Saeria Skrevet 9. august 2008 #21 Skrevet 9. august 2008 Avlange fliser lagt oppå hverandre hadde kanskje funket hos oss også? Vi har et lite kjøkken. I grunnen ikke avlangt, men slik kjøkkenskap og div. er lagt opp, virker det smalt. Takk for innspill, nextlife.
Ciara Skrevet 9. august 2008 Forfatter #22 Skrevet 9. august 2008 Jeg har et kjøkken som kanskje kan minne om ditt - hvertfall utifra beskrivelsen - men mitt er høyglans i steden for matt. Jeg valgte blanke glassfliser med hvit bakgrunn - de er helt lyse og enkle men ser eksklusive ut. I steden for mosaikkformatet er mine 5x5cm noe jeg er veldig fornøyd med - en veldig fin størrelse til å ha over benk - jeg synes 10x10 blir litt stort (og ofte mye kapp) Jeg synes ofte at mosaikk blir litt forstyrrende på et kjøkken og det blir veldig mye fuger (som er vanskelige å holde rene). Edit:Skriveleif Godt innspill med glassfliser, men da er jeg redd for grønnskjæret igjen Men er enig i at 5x5 også er en fin størrelse. Takk for tips! Glassmosaikk er veldig tynt, så derfor vil grå lim vise gjennom. Du kan velge akkurat den fugefargen du vil, så lenge limet er hvitt går det bra. Har sett hvit mosaikk med sort fug, tøft det også, men grå er nok mest brukt. Beklager gjest, jeg skjønte jo nå at det var limet du snakket om, jeg trodde du mente fuger. Hvite fliser med hvite fuger hørtes liksom ikke så stilig ut. Men nå er jeg helt på nett! Sukk, vi har letet etter de perfekte flisene i 8 mnd vi nå Ikke gi opp! Forhåpentligvis har du også fått noen bra tips her nå Syns man må se an størrelsen på kjøkkenet også, vårt kjøkken er veldig smalt, men langt. Vi prøvde ulike typer fliser, men både mosaikk og 5x5 ble veldig "mye" syns vi. Valgte faktisk 10x30-fliser, lagt i lengderetningen rett over hverandre. Siden kjøkkenet er så smalt og langt, ble det fint med smale og lange fliser også, understreket formen på en måte. Kjøpte forresten fra Modena, mørke, nesten svarte, og matte. Ville egentlig ha blanke, men de var veldig mye dyrere. Men har høyglans fronter, så det ble egentlig en fin kontrast med matte. De flotteste flisene jeg fant var forresten noen i matt stål med virvler i overflaten - utrolig stilige, men kostet 5000 kroner kvadratmeteren... Fliser for 30 000 var ganske uaktuelt. Formen vet jeg ikke om jeg kan lese så mye av her. Jeg har et hjørnekjøkken med innredning på tre vegger etter hverandre, med stor vinkel mellom hver vegg. Det gir verken inntrykk av å være bredt eller smalt... Men jeg er generelt helt enig Så mørke fliser høres utrolig stilig ut, og kunne gått inn i fargeskalaen. Men stjeler ikke mørke fliser mer lys? Og apropos dyre fliser - jeg fant faktisk drømmeflisene. Pris? 7500 per kvadratmeteren. En annen sterk kandidat kostet 6000. Sånn går det når man i det hele tatt er så dum at man ser etter inspirasjon hos Fired Earth Vi skulle også ha fliser over kjøkkenbenken, men synes det ble for mye fugerstriper,flisene ble for små. Så også på stålfliser, og var enige om at materialet var perfekt, men igjen, flisene ble for små. Løsningen ble en blikkenslager, som lagde fliser i rustfritt stål, etter mål. Tror de er ca 35x40 cm. Hvor mye kostet det å få denne jobben gjort hos blikkenslager? Og hvordan blir flisene når det spruter fett o.l. fra komfyren?
Gjest nextlife Skrevet 10. august 2008 #23 Skrevet 10. august 2008 Hvor mye kostet det å få denne jobben gjort hos blikkenslager? Og hvordan blir flisene når det spruter fett o.l. fra komfyren? Det var ikke dyrt i det hele tatt. Jeg er ikke hjemme og kan ikke måle, men vil tro det drier seg om ca 6 løpemeter, høyden på flisene ca 35 cm, betalte ca 3000 for flisene, inkl. arbeidet. Skulle vi hatt av de små flisene som selges ferdig hadde det blitt ca. 12 000. Fettsprut tørkes av med ren, tørr klut, annet søl tørkes med spesialmiddel. Det er klart at skitten vises fort på slike fliser, men jeg pleier å si at det er greit at den vises, slik at den kan tørkes vekk, i stedet for at den er der uten at man ser den Noe problem er det i alle fall ikke.
Tropehus Skrevet 11. august 2008 #24 Skrevet 11. august 2008 Godt innspill med glassfliser, men da er jeg redd for grønnskjæret igjen De som er "blanke" har litt grønnskjær. Men de som er frostet ser hvite ut. Ellers så kan man jo få fliser som har belegg i en annen farge på baksiden med klart glass over slik at flisene ser grå, gule osv ut selv om glasset i seg selv er klart. Jeg har et tips til. Og det er en butikk i Askim som heter Jacobsen Interiør. Den har ALT av stoff, fliser osv og prisene er ikke gærne i det hele tatt. Utrolig fagkunnskap og vel verdt kjøreturen fra Oslo. Lykke til videre i alle fall! (og hold deg unna Fired Earth hvis du skal holde budsjettet)
Ciara Skrevet 11. august 2008 Forfatter #25 Skrevet 11. august 2008 Det var ikke dyrt i det hele tatt. Jeg er ikke hjemme og kan ikke måle, men vil tro det drier seg om ca 6 løpemeter, høyden på flisene ca 35 cm, betalte ca 3000 for flisene, inkl. arbeidet. Skulle vi hatt av de små flisene som selges ferdig hadde det blitt ca. 12 000. Fettsprut tørkes av med ren, tørr klut, annet søl tørkes med spesialmiddel. Det er klart at skitten vises fort på slike fliser, men jeg pleier å si at det er greit at den vises, slik at den kan tørkes vekk, i stedet for at den er der uten at man ser den Noe problem er det i alle fall ikke. Det var ikke gæren pris, skal jammen tenke på dette Ellers helt enig med deg, det er praktisk at skitten synes. Vel og merke så lenge det ikke blir merker selv etter du har tørket den av Takk, takk! De som er "blanke" har litt grønnskjær. Men de som er frostet ser hvite ut. Ellers så kan man jo få fliser som har belegg i en annen farge på baksiden med klart glass over slik at flisene ser grå, gule osv ut selv om glasset i seg selv er klart. Jeg har et tips til. Og det er en butikk i Askim som heter Jacobsen Interiør. Den har ALT av stoff, fliser osv og prisene er ikke gærne i det hele tatt. Utrolig fagkunnskap og vel verdt kjøreturen fra Oslo. Lykke til videre i alle fall! (og hold deg unna Fired Earth hvis du skal holde budsjettet) Hei du! Så frostede ser helt hvite ut... Hm, jeg tror egentlig jeg helst vil ha blanke. Blanke ting ser gjerne mye renere og mer shiny ut. Men annen farge på baksiden er en mulighet. Mitt problem der er at jeg bare ønsker én gråfarge, og jeg har bare sett mosaikk i flere gråsjatteringer i denne varianten. Jacobsen interiør høres spennende ut! (men om jeg skal være pessimistisk har jeg mine tvil til at han mannen min gidder å kjøre til Askim for å se på fliser, hehe). Og ja, må nok holde meg unna Fired Earth. Men helt ærlig, bortsett fra et par superlekre fliser, må jeg si at jeg syntes de hadde mye tacky, og at jeg ikke synes utseendet forsvarer prisen. Takk for svar!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå