Gå til innhold

Hvor mange egg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så et klipp på nett, som gikk ut på rask og effektiv måte å skrelle hardkokt egg på: man tar av litt eggeskall i toppen og bunnen, og så blåser man hele egget ut. (!)

Det så veldig enkelt ut på film, men vet jo ikke om slikt funker i virkeligheten. Opplever at skall er vanskelig å få av innimellom. Hater å måtte detaljplukke millimeter for millimeter av skallet, når det er skikkelig gjenstridig...

Noen som har gode råd el.l. når det gjelder å skrelle egg effektivt?

Skrevet

Ta hele eggekjelen og sett under kaldt vann fra springen når de er ferdigkokte, la vannet renne så lenge at du klarer å ta i eggene. Så kakker du egget forsiktig rundt hele, og peller av mens du holder det under rennende, kaldt vann.. :) Funker som bare rakkern hos oss! ;)

Skrevet

Jeg spiser omelett hver dag. To egg til omelett er hm altså 14 egg per uke. Egg er sunt og utrolig godt. :D

Skrevet

kaprifolen: jeg syns det er vanskelig å få eggene ut hele og fine. Jeg gjør det du beskriver der, men alikevel bli egget ødelagt i formen og småskall henger igjen.

I dag har jeg testet noe nytt: jeg kokte, lot dem ligge i rennende vann og skrelte dem nede i en bolle med lunkent vann. DA gikk det lettere! :D

Skrevet

Jeg støtter dette å la det renne kaldt vann over dem. Det er metoden jeg bruker også. Men la det renne en stund. Først kan du la dem stå litt og så ha vann over. Eller omvent. Sånn er det vi gjør det.

Skrevet
At man får forhøyet kolestrol av egg er bare en myte. Man kan spise endel egg om dagen uten at det har noe å si. I perioder kan jeg spise 3 egg om dagen, men jeg er en veldig periode-spiser.

når man har høyt kolestrol skal man ikke spise mer enn 2 - 3 egg i uka det er ikke farlig i forhold til kolestrol med egg men skal ikke ha mer enn det ellers kan det begynne å bli falrig.

man kan ha arvelig kolestrol eller det kan komme av mettede fettsyrer. jeg har høyt kolestrol den arvelige typen og egg er ikke farlig så lenge man holder seg til kvoten!

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Spiser vel 1-2 egg i uka, men skal bli flinkere til å spise det. Sunt og godt :)

Skrevet

Er det skadelig å spise egg som har kokt litt vel lenge og har blitt lett grønne utenpå plomma? :sukk:

Skrevet

Spiser helt sikkert minst 14 egg i uka - tror oftest det går med en sånn kartong på tjue egg hver uke. Egg er nam!

Skrevet (endret)

Jeg har en hang til å kjøpe de ekstra store xl-eggene i pakninger på seks. Det bor nok en liten "skap-Amerikaner" i meg. :) De er det fin størrelse på. Eggene altså,- ikke Amerikanerene. :spise:

Og så er det de som har ekstra GUL plomme; de er visuelt forfriskende å spise. Det ser sunt ut, bare fordi det er gult liksom, hehe...

Men så er det tanken på økonomi som får meg til å kjøpe de store brettene med atten egg i....eller de aller største brettene med enda flere egg i: jeg føler meg RIK, med slikt i kjøleskapet! :jepp:

Endret av Margareth
Skrevet

Av og til putter jeg litt, eller mye, løk-skall oppi vannet når jeg koker egg, bare for å variere litt i farge. Er det noen som vet om andre effektive ting man kan bruke i så måte?

Skrevet

Jeg spiser ca 1-2 egg hver dag. Spiser det kokt på brødskive eller knekkebrød med kaviar eller tomat. Enkelt, sunt og godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...