Gå til innhold

Gjeldsfradrag.

Anbefalte innlegg

Gjest sniiipsilla
Skrevet

Dette med gjelds fradrag.

Skjønner ikke heilt dette, men har hørt at man får 28% i gjeldsfradrag.

Men hvordan funker dette, betyr det at man betaler inn mindre skatt, slik at man i realiteten får utbetalt litt mer?

Hva da når man har 3,3 milioner i gjeld, hvor mye mer enn i dag får vi utbetalt?

Når vi i dag har 1400000 i gjeld.

Vi kan komme til å få 3,3 mil etter nyttår.

Noen snakka om at det utgjør flere tusen kr mer utbetalt i måneden...kan vel ikke stemme...kan det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du har i gjeld har ikke noe å si for dette.

Finn ut hvor mye dere betaler i renter pr. mnd./kvartal/år.

Dere får fradrag på skatteoppgjøret for 28% av innbetalte renter

(altså 28.000 pr. 100.000 inbetalte renter).

Avregning gjøres opp 1 gang pr. år, når selvangivelsen fylles ut og tilgodebeølp utbetales. Men når selvangivelsen kommer, så er rentefradraget allerede trukket fra. Det er ikke noe som du skal fylle ut/rette opp selv (har du private lån så må du sjekker det, resten har banken oppgitt for deg.)

Gjest sniiipsilla
Skrevet
Hva du har i gjeld har ikke noe å si for dette.

Finn ut hvor mye dere betaler i renter pr. mnd./kvartal/år.

Dere får fradrag på skatteoppgjøret for 28% av innbetalte renter

(altså 28.000 pr. 100.000 inbetalte renter).

Avregning gjøres opp 1 gang pr. år, når selvangivelsen fylles ut og tilgodebeølp utbetales. Men når selvangivelsen kommer, så er rentefradraget allerede trukket fra. Det er ikke noe som du skal fylle ut/rette opp selv (har du private lån så må du sjekker det, resten har banken oppgitt for deg.)

Å javelja, så jeg kan ikke regne med at nettolønna øker da altså, det blir utbetalt 20 juni, i skatteoppgjøret.????

Skrevet
Å javelja, så jeg kan ikke regne med at nettolønna øker da altså, det blir utbetalt 20 juni, i skatteoppgjøret.????

Du kan jo få forandret skattekortet.

Skrevet

De fleste får høyere nettolønn. Fordi man betaler mindre skatt, og dette tas høyde for i skattekortet.

Når skatteetaten beregner skatteprosenten din, går de ut fra forventet inntekt og fradrag. Når du får skattekortet, får du se grunnlaget, og da kan du søke om et nytt skattekort hvor du oppgir forventet årsinntekt og hva du har i gjeld. Så får du nytt skattekort justert for dette.

Du vil uansett få det du har krav på når skatteoppgjøret kommer. Jeg personlig har alltid betalt mye skatt slik at jeg får store summer igjen på skatten. I år fikk vi to til sammen nesten 40.000,- Det er ganske gunstig siden dette utbetales bare få dager etter feriepengene :) En veldig grei måte å spare på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...