Væren Skrevet 1. juni 2003 #1 Del Skrevet 1. juni 2003 Har fått et vannvittig vondt gnagsår på ene hælen etter en lang kveldstur i noen kjempedårlige sko... I natt måtte jeg stå opp og klippe vekk den løse huden etter vannblemma, jeg fikk ikke sove om det smalt. Måtte sitte og lese i "Halvbroren" i stedet, god bok... Om noen dager drar jeg til London, og takk og lov at jeg har kjøpt meg nye slip in sko - uten hæl!!! Men har noen et supergodt tips for å fortest mulig bli "ferdig" med dette såret på hælen? Jeg vil jo ha skorpe på det fortest mulig og lar det lufttørke, men min svigermor mente det var lurt å ha på salve så det holdt seg mykere. Jeg kan jo nesten ikke gå normalt, for jeg kan altså ikke strekke ut foten når jeg går. Har prøvd å smøre på litt aloe vera krem. Kanskje det hjelper... Dakars sauedamen!!! *Alle andre synes synd på seg. Det er bare jeg som synes synd på meg!* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 1. juni 2003 #2 Del Skrevet 1. juni 2003 Auch, gnagsår er noe dritt... For de på hælen bruker jeg Compeed plaster... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 1. juni 2003 #3 Del Skrevet 1. juni 2003 Stakkars Væren På apoteket kan du kjøpe tynn, tynn gnagsårplaster som egentlig er en gelpute. Den holder såret rent og mykt og jeg vil påstå at såret heles fortere. Løp og kjøp....... øh, i morgen! Klemmer fra Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 1. juni 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 1. juni 2003 Snakker dere om det samme plasteret, mon tro? Har aldri brukt sånn gnagsårplaster, men det er visst en gyllen anledning å prøve... - Skal løpe og kjøpe i morgen tidlig! :D Tusen takk for hjelpen!!! *klemmer masse* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 1. juni 2003 #5 Del Skrevet 1. juni 2003 compeed gnagsårplaster hjelper. ellers: når du får blemme, bør du la det gå et døgn før du stikker hull på den, da gir du såret best vilkår for å gro raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 1. juni 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 1. juni 2003 Heldigvis har blemmen vært "lukket" i et par døgn, var det ikke på onsdag vi gikk tur, mon tro??? Hm. Tror det. Alle er visst enige her, så i morgen skal jeg innom på apoteket på vei til jobb! Dere er så snille atte!!! Godt å ha dere her på KG i stort og smått! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 1. juni 2003 #7 Del Skrevet 1. juni 2003 Compeed er forøvrig bra til å forebygge gnagsår også. Hvis du skal gå mye i sko m/hæl i London kan det være lurt å ta på ett på hver hæl dersom du lett får gnagsår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 1. juni 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 1. juni 2003 Det var et godt tips! Jeg har jo som sagt aldri brukt Compeed plaster, men trodde faktisk at de primært var til forebyggende bruk, f.eks. i forbindelse med lange turer, fjellturer etc... Skal ha Compeed med meg, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 1. juni 2003 #9 Del Skrevet 1. juni 2003 Når jeg kjøper nye sko kjøper jeg alltid compeed samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 1. juni 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 1. juni 2003 Smart jente, Starya! Du har skjønt det, du!!! Mitt vannvittige gnagsår skyldes en alminnelig kveldstur i noen gamle joggesko. Har ikke gode tursko, og i farten trødde jeg oppi mine gamle Asics joggesko som jeg har degradert til når jeg jobber med oppussing, maling mm. Tenkte de var OK å gå tur i, ettersom det ikke var så mange som så de hvite malingsflekkene på de hvite skoene... Det var bare det, at jeg hadde trødd ned hælkappen på begge skoene, og dermed bøyd en eller annen grusom kant inni hælen på skoen, slik at den var bøyd innover mot hælen min. Det ble etterhvert ganske uholdbart å gå med, men jeg måtte jo komme meg hjem!!! Resultatet er ikke særlig bra, men nå håper jeg såret på hælen heler seg (bra ordspill, Væren!!!) innen få dager! Hvor mange dager tar sånne drittsår??? Hm.... Dette er gøy!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 2. juni 2003 #11 Del Skrevet 2. juni 2003 Compeed er kun forebyggende. Selvsagt hjelper det til å forebygge nye gnagsår igjen, men min erfaring er at det kun henger fast i såret, og blir "&¤//"%&¤"(/ vonde å ta av når du skal bytte. Jeg er selvutnevnt ekspert i gnagsår. :blunke: Derfor anbefaler jeg et slags annet compeed, som kan sitte på i flere dager ad gangen. Da slipper du dette med skifting, og å rive opp halve foten for å bytte plaster. Veldig kjekt ... Jeg fikk det av en bekjent sykepleier, antar du kan få det på legevakten. Ellers er grønnsåpe-vann veldig bra - og for all del, luft stedet - de nye skoene dine er jo perfekte i så måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 2. juni 2003 #12 Del Skrevet 2. juni 2003 En ting til: det hjelper å polstre skoene med papir eller noe, på stedene det gnager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. juni 2003 #13 Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg synes compid og liknende er noe dritt! Setter seg fast i såret, river opp kanter og ny hud som har begynnt å gro. Og er du riktig heldig får du betennelse under der også!! Når jeg får gnagsår kjøper bygger jeg opp rundt såret med tynne "plater" av sårforbinding (sånn spesialtype som ikke setter seg fast i såret, husker ikke hva de heter). Så setter jeg hvit plastertape (den tynne papiraktige) over. Da er ingenting i kontakt med selve såret, og en unngår mere gnaging. Samtidig får såret luft og beskyttelse. Når en begynner å få en ny tynn hud kan en smøre for å holde den myk, men væskende sår skal ikke smøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 2. juni 2003 #14 Del Skrevet 2. juni 2003 Compeed plaster skal henge på til de faller av av seg selv, ikke røskes av. Jeg pleier å ta på etter jeg har fått gnagsår, når det så faller av etter 3-4 dager er blemma/såret vanligvis grodd. Har aldri hatt problemer med betennelse og sånt, og jeg får gnagsår av ALT, til og med sportssandaler som fyren i sportsbutikken påstod var gnagsår-safe... yeah right... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. juni 2003 #15 Del Skrevet 2. juni 2003 Vet at compeed skal henge på til de ramler av, men ofte løsner de i ene kanten men sitter fast i andre. Da må det røskes litt for å få bytta. Hadde forøvrig ei veninne som havna på legevakta med betennelse i "hele foten" fordi hun brukte compeed, så man skal i alle fall være obs dersom det blir mere vondt etter hvert. Eller dersom gnagsåret allerede er bittelitt betent (hvilket de jo ofte er). For meg fungerer det å sette på hvit papir-plaster-tape før jeg begynner å bruke nye sko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 2. juni 2003 #16 Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg har heller ikke hatt problemer med å bruke compeed når jeg har fått gnagsår. Løsner det i kanten og jeg vil ha det av, drar jeg "sidelengs, altså ikke ut fra huden. Da pleier det å gå knirkefint. Men man setter det selvsagt ikke på skikkelig slemme sår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 2. juni 2003 #17 Del Skrevet 2. juni 2003 Hvis jeg får skikkelig dype gnagsår så er det bare tiden som hjelper for meg. Tid og masse luft. Og kast skoene Væren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 2. juni 2003 Forfatter #18 Del Skrevet 2. juni 2003 HEI!!! Nå må dere ikke skremme meg!!! Jeg har fått tuta ørene fulle på jobben i dag, om Compeed's fortreffeligheter; hørtes omtrent ut som om jeg ikke var helt i water som ikke hadde PRØVD Compeed!!! Skryter dere mer nå, sa jeg, så er jeg nødt til å ta fri resten av dagen for å løpe og kjøpe!!! Nå er i alle fall Compeed på plass, spesial for hælen, og jeg må si det lindrer godt! I tillegg skjermer og beskytter det den stakkars hælen min, og den ble kjempeglad! Kollegaene mine hadde erfaring med at plasteret satt på til det var omtrent "ferdig" grodd, og at det holdt i både dusj og alt mulig. Så nå får jeg bare se hvordan dette funker på meg! Jeg tenkte som deg, Litago: Tid, luft (og kjærlighet ), men siden jeg skal ut og reise på torsdag, er jeg nødt til å få fortgang på sakene her! Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 2. juni 2003 #19 Del Skrevet 2. juni 2003 Et lite tips til angående å rive av vannblemmer... Fjern så mye av den løse huden du klarer, og DYNK med Klorhexidin. La lufttørke grundig før du har på plaster. Da unngår du mest sannsynlig betennelse.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 2. juni 2003 Forfatter #20 Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg for min del hadde selvfølgelig ikke klorhexidin, men måtte stå opp midt på natten for å få bort den huden over. Var knallvondt å klippe bort! Kunne ikke unngå å komme borti såret. Men med Compeed går alt så meget bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå