Ciara Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Det er ikke lett å finne den perfekte kjøkkenflis! Jeg tar gjerne i mot forslag fra dere flinke mennesker. Jeg har ikke bilder av kjøkkenet, så jeg får forsøke å beskrive som best jeg kan. Kjøkkeninnredningen er så enkel som den kan bli, helt matte, hvite fronter. Stålhåndtak og stål hvitevarer. Benkeplaten er i grå, spettet laminat. Gulvet er eikeparkett. Litt om resten av leiligheten, siden jeg gjerne vil at alt skal henge sammen: Det går i hvitt og grått (+ noe sort) hos meg. Treverk i eik. Sort-hvitt fotografier. Jeg er ikke veldig glad i farge, så de nøytrale fargevalgene kompenseres med tekstur: Skinn, puter, pledd (alt i samme nøytrale farger selvsagt). Jeg synes dermed selv at jeg har fått en passe lun følelse her, selv om det er lite krimskrams. Jeg liker kontraster - skinn er den ultimate kontrast til hvitevarer i stål. Her ser det moderne og klassisk ut på samme tid. Så til det vanskelige flisevalget: Jeg ønsker meg fliser som ser litt eksklusive ut, samtidig som de er forholdsvis enkle. De må være klassiske og moderne samtidig. De må være hvite eller grå, usikker på hva jeg skal velge. Litt usikker på om grå fliser over grå benkeplate blir for mye. Så er jeg usikker på om jeg skal velge mosaikkfliser eller større fliser. Kanskje krystallfliser, men de blir kanskje for moderne igjen? Hvite krystallfliser har et grønnskjær jeg ikke liker. Og de gangene jeg finner fliser jeg faktisk liker, så koster de 4000 kvadratmeteren! Det er til å bli sprø av. Slik det er nå blir jeg smågal av å ikke ha fliser over kjøkkenbenken. Samtidig har jeg nå bestemt meg til å ikke hastekjøpe noe som helst, og heller vente til jeg finner Drømmeflisene..... Blir svært takknemlig for gode innspill.
Gjest Gjest_tutta_* Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Hei:) personlig ville jeg ha gått for lyse fliser. Uten å ha sett kjøkkenet, mener jeg at lyse/hvite fliser er mest stilrent, og man kan evt. freshe opp med hvilken farge man ønsker. TRor at grå fliser vil se ut som en forlengelse av benkeplaten, med mindre de er i veldig lys grå.. men det begrenser hva du kan kombinere det med. selv om grått passer til mye syns jeg ikke det er fint til brunt og beige, f. eks.. man kan heller gjøre det litt mere spennede og skape litt mer kontrast ved å velge blanke fliser f. eks., eller fliser som er litt ujevne i kanten hva med kvadratiske små fliser i format 5x5, eller rektangulære fliser? jeg er ikke så glad i fliser lagt i "mursteinsmønster" men rett under hverandre om du skjønner. men det er smak og behag.. krystallfliser er vel ikke for "moderne?"jeg syns det er nydelig :rødme: så lenge de er i en nøytral farge så tror jeg ikke du blir lei, evt. skremmer vekk fremtidige huskjøpere.Ellers er vel små hvite keramikkfliser et "safe" valg, kanskje litt kjedelig...
Ciara Skrevet 8. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2008 Takk for innspill Jeg er enig med deg om at hvitt kanskje er finest Men hvite krystallfliser ser ut som de har grønnskjær? Eller blir de ikke slik på veggen?
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Hei! Var selv på flisekompaniet i dag, de har salg på mye fint! (i Bergen iallefall) Krystallmosaikk til halv pris(449,- nå) og glassmosaikk til 99 pr m2. De hadde en hvit mosaikk som det ikke var noe grønnskær i. Tror jeg går for marmormosaikk selv. Lys, lys beige, veldig fin til eik. Lune fine farger. Gullmosaikken deres er også veldig fin, den er litt brunlig/gullaktig. (mitt andrevalg...) Ser litt ekskusiv ut. (må sees !) De har godt utvalg i grå fliser også. Du kan jo låne prøver, så kan du se hva som passer best hos deg! Vi har av en eller annen grunn alltid endt opp med å handle hos flisekompaniet pga god service og godt utvalg. Så lenge du velger noe du liker, og som passer inn i resten av leiligheten må du ikke bekymre deg over hva som er in/ut om noen år. Men ville styrt unna dekor/border. MVH Meg!
Saeria Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Ja, jeg og tror hvitt blir finest. Kom over denne siden, som sender vareprøver. Du har sikkert vært der før da. Jeg er bare litt flisenovise. http://www.nettflis.no/
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #6 Skrevet 8. august 2008 OBS! Men husk hvit lim til mosaikk/ lys marmor. Grå lim kan misfarge, og da blir ikke hvit mosaikk så fint likevel... Og all marmor og sten må impregneres MVH Meg igjen
Ciara Skrevet 8. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2008 Takk igjen! Da tar jeg en tur til Flisekompaniet. Nettflis var også en spennende side (som jeg ikke har sett før ). Likte godt disse. Litt dyre, men kan være verdt det.
Saeria Skrevet 8. august 2008 #9 Skrevet 8. august 2008 (endret) Siklet over de jeg og. Eneste aberet er at vi har et helt kjøkken som må fikses. Er så kjipt det vi har. Godt man var til hjelp i det minste. Endret 8. august 2008 av Saeria
Ciara Skrevet 8. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. august 2008 Veldig til hjelp! Vi er så heldige at vi har supersans for alt annet på kjøkkenet. Bortsett fra at det bare er malt over kjøkkebenken, og det er en matt maling som suger til seg alt av flekker, og som ikke går bort samme hvor mye jeg skrubber... Men snev av vaskedilla er det et aldri så lite problem
Saeria Skrevet 8. august 2008 #11 Skrevet 8. august 2008 Vaskedilla er jeg ikke smittet av. KJøkkenet vårt er gammelt, umoderne, ikke alt er i samme serie, flisene er skikkelig stygge og gulvet er ekkelt. Men vi hadde ikke råd til oppussing når vi kjøpte. Nå kan vi nok, hvis vi sparer litt...skorter på tiltakslyst når vi tenker på arbeidet da.
Ciara Skrevet 8. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 8. august 2008 OBS! Men husk hvit lim til mosaikk/ lys marmor. Grå lim kan misfarge, og da blir ikke hvit mosaikk så fint likevel... Er du sikker, gjest? Det gir mening det du skriver, men hvis det blir hvite fliser vil jeg helst ha grå fugemasse... Tror det blir penest, men klart, hvis det misfarger så kan vi jo ikke. Men vi hadde ikke råd til oppussing når vi kjøpte. Nå kan vi nok, hvis vi sparer litt...skorter på tiltakslyst når vi tenker på arbeidet da. Skjønner jeg godt! Har pusset opp kjøkken før, og det var ikke en bra periode. Men gud bedre, så fornøyde vi var da vi omsider var ferdige
Saeria Skrevet 8. august 2008 #13 Skrevet 8. august 2008 (endret) Det tror jeg så gjerne dere ble! Tror vi må hyre inn veldig handy kompis når vi setter i gang med det prosjektet. Han har i det minste god erfaring med den typen arbeid. Endret 8. august 2008 av Saeria
Saeria Skrevet 8. august 2008 #15 Skrevet 8. august 2008 (endret) Takk. Lykke til med valg av fliser. Endret 8. august 2008 av Saeria
Tropehus Skrevet 8. august 2008 #16 Skrevet 8. august 2008 (endret) Hei! Jeg har et kjøkken som kanskje kan minne om ditt - hvertfall utifra beskrivelsen - men mitt er høyglans i steden for matt. Jeg valgte blanke glassfliser med hvit bakgrunn - de er helt lyse og enkle men ser eksklusive ut. I steden for mosaikkformatet er mine 5x5cm noe jeg er veldig fornøyd med - en veldig fin størrelse til å ha over benk - jeg synes 10x10 blir litt stort (og ofte mye kapp) Jeg synes ofte at mosaikk blir litt forstyrrende på et kjøkken og det blir veldig mye fuger (som er vanskelige å holde rene). Kanskje matte glassfliser hadde vært noe for deg - siden innredningen også er matt? Her er et eksempel. Mine er blanke, men de som er frostet er også utrolig lekre - eller du kan skape kontraster med å ha glanset. Pass på at du ikke bruker for mørk farge på fugene - jeg har den lyseste nyansen av grått. Hvite fuger holder seg ikke hvite særlig lenge på et kjøkken - det er fugene som er vanskelig å gjøre rene. Edit:Skriveleif Endret 8. august 2008 av Tropehus
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #17 Skrevet 9. august 2008 Er du sikker, gjest? Det gir mening det du skriver, men hvis det blir hvite fliser vil jeg helst ha grå fugemasse... Tror det blir penest, men klart, hvis det misfarger så kan vi jo ikke. Glassmosaikk er veldig tynt, så derfor vil grå lim vise gjennom. Du kan velge akkurat den fugefargen du vil, så lenge limet er hvitt går det bra. Har sett hvit mosaikk med sort fug, tøft det også, men grå er nok mest brukt.
Gjest Nishiki Skrevet 9. august 2008 #18 Skrevet 9. august 2008 Sukk, vi har letet etter de perfekte flisene i 8 mnd vi nå
Scheherazade Skrevet 9. august 2008 #19 Skrevet 9. august 2008 Syns man må se an størrelsen på kjøkkenet også, vårt kjøkken er veldig smalt, men langt. Vi prøvde ulike typer fliser, men både mosaikk og 5x5 ble veldig "mye" syns vi. Valgte faktisk 10x30-fliser, lagt i lengderetningen rett over hverandre. Siden kjøkkenet er så smalt og langt, ble det fint med smale og lange fliser også, understreket formen på en måte. Kjøpte forresten fra Modena, mørke, nesten svarte, og matte. Ville egentlig ha blanke, men de var veldig mye dyrere. Men har høyglans fronter, så det ble egentlig en fin kontrast med matte. De flotteste flisene jeg fant var forresten noen i matt stål med virvler i overflaten - utrolig stilige, men kostet 5000 kroner kvadratmeteren... Fliser for 30 000 var ganske uaktuelt.
Gjest nextlife Skrevet 9. august 2008 #20 Skrevet 9. august 2008 Vi skulle også ha fliser over kjøkkenbenken, men synes det ble for mye fugerstriper,flisene ble for små. Så også på stålfliser, og var enige om at materialet var perfekt, men igjen, flisene ble for små. Løsningen ble en blikkenslager, som lagde fliser i rustfritt stål, etter mål. Tror de er ca 35x40 cm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå