Gå til innhold

Tør dere plukke sopp?

Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Jeg har gått til anskaffelse av en avansert soppbok med både bilder og tegninger, samt en utførlig beskrivelse av de enkelte soppers utseende. Det er nå meningen at jeg ved hjelp av denne skal kunne bruke høsten til å plukke sopp.

Jeg har ingen erfaring med dette, men regner med at jeg skal klare de enkleste,slik som kantarell og steinsopp .

Jeg gleder meg til å ta fatt på dette. En kan jo lage utsøkte retter med sopp.

Hva med dere, tør dere plukke sopp?

Hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Hvis du er helt nybegynner ville jeg støttet meg på flere ting enn bare en soppbok. Forsøk å finne et kveldskurs, eller finn ut om det finnes soppkontroller i soppsesongen i nærheten av der du bor.

Når du har vært på sopptur kan du da ta med deg kurven til soppkontrollen og så hjelper de deg med å bekrefte at soppen er det du tror den er, eller at du faktisk har klart å finne noe giftig eller uspiselig.

Når du plukker sopper du er usikker på bør de ikke legges sammen med den andre soppen, men for seg, ellers kan du risikere å måtte kaste alt sammen.

http://www.soppognyttevekster.no/default.asp

Norges sopp- og nyttevekstforening har et diskusjonsforum på siden sin der soppsakkyndige ofte hjelper med å bestemme sopptyper. Du finner også lokallag som arrangerer kurs og soppkontroller.

For Osloområdet:

Soppkontroll holdes hver søndag i soppsessongen, fra 24. august til 5. oktober kl. 15:00-17:00. Soppkontrollene holdes følgende steder:

# Sognsvann, ved T-banen

# Rustadsaga, ved bommen

# Sandbakken, ved kafeen

# Bærums verk, ved brua

# Asker kulturhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker sopp, men bare sorter jeg er helt sikker på og som er så godt som umulige å forveksle med giftige sorter, som kantarell, traktkantarell (kan forveksles med en annen spiselig sopp), lys piggsopp og steinsopp. Jeg har vokst opp med sopplukking, men tror ikke jeg hadde tort å stole på soppboka for andre sorter enn de jeg nevner likevel - eller kanskje det er derfor; erfarne sopplukkere er stort sett veldig forsiktige med hva de plukker fordi de vet hvor farlig det kan være å ta feil. Når man sjekker med boka er det viktig å lese om alle kjennetegn, både størrelse, sporer, (endring av) farge på kjøttet og voksested - og selvsagt om den kan forveksles med noe annet. Soppen skal ikke bare "likne ganske mye", den skal samsvare HELT med den i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler selv at jeg ikke har god nok kjennskap til ulike sopper til å plukke dem. Selv om jeg hadde hatt en soppbok hadde jeg definitivt ikke tatt sjansen.

Da kjøper jeg heller sopp på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttig informasjon Elfrida. :)

Jeg elsker å plukke både sopp og bær, men på førstnevnte går det mest i kantareller. Ellers har jeg plukket steinsopp, matblekksopp og matrisker. Se feks http://www.statskog.no/index.asp?strurl=10...&subExpand= for bilder. Der står det også noen nyttige tips.

Matblekksopp kan virkelig anbefales, og vokser på de fleste plener (i alle fall nordpå ;)).

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Ingunn_*

Jeg plukker sopp ja.Jeg plukker kun de jeg er 100% sikker på og da mener jeg 100% sikker. En soppbok og du er nybegynner er ikke særlig lovende.

Om du plukker sopp som du ikke vet hva er og legger dem med sopp du er sikker på må du ikke spise soppen du er sikker på! Det kan av og til holde at du har tatt på en giftig sopp til at du blir kjempedårlig om du eks putter fingrene dine i munnen etterpå!

Mange avdere her inne tror at det kun finns en type kantarell!

Det er ikke sant! Du har noe som heter falsk kantarell og noe som heter traktkantarell! Disse er ikke giftige men smaker ikke like godt som ekte kantarell!

Det finns mange forskjellige typer kremler.Gul, rød og grønn bla. disse er som oftest spiselige, men er rødkremle skal du ikke plukke da den kan forveksles med en giftig rødkremle!

Jeg er flink på sopp, da jeg er vokst opp med en far som er soppkontrolør på hobbybasis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker sopp, men spiser den ikke :-)

Jeg tørker sopp og sprayer dem med klarlakk og bruker dem i dekorasjoner. Vel, kanskje ikke nå lenger, men jeg gjorde det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker bare sopp jeg er 100% sikker på, dvs kantarell, traktkantarell og steinsopp. Sambo har vokst opp med sopplukking, og jeg har lært meg av han hvordan de skal se ut. Som nybegynner uten noen rundt deg som kan sopp så ville jeg helt klart tatt en tur innom en soppkontrollør etter første turen, da får du bekreftet at de er akkurat det du tror de er (og som andre sier - legg aldri sopp du er usikker på sammen med de du er sikre på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange avdere her inne tror at det kun finns en type kantarell!

Det er ikke sant! Du har noe som heter falsk kantarell og noe som heter traktkantarell! Disse er ikke giftige men smaker ikke like godt som ekte kantarell!

Man lærer fort å se forskjell på kantarell og falsk kantarell, traktkantarell ser også rimelig anerledes ut, vanskelig å forveksle den med vanlig kantarell. Og så lenge ingen av de er ikke er giftige så er det heller ikke farlig å ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Nei, jeg kommer meg aldri så langt. Tør ikke å plukke uten at noen kontrollerer, og klarer aldri helt å få med meg når kontrollene er, så det har bare blitt med tanken. Men jeg har veldig lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt?

Var det ment som et spørsmål...? Jeg spør om noen har erfaringer, og da mener jeg om de har plukket og/eller tilberedt den.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ment som et spørsmål...? Jeg spør om noen har erfaringer, og da mener jeg om de har plukket og/eller tilberedt den.
Jeg har plukket og tilberedt sort trompetsopp - jeg har bare stekt den lett i smør. Det er veldig godt. Jeg har funnet sort trompetsopp i Lillomarka i Oslo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...