Gjest Grafica Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 Vi fikk oss (ENDELIG!!!!!) ny komfyr med keramisk koketopp. Og jeg går og vasker den flere ganger om dagen. For det virker ikke som den blir ordentlig ren! Er en "fettflekk" som ikke forsvinner, og det danner seg et fettete belegg. Vaskerutinen min er som så: Spraye med Mr muscle kjøkkenspray, bruke en svamp til å vaske over med (ikke den grønne siden!) Tørke av med tørkepapir Gå over med ren, fuktig klut som er ment til glassflater Tørke av med en ren, tørr klut ment til glassflater Hvordan vasker dere deres keramiske koketopper, og hvor ofte?
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Vi fikk oss (ENDELIG!!!!!) ny komfyr med keramisk koketopp. Og jeg går og vasker den flere ganger om dagen. For det virker ikke som den blir ordentlig ren! Er en "fettflekk" som ikke forsvinner, og det danner seg et fettete belegg. Vaskerutinen min er som så: Spraye med Mr muscle kjøkkenspray, bruke en svamp til å vaske over med (ikke den grønne siden!) Tørke av med tørkepapir Gå over med ren, fuktig klut som er ment til glassflater Tørke av med en ren, tørr klut ment til glassflater Hvordan vasker dere deres keramiske koketopper, og hvor ofte? Hei ! Jeg bruker CERA-FIX har på og tørker med tørkepapir. Nå er min ovn fra 1991 og "godt" brukt. Så noe går ikke av noe er vel kanskje også "slittasje" Men må si at skal jeg ha ny topp blir det ikke keramiktopp men vanlige plater.
Gjest Grafica Skrevet 9. august 2008 #3 Skrevet 9. august 2008 Usj jeg hater vanlige plater! Ville helst ha induksjon, men hadde ikke råd til det nå. Komfyren er perfekt på alle måter, bruker bare halvparten så lang tid på å koke opp vann som den forrige med kokeplater!
Jane F. Skrevet 9. august 2008 #4 Skrevet 9. august 2008 vi fikk oss ny ovn for et halvt år siden og vi hadde en periode at vi ikke gjorde den helt ren. og da ble det slike flekker som ikke går av. og som nesten ser ut som de ligger neddi toppplaten. Uansett, så finnes det et rense poleringsmiddel. Kommer ikke på hva det heter med de har det på utsalgsteder for ovn med slik topp. Dette midlet gnues inn med en lett fuktig klut og etterpå tørker man av med lett fuktig ren klut eller papir. Gjorde det for noen dager siden og den ser helt ut som ny ikke en eneste flekk! Har også hørt et sted at man ikke skal bruk andre midler enn de som er ment til keramiske topper for da blir de matte eller sjoldete. Vet ikke om det er noe i det men jeg bruker bare vann med evt ørlite salo i. For å løse opp smør som har sprutet feks..
pittie Skrevet 9. august 2008 #5 Skrevet 9. august 2008 vi bruker kun et slikt sett som vi kjøpte på elkjøp. Et rensemiddel man skal smøre på (antaglig det samme som Jane F. referer til) og ei "fett skrape". Skinnende rent og lukter kjempe godt!
Wildy Skrevet 9. august 2008 #6 Skrevet 9. august 2008 Vi har hatt en induksjonstopp her i snart tre år. Når jeg lager mat har jeg alltid en klut liggende klar og tørker av sprut etterhvert. Når jeg tar kjøkkenet etter middag tørker jeg over først med fuktig klut, deretter med tørr klut. Har ikke en eneste ripe eller flekk, toppen er skinnende blank.
Jane F. Skrevet 9. august 2008 #7 Skrevet 9. august 2008 vi bruker kun et slikt sett som vi kjøpte på elkjøp. Et rensemiddel man skal smøre på (antaglig det samme som Jane F. referer til) og ei "fett skrape". Skinnende rent og lukter kjempe godt! ja jeg tror det er det samme. Fikk en nesten tom flaske av min bestemor og den har vart i et halvt år nå. Trenger ikke å bruke så mye for å si det slik. Vi vasker den ikke med dette midlet hver dag, men ca en gang i uken. Hovedsaklig for at jeg jobber med mat og tar med meg ferdig mat hjem og da bruker vi ikke platene så mye. oftest micro eller stekovn. men vil tro at det ikke er nødvendig oftere heller om man tørker med klut før ting stivner. Problemet vi har hatt er at om det koker over så blir det liggende fett eller matrester under kjelen så selv om man tørker blir det litt brent. men dette tar midlet.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Bruker stort sett mikrofiberklut med varmt vann jeg... Men jeg tørker av ovnen rett etter at jeg har laget mat, når sprut og flekker fortsatt ikke har størknet.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 10. august 2008 #9 Skrevet 10. august 2008 bruker vaskemiddel for kjeramisk koketopp, og skrapen som fulgte med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå