Gå til innhold

Høstferie med småbarn og besteforeldre til varme strøk

Anbefalte innlegg

Gjest Purple
Skrevet

Familien fantaserer om å dra på en ukes ferie i høst, men trenger tips til hvor vi kan dra.

Familien består av to besteforeldre (55 og 60 år), to foreldre + tante (ca 30+/- år) og to barn (3 og 6 år).

Bestefar vil IKKE på strandferie, han vil se ting (typisk "gamlebyer", kirker, ting/steder han kan ta bilder av og leke med kameraet sitt).

Barna vil vel gjøre typiske barneting, som bade, leke og spise is.

Tante vil bade, sole seg, handle, slappe av...

Bestemor og foreldre vil bare at alle skal ha en fin tur ;-)

Vi ønsker altså å dra et barnevennlig sted der det ikke er mye festing og ungdomsfyll, og der det ikke er langt å reise rundt for å oppleve og se ting.

Hvor i all verden kan vi dra? Ønsker konkrete tips om steder og hoteller. Utreise fra Kristiansand eller Oslo.

Kom med forslag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Bestefar vil IKKE på strandferie, han vil se ting (typisk "gamlebyer", kirker, ting/steder han kan ta bilder av og leke med kameraet sitt).

Chios! Hit kommer du med charterfly fra Oslo lørdager eller mandager. Her er det historie og flott arkitektur, kirker dekorert innvendig med det nydeligste blå man kan tenke seg, Nea Moni-klosteret med blant annet fresker som har gjort det fortjent til en plass på Unescos verdensarvliste, Pirgi med xysta-dekorerte hus, geometriske mønstre i sort og hvitt. Storslått og variert natur fra Pelineo som er 1297 meter høyt til Kambosslettene bak Chios by med herregårder og sitruslunder. Listen er uendelig og fotomotivene mange!

Barna vil vel gjøre typiske barneting, som bade, leke og spise is.

Tante vil bade, sole seg, handle, slappe av...

Karfasstranden er myk sand, barnevennlig og langgrunn, is får man "over alt", og med et lite forbehold om at det fortsatt lever: Det befinner seg et lite "lekeland" ute i vannet. Se http://www.chioswatersports.com/ og klikk på lunapark(skru ned lyden først, kanskje).

Tante kan bade og sole seg på Karfas eller shoppe inne i Chios by som har et rikt utvalg butikker med klær, sko, parfymerier og alt hva man ellers forventer å finne i en større by.

Vi ønsker altså å dra et barnevennlig sted der det ikke er mye festing og ungdomsfyll, og der det ikke er langt å reise rundt for å oppleve og se ting.

Chios er ingen party-øy, så faren for festing og ungdomsfyll er minimal. Jeg vet ikke helt hva dere definerer som "ikke langt", men Chios er en øy, og man kan godt kjøre rundt den på en dag, hvis man vil. Fra Karfas til byen er det 10 minutter eller noe slikt med buss eller taxi og flyplassen ligger mellom her, så det er bare en kort transfer. Fra Karfas kan man blant annet spasere til Kambos-distriktet eller Thimiana by som Karfas sogner til. Begge steder vil bestefar finne mye å ta bilde av.

Chios er likevel en øy jeg vil anbefale å leie bil på, iallfall et par dager for å virkelig kunne utforske den. Det finnes biler med syv seter slik at hele familien kan få plass i en bil :)

Det er litt vanskelig å foreslå hoteller når man ikke vet hva dere ønsker. Ta en titt på nettsidene til Hellaswings og Lilleput og se hva de har på Karfas. De fleste bostedene er bosteder som har eksistert i sortimentet i årevis og det sier vel litt om at folk er fornøyd og kommer igjen :)

Endret av Mixelite
Skrevet

Jeg foreslår Barcelona!

Strand til de som vil ha det, kirker og arkitektur til den eldre garde, mye og oppleve for barna (akvarium, parker, strand, sjokolademuseum, zoo) og er en hyggelig by for både liten og stor.

Skrevet

Både Chios og Barcelona ligger ganske langt nord i Middelhavet. Hvis dere skal reise i høstferien kan det hende klimaet er bedre lenger sør i Middelhavet. Rhodos, Kypros og Kreta har nok et bedre klima i slutten av september. Rethymnon på Kreta er en veldig sjarmerende by. Der er det strender midt i byen, men de er ikke de fineste strendene på Kreta. De fineste strendene er på sørkysten. Der er også klimaet bedre, men der er det ikke så gode shoppingmulgheter. For barna er nok Makrigialos et fint sted. Men kanskje litt kjedelig for tante og bestefar? http://www.ving.no/resort/resortMaster.asp...rOnCategoryId=2

Mallorca med leiebil kunne også vært et alternativ. Øya har "alt". Og det er korte avstander mellom storbyen Palma, strender, vakker natur og gamle byer. Men Mallorca ligger også ganske langt nord i Middelhavet.

Skrevet

Kroatia! Besteforeldrene mine var der i fjor og stortrivdes! :)

Skrevet
Både Chios og Barcelona ligger ganske langt nord i Middelhavet. Hvis dere skal reise i høstferien kan det hende klimaet er bedre lenger sør i Middelhavet. Rhodos, Kypros og Kreta har nok et bedre klima i slutten av september.

Det kan godt være du har rett, jeg har ikke vært på noen av dem i slutten av september og har ikke forsket på hvordan været oppfører seg i de ulike områdene av middelhavet :)

Jeg har vært på Chios noen ganger og synes temperaturene har vært veldig bra. I fjor høst var det et par dager med kjølig vind som gjorde at jakke var kjekk å ha på kveldene, men deretter tok temperaturen seg opp og det ble lune smeigekvelder som jeg er vant til å ha dem :) Den kjølige vinden var noe "alle" snakket om, så det var nok ikke normaltemperaturer for oktober!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...