinterbilen" hans mot at jeg betaler veiavgiften og bensin selv. Jeg syns definitivt det er feil å si at hun taper penger om forholdet går i vasken. Hun får jo bo utrolig billig. Hadde hun bodd for seg selv hadde hun jo måtte ut med mye mer. Synes det bare er riktig at hun skal dele på driftskostnadene(strøm,komunaleavgifter,internett,osv.) men å dele bensinregningen i to er vel litt drøyt.?? Bruker dere bilen like mye? Håper dere får ordnet opp i dette Endret 9. august 2008 av Jane F.
epleyougurt Skrevet 9. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. august 2008 Hun studerer her i byen og derfor kan hun ikke kjøpe seg inn i leiligheten. Og det med at hun kaster "bort" 3000 pr mnd er jo penger hun uansett måtte ha betalt noen andre for å leie hos de. Leiligheten min ligger 5min gange unna universitetet så det er ikke noe ulempe å bo her visaversa en annen leilighet.
Lissi Skrevet 9. august 2008 #7 Skrevet 9. august 2008 Hun studerer her i byen og derfor kan hun ikke kjøpe seg inn i leiligheten. Og det med at hun kaster "bort" 3000 pr mnd er jo penger hun uansett måtte ha betalt noen andre for å leie hos de. Leiligheten min ligger 5min gange unna universitetet så det er ikke noe ulempe å bo her visaversa en annen leilighet. 3000,- betaler hun for å bo, alle andre felles utgifter deler man på to. Så enkelt er det. Det jeg kaller felles er det dere begge bruker. Om du bruker din bil mest så bør ikke hun betale for bensin. Strøm bruker jo hun også.
Jade Skrevet 9. august 2008 #8 Skrevet 9. august 2008 (endret) Jeg synes ikke hun skal betale mer enn halvparten av gjennomsnittsleien som er på tilsvarene hus/leiligheter i området hvor du bor. Jeg går utifra at 3000 er godt under det, og at hun gjør en god deal med å flytte inn med deg? Det er ikke ditt problem at hennes leie går til å betale ned på ditt lån. Sånn er det når man leier. Og man får faktisk et sted å bo, så det er liksom ikke slik at pengene går opp i røyk. Skulle hun bodd et annet sted, hadde hun måtte betalt enda mer pr mnd på et annens lån. Klart hun skal betale strøm, hun bruker jo strøm hun også! Hvis hun sitter i bilen like mye som deg, bør hun spleise på den også. Men hvis du kjører bil til jobb, og hun må ta buss, så synes jeg ikke akkurat det skal deles 50/50. Hvis jeg var henne, ville jeg heller klagd på mat- og drikke-pengene. Her i familien spiser sikkert samboeren min minst dobbelt så mye som meg. Endret 9. august 2008 av Jade
Gjest men Skrevet 9. august 2008 #9 Skrevet 9. august 2008 Bruker hun bilen like mye som deg? Man har så lite penger som student at de færreste ( i hvertfall i min omgangskrets) prioriterer å ha egen bil, spesielt ikke om de bor noen minutter fra universitetet. Strøm er det en selvfølge at hun er med på å betale.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #10 Skrevet 10. august 2008 Jeg var engang samboer med en mer velstående mann. Dengang var jeg student og hadde ikke allverdens god råd. Han bodde i et dyrt hus (ekstra "dyrt" fordi han hadde valgt å nedbetale lånet på ti år isteden for 25). Jeg ville ikke ha sjans til å betale "halve" leia og isåfall ville jeg hatt mye høyere boutgifter enn om jeg fortsatte å bo i bokollektivet med mine venner. Løsningen ble at jeg betalte det samme som i kollektivet, og vi sørget for at jeg hadde igjen noe av studielånet til privat forbruk. Han "vant" ganske mye på det, selv om jeg ikke betalte full 50 % av de reelle utgiftene for å bo i et så stort hus. Han fikk redusert sine månedlige kostnader og fikk kjæresten som samboer, og jeg hjalp mye til med hans barn som bodde hos han halve tiden.
lulle Skrevet 10. august 2008 #11 Skrevet 10. august 2008 Jeg synes forslaget du skisserte er helt som en bør gjøre det. Ser at noen her sier at hun ved å betale leie, er med på å betale ditt lån. Sånn er det jo engang når en leier, en er med på å betale andre sine lån. I husleia bør det ligge, vann /renovasjon, forsikring, kabeltv.. Tror det er vanlig når en leier. At hun betaler halvparten av strøm er naturlig. Bensinutgifter er naturlig hvis hun bruker bilen like mye som deg. Det samme med veiavgift og bilforsikring. Ellers kan dere jo avtale at hun betaler litt eks 1/3 del. Ikke lett dette, når det er følelser involvert. Men lykke til:-)
Noli Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 Jeg synes hele idéen om å betale husleie til kjæresten sin er fullstendig latterlig.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 Jeg synes hele idéen om å betale husleie til kjæresten sin er fullstendig latterlig. Sier meg enig i det. Man flytter sammen på grunn av kjærlighet, ikke økonomisk gevinst, eller? Jeg hadde ikke krevd husleie skulle kjæresten min flyttet inn i en leilighet som jeg eier. Han kunne selvfølgelig kjøpe seg inn hvis han ønsket.
Gjest gurimalla ii Skrevet 10. august 2008 #14 Skrevet 10. august 2008 Sier meg enig i det. Man flytter sammen på grunn av kjærlighet, ikke økonomisk gevinst, eller? Jeg hadde ikke krevd husleie skulle kjæresten min flyttet inn i en leilighet som jeg eier. Han kunne selvfølgelig kjøpe seg inn hvis han ønsket. Det er vel ganske vanlig å dele på utgiftene når man flytter sammen. Hva du kaller det er vel likegyldig. Jeg vil tro at av de 10 000 som går til boligutgifter er det lite som går til avdrag av lån, og at hun med å bidra med 3000 i mnd i realiteten ikke bidrar til avdraget, men på renter og andre løpende kostander.
Ce'Nedra Skrevet 10. august 2008 #15 Skrevet 10. august 2008 Hun bør betale halvparten av alle boutgifter, ingenting på lånet.
Noli Skrevet 10. august 2008 #16 Skrevet 10. august 2008 Jeg ville betalt halvparten av reelle boutgifter, ja. F.eks. om det var felleskostnader, vann- og kloakkavgift, strøm osv. Absolutt ikke under noe omstendigheter ville jeg betalt husleie til kjæresten min. Hadde jeg hatt en så kjip kjæreste ville jeg heller fortsatt å bo alene og sett meg om etter en ny kjæreste.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #17 Skrevet 10. august 2008 Synes ikke det virker urimelig, men ville kanskje gjort det annerledes selv. Om jeg selv skulle flyttet inn til min samboer i hans leilighet og ikke kjøpt meg inn ville jeg gjort som følger. Betalt husleie utfra halve felleskostnader + halvparten av renteutgiftene. Avdrag mener jeg går med til verdistigning og at den får eier selv ta. Halvparten av strøm, internett, tv-lisens, fasttelefon, + andre eventuelle faste kostnader. Halvparten av mat- og husholdningsutgifter. Om vi hadde brukt bilen like mye så hadde jeg stått for halvparten av driftsutgiftene, dvs. bensin og årsavgift. Om bilen er belånt ville jeg vært med på å dele billånet mot å bli deleier i bilen. Oppussing og oppgradering av leilighet mener jeg er eiers ansvar da dette øker verdien på leiligheten. Mens utgifter til vedlikehold bør deles likt. Og husk! Skriv samboerkontrakt - selv om livet som samboer er rosenrødt i starten kan det fort blir et rent helvete om forholdet skulle ryke
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #18 Skrevet 10. august 2008 Jeg ville betalt halvparten av reelle boutgifter, ja. F.eks. om det var felleskostnader, vann- og kloakkavgift, strøm osv. Absolutt ikke under noe omstendigheter ville jeg betalt husleie til kjæresten min. Hadde jeg hatt en så kjip kjæreste ville jeg heller fortsatt å bo alene og sett meg om etter en ny kjæreste. Det er jo husleie du skisserer at du ville betalt.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #19 Skrevet 10. august 2008 Enig i at hun ikke skal betale på samboers lån, men det er jo gjerne en husleie og utgifter ved å bo et sted uansett, så gå ut fra det. Jeg ville aldri flyttet inn til noen og forlangt å bo "gratis". Ellers bør dere også ta hensyn til hennes økonomiske situasjon - om hun er student blir det vel ikke penger til overs om dere skal dele 50/50 på alle utgifter i tillegg til den skisserte leia. Jobber hun er det annerledes. Målet må vel være at begge kommer greit ut av det, ikke at den ene tjener penger på den andre enten ved å få bo tilnærmet kostnadsfritt eller at man betaler den andres lån.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #20 Skrevet 10. august 2008 Hadde jeg hatt en så kjip kjæreste ville jeg heller fortsatt å bo alene og sett meg om etter en ny kjæreste. Og hadde jeg hatt en slik snylter av en kjæreste som deg, ville jeg heller fortsatt å bo alene og sett meg om etter en ny kjæreste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå