Gå til innhold

Hva synes dere om menn som ikke engang gidder

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jon Are_*
Skrevet

Hei jenter :)

Jeg leste i avisen i går at så mye som 40% av alle fedre ikke engang ønsker å ta ut sine seks uker :nei: Hva synes dere om dette, og har dere ville vært sammen en sånn "mann"?

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er helt tullete...menn som er gift/samboer kaster da vekk 6 uker med kos sammen med barnet sitt.Mor får ikke lov til å ta de ukene så jeg forstår ikke det nei.Eksen min sutret fælt over denne permisjonen,noe som føyer seg inn på listen over hvorfor han ble eksen min.

Det er fortsatt mange menn som syns det er helt kurant med tradisjonell kjønnsdelig i hjemmet...kanskje fordi de ser hvor tøft et er???

Endret av Honey Bee
Skrevet

Nå kan det jo være mange grunner til at folk gjør som de gjør, men hvis en mann unnlater å ta ut sine seks uker fordi han ikke "har lyst" eller fordi han ikke syns det er morsomt nok eller mandig nok, da tenker jeg at det er en veldig umoden og litt dum mann.

Skrevet

Jeg blir en balnding av sjokkert og forundra. Og takker Gud for at jeg ikke gifta meg med en slik en.

Skrevet
Hei jenter :)

Jeg leste i avisen i går at så mye som 40% av alle fedre ikke engang ønsker å ta ut sine seks uker :nei: Hva synes dere om dette, og har dere ville vært sammen en sånn "mann"?

Med hilsen fra Jon Are

Jeg er sammen med en sånn mann. Dvs. det var ikke snakk om å ikke gidde, det var snakk om at jeg var hjemmeværende, han var selvstendig næringsdrivende i en jobb hvor det ikke var mulighet for å skaffe vikar og vi hadde ikke råd til å legge ned virksomheten i de ukene.

Derfor er svaret på spørsmålet: Det kommer an på hvilken grunn mannen hadde for å velge å ikke ta ut de seks ukene.

Gjest Elfrida
Skrevet

En ting er selvstendig næringsdrivende som selv ER hele virksomheten, da skjønner jeg godt at man rett og slett ikke har mulighet, kanskje særlig hvis man er midt oppe i etableringsfasen.

Men jeg tror ikke 40 % av fedre er i den situasjonen.

Jeg tror det heller er kulturelt. Sjefen/kollegene fremstiller det som om man er helt uunnværlig på jobben, og at det å ta pappaperm er noe veldig sært, ofte tror man det kanskje selv også. Og så tør man kanskje ikke gjøre noe som ingen av de andre gutta på jobben har gjort før en. Man er kanskje redd for at det skal ha noen konsekvenser for karriere eller lønn eller bare at man blir sett på som en slags tøffel. Tror jeg da. Jeg tror nemlig ikke at det er fordi de ikke er så veldig interessert i ungen.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om det. Hadde aldri giddet være med en mann som ikke ønsket mere enn 6 ukers permisjon

Skrevet

Dette må foreldrene bli enige om. Det viktigste er at de løser det på en måte som fungerer for begge foreldrene og for barnet.

De fleste fedre setter nok pris på denne muligheten til å tilbringe mer tid sammen med barnet. Men det gjelder ikke alle. Eksen min hadde bare 2 uker permisjon (10 år siden). Han valgte å dra på guttetur til Sveits for å kjøre off piste.

Skrevet
Jeg tror nemlig ikke at det er fordi de ikke er så veldig interessert i ungen.

De jeg kjenner er stort sett interessert i ungene sine, men foretrekker å supplere fremfor å være omsorgsperson 24/7.

Tror alle parter har veldig godt av alenepermisjon for far.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg tenker ikke noe negativt om fedre som ikke ønsker å ta ut sin del av permisjonen. Mange har kanskje ikke tålmodighet til å gå hjemme med en liten baby, men det betyr jo ikke at man er noen dårlig pappa av den grunn. Siden de 6 permisjonsukene er frivillige ser jeg ingen grunn til at man skal rakke ned på fedre som ikke ønsker å ta ut permisjon.

Skrevet

Jeg tror det ligger an på denne måten jeg.

Det er 40% som ikke tar ut permisjonen...

Noen gidder ikke, noen har ikke mulighet pga selvstendig næringsdriving ( som er tilfellet hos oss ), noen får ikke av sjefen selv om det er lovpålagt regner jeg med, og noen får ikke av dama fordi hun allikevel ikke er i jobb. Til slutt så har du alle dem som ikke bor sammen med mor lenger som jeg regner med er inne i denne statistikken, og da er det lenger ikke helt sikkert at statistikken er til å stole på i det hele tatt.

Skrevet
Jeg tenker ikke noe negativt om fedre som ikke ønsker å ta ut sin del av permisjonen. Mange har kanskje ikke tålmodighet til å gå hjemme med en liten baby, men det betyr jo ikke at man er noen dårlig pappa av den grunn. Siden de 6 permisjonsukene er frivillige ser jeg ingen grunn til at man skal rakke ned på fedre som ikke ønsker å ta ut permisjon.

Hva ville du synes om det var mor som ikke giddet å ta permisjon da?

Skrevet

Jeg hadde nok ikke frivillig fått unger med en mann som ikke orker/gidder/tør å være alene sammen med sitt eget barn.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hva ville du synes om det var mor som ikke giddet å ta permisjon da?

Det viktigste er at noen er sammen med barnet, men hvis både mor og far jobber fulltid fra dag én ville jeg nok ha stusset litt.

Skrevet

Nei jeg skjønner heller ikke helt det der. En ting er jo å ta en lang permisjon på flere mnd, men 6 uker er ikke så mye. Men vi må jo se bort fra muligens de barna som blir født/unnfanget utenfor et forhold og hvor far faktisk ikke egentlig er særlig inne i bildet. Det er noen av dem også.

Mange menn med karrierejobber tar seg ikke tid. Men det er ikke alltid så lett heller. Som daglig leder i et selskap er det nesten verre å å være borte en kort periode. Høres rart ut, men ofte er det enklere å forholde seg til mors fravær fordi det gjerne er en god stund og planlegges godt. Men fravær i 2-3 mnd er liksom ikke nok til å ansette en ny heller.

Til menns forsvar er det fremdels i progresjon dette med å innstille seg på å ta permisjon og våge å kreve det hos arbeidsgiver. Mange menn tenker ikke over det som et alternativ før de presses på det. Mannen min tok 3 mnd permisjon med andremann, men det var først etter at jeg hadde presset ganske hardt på. Han hadde gruet seg til å si fra til daglig leder, men det viste seg å gå ekstremt greit, og i ettertid oppfordrer han alle sine yngre medarbeidere om å gjøre det samme.

Jeg tror det er i de færreste tilfeller at far "ikke vil". Derimot hører jeg fremdeles til min store skrekk at mødre mener at permisjonen er "hennes". Helt utrolig.

Skrevet
Jeg tror det er i de færreste tilfeller at far "ikke vil". Derimot hører jeg fremdeles til min store skrekk at mødre mener at permisjonen er "hennes". Helt utrolig.

Ja, det at mor ikke har så lyst til å dele er nok et problem. Det er rart, synes jeg, at flere kvinner ikke ser verdien i at far er like delaktig som henne. Men det er i min øyne et like stort problem at far ikke insisterer på å bli kjent med sine egne barn. De seks ukene det er snakk om her kan jo ikke mor ta.

Den dagen jeg får barn, skal far få være hjemme like mye som meg, så lenge det lar seg gjøre rent praktisk. Jeg vil veldig gjerne at barna skal få en sterk tilknyning til sin far fra et tildlig stadium.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg tilhører den delen som kommer til å ønske å ta permisjonen selv jeg da. Hva faren måtte gjøre med sin del er opp til han. Nå er jo ikke problemstillingen aktuell for meg i det hele tatt, men jeg har ikke så veldig lyst på en sånn type "myk" mann som inisterer på å ta halve permisjonen. (Men har selfølgelig ikke noe i mot at andre gjør som de vil)

Skrevet

Jeg synes da en mann som går imot kjønnssterotypier og tradisjonelle kjønnsroller, og heller tar en krangel for å bli kjent med sine egne barn er tøff jeg da. Mye lettere å bare gjøre det "alle andre gjør".

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg kommer til å bli svært forundret om fremtidig pappa ikke vil ta ut minimun sine 6 uker med babyen. Min tanke ville vært at han kanskje ikke er helt klar for å ha barn...

Selvstendig næringsdrivende som ikke har mulighet er en annen problemstilling. (Men lurer på hvordan folk hadde reagert hvis det var MOR som var selvstendig næringsdrivende og ikke tok ut sin permisjon, ev tok ut bare 6 uker og lot resten over til far..)

Skrevet

Jeg reagerer litt på de som bruker det å være selvstendig næringsdrivende som unnskyldning for ikke å ta ut pappapermisjon. Det finnes nok av kvinner som også er selvstendig næringsdrivende og jeg vil tro de fleste av dem tar sin del av permisjonen (som etter all sannsynlighet er betydelig lenger enn 6 uker). Er det bare menn som er uunnværlige på jobben?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...