Gå til innhold

Tør dere plukke sopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

PLukket sopp med min onkel i mine barneår :) men skal nå for første gangs som voksen prøve å plukke idag eller imogen. Har sopp bok, men skal også opp til min onkel for kontroll, da han er ganske god på slike ting :)

Skrevet
Har noen erfaringer med sort trompetsopp?

-misa

Jeg har plukket en del sort trompetsopp. Jeg tørker den sammen med steinsopppen, og oppbevarer på glass. Bruker blandingen særlig i risotto. Kjempegodt!

Skrevet
Jeg har plukket og tilberedt sort trompetsopp - jeg har bare stekt den lett i smør. Det er veldig godt. Jeg har funnet sort trompetsopp i Lillomarka i Oslo.

Jeg har plukket en del sort trompetsopp. Jeg tørker den sammen med steinsopppen, og oppbevarer på glass. Bruker blandingen særlig i risotto. Kjempegodt!

Takk for svar! Jeg har så lyst å prøve denne, har hørt at den er bedre enn kantarellen. Kan sort trompetsopp lett forveksles med andre sopptyper, slik at dere anbefaler jeg går på soppkontroll?

-misa

Skrevet

http://www.kristvi.net/sopp/sort_trompetsopp.htm

Når du først kjenner den så er den umulig å forveksle med noe annet enn andre spiselige (og veldig sjeldne) sopper.

MEN hvis du aldri har sett den annet enn på bilde så viser jo historien at det går fint an å forveksle, så jeg anbefaler alltid soppkontroll når man plukker nye sopper.

Den er veldig tynn i kjøttet, og hul nesten tvers igjennom. Det ser nesten ut som noe svart løv eller gammel inntørket sopp på litt avstand.

Skrevet

Plukker sopp, men kun safe'e sopper. Traktkantarell (dødsgodt, skjønner ikke at man kan si det ligner på kantarell, for det gjør den ikke!), kantarell og piggsopp. Skulle gjerne ønske å lære mer! Det beste er å gå tur med noen som virkelig kan det. Sikkert lurt å gjøre det nå som det er så mye ute! Har vært på sopptur med kjennere, men det er dårlig deal når det er dårlig soppår...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...